Afsted til England!

“Sunde piger” – Maria Frandsen (Corefood.dk)

Hej med jer derude!

Bag skærmen sidder en madglad træningstosse, som bare vil være glad. Mit navn er Maria Frandsen, jeg er 18 år og bosat på skønne Frederiksberg. Min madglæde (som er rigtig stor) udlever jeg gennem min blog www.corefood.dk. Jeg går i 3.g  på en 4-årig Team Danmark-linje, dvs. at pensum og moduler er spredt ud over 4 år i stedet for 3. Da jeg startede i gymnasiet spillede jeg squash på eliteniveau, blev godkendt af Team Danmark og valgte derfor den 4årige linje. Squash har jeg skiftet ud med løb, svømning, cykling og crossfit. Næste år skal dette tri-projekt nemlig ende ud i en IRONMAN! Mit første marathon har jeg løbet for en måned siden i Berlin. 1

 Hvad betyder sundhed for dig? Hygge! Sundhed er for mig hygge, at nyde og at gøre det jeg har det godt med. God og sund mad (og mørk chokolade) er en stor del af min hverdag, sammen med en masse træning. Så for mig er ”sundhed” ikke tvungen. Jeg elsker at være aktiv, om det så er at give mig fuldt ud til jeg er ved at falde om til crossfit, løbe en lang tur eller gå en tur om søen med musik i ørene. Sundhed handler for mig om ikke at tvinge min krop til at gøre noget som den ikke har lyst til. Heldigvis føler jeg mig aldrig fristet af fast-food, da mad er noget jeg virkelig sætter pris på – men hvis jeg har lyst til at gå både anden og tredje gang til kagebordet så gør jeg det. 2

Hvornår begyndte du med at træne? Og hvad fik dig til at begynde? Træning har altid være en del af mig. Jeg har bare ikke altid set træning som træning. I mine første 13 år var spring / rytme gymnastik mit kald (hvis vi inkluderer vandgymnastik og mor/barn gymnastik). Jeg var den spændstige, men knap så yndefulde og smidige gymnast, som bare ville springe. Og da nogle spring begyndte at drille og tøsefnidderen ikke rigtig sagde mig noget, sprang jeg fra. Elitesport kunne jeg ikke slippe og oplagt som det var valgte jeg squash. Nej, det var nok ikke specielt oplagt, men det er da det mærkeligste og bedste jeg nogensinde har gjort.

”If opportunity doesn’t knock, build a door.” 3

 I oktober 2008 startede jeg i Københavns Squash Klub og som en af de eneste piger i en i forvejen lille klub, rykkede jeg mig utrolig hurtigt! Lige noget for en utålmodig pige som mig. Træning var mit et og alt, om det så end var hård fysisk træning eller at stå i flere timer og slå bolden mod væggen for mig selv.

Efter et år i KSK med utallige privatundervisningstimer, rykkede jeg til Herlev hvor pige/dametruppen var markant større, og hvor jeg kunne spille med dem som jeg normalt kæmpede mod til turneringer. I starten trænede jeg 3-4 gange om ugen á 2 timer i Herlev + fitness et par gange om ugen. Men den gik ikke i længden. Efter 1,5 år i Herlev fik jeg lov til at træne med 1. holdet, hvilket betød at jeg trænede fast i Herlev søndag-fredag og så skal det lige siges at der var turnering eller holdkampe i de fleste weekender som strakte sig fra fredag-søndag.

Flere juleferier og sommerferier har jeg brugt på dagligt at træne op til landsholdstests, som både var fysisk og teknisk krævende. Men hvorfor dedikere så meget af ens tid til noget som man ved ikke kan blive ens levevej? Og hvorfor melde fra til familiefødselsdage og skolearrangementer, pga. en sport? Tja, fordi squash var mit liv.

Jeg var så heldig at blive godkendt af Team Danmark, så jeg kunne tage gymnasiet over 4 år og få mulighed for morgentræning og godkendt fravær i forbindelse med turneringer. Så træningsmængden blev igen skruet op og jeg trænede vel 9-12 gange, svarende til 13-18 timer, om ugen da jeg trænede mest.

Selvom lysten forsvandt i foråret 2013 og jeg valgte at lægge ketcherne på hylden, har det været det hele værd. For mig handler det om at elske det man laver i nuet.  Og alle de fantastiske trænere og spillere jeg har mødt, alle de timers intens træning, alle de turneringer i både indland og udland og de fine medaljer som nu hænger på væggen, kan ingen tage fra mig. Jeg går stadig på Falkonergårdens Team Danmark linje og har derfor rigtig meget tid til træning ved siden af skolen. Så sidste efterår mens jeg stadig spillede squash, begyndte jeg at falde for CROSSFIT. Det åbnede mine øjne for at det nok var den hårde træning som jeg virkelig elskede, hvor jeg kunne presse mig selv til grænsen og lige over uden enten at stå tilbage som vinder eller taber. For selvdisciplin og udholdenhed er ikke mine svage sider. Hardcore træning og ekstremsport! Jep det er næste step. Jeg har altid være ”hende løberen” i squashverdenen og deltaget i utallige kvindeløb på 5 km, og på to år skar jeg min tid ned fra 24 min. 44 sek. til 19 min. 29 sek. Det er nok ikke ekstremsport, men marathon IRONMAN, går faktisk under denne kategori. I efteråret 2012 fik jeg den smadderfine idé at løbe et marathon og hvorfor ikke starte med et brag i Berlin i 2013. Og træningsperioden kom jeg fint igennem uden andre skavanker end et fald over en gravhund, en pokkers masse vabler og slidgigt i begge knæ. Når ekstremt bliver mere ekstremt. Det er vist det som beskriver min plan bedst, som lyder på IRONMAN d. 24 august næste år. Men hva’ faen ”you only live once”! Så hvorfor ikke gennemføre en IRONMAN som 19-årig?

”If you can dream it, you can do it” 4

Hvad spiser du typisk i løbet af en dag?  Og lever du efter nogle bestemte kostprincipper? Af princip spiser jeg det jeg har lyst til og som min krop har det bedst med. Jeg undgår dog helst brød, ris, pasta og kartofler, da jeg ofte spiser ret store portioner og det kan mine mave simpelthen ikke klare når det gælder kulhydrater. Så derfor er det meget begrænset hvad jeg indtager af dette. En undtagelse er dog havregrød og hjemmelavet risotto og ravioli. Hvis du servere de to sidstnævnte for mig, så er det en sikker vinder 😉 Da jeg ofte møder kl. 10 og har fri kl. 14 eller 15.30! Ser min måltidsfordeling lidt mærkelig ud. Jeg spiser nemlig allerhelst hjemme og jeg spiser gerne mange små portioner af alt muligt forskelligt fremfor end en eller to normale portioner. Men her er hvad jeg typisk spiser på en dag uden morgen træning: 5

Morgenmad (mellem kl. 8-10):  –  Ca. 100 g. kød / fisk + ca. 150-200 g. grøntsager + pesto (i hvert fald dobbelt op af billederne herover) – En lille portion skyr med mørk chokolade og mandler (og lidt (meget) ekstra chokolade til guf) – Et æble el. ½ honningmelon

Mellemmåltid (kl. 12):  Et æble

Frokost (mellem kl. 14-16): Det samme som min morgenmad.

Aftensmad: Jeg elsker at eksperimentere med nye ting, men disse er en sikker vinder:

Squash og ærtesalat med feta + tomat/peberfrugt salat med hytteost Pesto Laksebøffer, wok (m. blomkålsris) eller kylling

Sen aften: –       Evt. lidt frugt, chokolade, et stykke kage hvis jeg har bagt eller skyr6

Hvis jeg tager til crossfit eller i fitness om morgen spiser jeg typisk et æble og lidt mandler før.  Hvis jeg svømmer eller løber om morgenen træner jeg derimod bedst på tom mave.

Hvad er din bedste opskrift? Bumbum – tror enhver madblogger vil have svært ved dette spørgsmål. Så jeg kommer altså lige med et par stykker (eller ni) som jeg helt sikkert synes I skal prøve og som jeg bare ikke kan få nok af. (Alle opskrifter kan I finde på www.corefood.dk) 7

Varmrøget laksemousse med skyr PESTO Kylling med øl i røv Letsprængt svinemørbrad Pulled pork i stegeso Lakse spinattærte Risotto med asparges, citron og rosmarin Frisk cheesecake Hvid chokolademousse på marcipanbund med chokoladeovertræk

Hvornår spiser du usundt? – Og gør du noget for at undgå det? Ifølge Brødrene Price er mørk chokolade en grøntsag – så grøntsager får jeg rigeligt af. Men når det kommer til fast food, chips, sodavand, slik, alkohol osv. så er det minimalt hvad jeg indtager af dette. Det siger mig simpelthen ikke noget! Men det er bestemt heller ikke fordi jeg har en ”regel” om at jeg ikke må spise det. Til gængæld når det kommer til god mad og skønne desserter, som er lavet af familie og venner, eller bare lavet med kærlighed – så betyder det ikke noget, hvor mange gange jeg skal runde Damhussøen for at forbrænde det. Så når jeg spiser ”usundt” er det ikke noget jeg gør med dårlig samvittighed, så er det noget jeg nyder. Jeg spiser til dagligt sundt og bruger kun ubetydelige mængder af sukker og smør, hvilket også afspejles i mine opskrifter. Så for mig er det helt naturligt at spise det jeg har det bedst med. 8

Hvordan ser en normal træningsuge ud for dig ? Alle mine træninger er gode træninger. Den eneste dårlige træning er den jeg ikke tog til, da jeg egentlig inderst inde havde lyst. Jeg er så privilegeret at jeg har mulighed for at træne de fleste morgener, eftermiddage og aftener. Og jeg træner det jeg lyst når jeg lyst. Om det så er crossfit, løb, spinning, styrketræning, løb, svømning eller en gåtur. Mit fitnessmedlemsskab har været sat i bero over sommeren, og jeg er ikke helt kommet i gang endnu, men således kommer en typisk træningsuge formegentlig til at se ud over vinteren.

Mandag: svømning (1500-3000 m crawl)

Tirsdag: 10 km løb

Onsdag: crossfit + spinning

Torsdag: fitness (løb + styrke) + crossfit

Fredag: svømning (1500-3000 m crawl)

Lørdag: fri eller 10 km løb / crossfit

Søndag: fri eller spinning / crossfit

Hvis der er dage, hvor jeg ikke har overskud eller kræfter til en hård træning eller måske har trænet hårdt nok den pågældende dag, så elsker jeg at gå en lang tur. 9

Hvordan motivere du dig selv til at komme af sted på de dage hvor lysten mangler? Motivationen på grå dage er udelukkende at jeg ved hvilket boost træning giver, og hvor meget jeg nyder at træne, både under og efter. Samtidig er det skønt, for mit vedkommende, at jeg træner så varieret, så der er stor sandsynlighed for, at der er en træningsform jeg har mere lyst til end andre 😉 

En ting jeg dog savner utrolig meget fra squash af er en træningsmakker til at hive mig med når motivationen ikke er helt i top. Det er bagsiden af ikke længere at have faste træningstidspunkter. Men crossfit er altid en sikker vinder, da der er en træner med masser af energi og andre crossfittere, som altid giver den fuld skrue.

Har du nogen mål i forhold til din træning – og din sundhed i fremtiden? Mit overordnede mål er at træne når jeg har lyst og have det godt med det jeg gør. Men jeg kan nok ikke komme udenom at jeg lige pt. har to mål.

1. En tid på under 1 time 30 minutter til VM i halvmarathon til marts 2. Gennemføre IRONMAN Copenhagen d. 24. august 2014

Jeg har desværre slidgigt i begge mine knæ, som formegentlig bare bliver værre og værre, og derfor vil jeg nyde at gøre alt det jeg kan, mens jeg kan. Et andet mål jeg har er derfor at lære at lytte bedre til min krop, da jeg har en tendens til måske at træne lidt for meget og løbe en ekstra tur hvor jeg måske skulle være blevet hjemme. 10

Hvad siger dine venner og familie til, at du lever på den måde som du gør? Køretur efter køretur efter køretur har mine forældre stået for da jeg spillede squash, og de har simpelthen været fantastiske til at bakke op. Nu når min bror på 22 og jeg begge træner op til IRONMAN er der heller ikke andet end støtte fra deres side, og hele familien var også med i Berlin under marathonet. Resten af min familie er gymnastik-mennesker og derfor også meget aktiv. Generelt er jeg bare omgivet af sportsglade mennesker idet jeg går i en Team Danmark klasse.

 Hvad er dit bedste råd til andre? Find en sport og træningsform som DU elsker og gerne flere. Spis som DU og din krop har det bedste. Lad være med at sammenligne dig med andre. Lad dig inspirere og hyg dig, hyg dig, hyg dig!

Hvorfor vil du gerne fremstå som et sundt forbillede på www.mayadroem.dk? Fordi jeg elsker at træne, jeg elsker at lave mad, jeg elsker at gøre det jeg nyder aller mest uden at blive påvirket af hvad andre mener og synes. Jeg håber derfor at kunne inspirere dig til at finde ud af hvad du nyder mest at lave og så gøre det. Selvfølgelig håber jeg også at kunne inspirere jer til at lave god mad uden finurligheder gennem min blog: www.corefood.dk.

Mange tak til dig Maya for at ville have mig som en af dine sunde piger. Du er en stor inspirationskilde og det er en fornøjelse at læse med på din blog. Jeg blogger til dagligt om mad og formidler opskrifter på min blog www.corefood.dk som i også fan følge på facebook og bloglovin’. Hvis I vil se mere til mine hverdagsfinurligheder kan i finde mig på instagram (@mariafrandsendk)

Det har været en fornøjelse! 🙂
Hilsen Maria. 11

   

1 kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Afsted til England!