Uge 21 Min træning ~ Be the best version of you!

Mayadroem ~ Glutenfrie gæster (en guide)

2014-04-11 18.22.48

Når man som mig er utroligt glutensensitiv  så kan det være en udfordring at skulle ud at spise eller på restaurant. Mine forældre ville nok have ønsket at jeg bare kunne have printet en guide ud, som gjorde det nemt for dem at vide hvad de kunne servere. Mine forældre har dog taget opgaven til sig. Hos dem er der lavet en “Maya-skuffe” med de ting som jeg kan tåle med fx. mandelmel, boghvedemel osv. Så ved de at de kan bruge alt fra den skuffe på kryds og tværs.  Det er selvfølgelig ikke alle jeg besøger, som kan have en maya-skuffe. Inderst inde vil jeg jo slet ikke være til besvær og derfor planlægger jeg det normalt sådan at vi enten er hos mig, eller at jeg tager noget med. Planlægning og forberedning er nok to af nøgleordene for glutenintolerante mm.  I denne guide vil jeg komme med et lille overblik med tips som du kan bruge, hvis du får besøg af en glutenintolerant. Hvis det er dig som undgår gluten, så kan du måske bruge denne guide til at give dine venner/familie og selv finde inspiration.
Idéen til dette indlæg kom faktisk fordi en af jer søde læsere sendte mig en mail med et dokument med “glutenfri gæstemad” – og nogle af de tips vil jeg så dele med jer og nogle har jeg selv fundet på 🙂 ….

Glutenfrie gæster
Alle glutenintolerante/allergiske er forskellige:  Nogle kan tåle “Spor af gluten” andre kan ikke. Derfor er det vigtigt at vide i, hvilket omfang gluten skal udelukkes.
Spørg gæsten:  gæsten vil garanteret ikke være til besvær, men hvis du vælger at lave glutenfri gæstemad så spørg om der er noget du skal være opmærksom på. Du kan eventuelt, fortælle hvad du har tænkt dig at lave.
Glutenfrie “meltyper”: Rismel, boghvedemel, majsmel,Amaranth mel, Jyttemel, majsgryn, mandelmel, Quinoa flager,  hirsemel, fiberhusk, frø (fx. hørfrø), kokosmel, maizena, kartoffelmel, glutenfrimel produkter.
Glutenfri tilbehør:  Quinoa, kartofler, ris, bønnepasta, linser, bønner, kikærter.
Frugt og grønt: Frugt og grønt er altid glutenfri 🙂 .
Nødder: normale nødder er glutenfri, men der findes nødder som er “indbagte” og disse indeholder ofte gluten.
Brød: Man kan købe glutenfri brød hos enkelte bagere fx. guldbageren – man kan også købe glutenfrit brød i supermarkedet, men det er ofte lidt kedeligt.  Man kan bage selv, men man skal være opmærksom på at glutenfri bagning kan være en større udfordring.
Glutenfri pålæg: Alle hanegals produkter er glutenfri også leverpostej.
Pølser til grillen: Alle pølser fra hanegal og langelænder er glutenfri.
Drikkelse:  Gå uden om øl. 
Chips: 
Mange af Kims varianterne er glutenfri tjek: HER
Slik:  Især slik kan være en jungle og du er nødt til at læse på det pågældende produkt.
En del Haribo slik er glutenfri – se listen: HER
Gluten fri slik: M&M’s, Lakrids by johan bülow, toblerone, snickers, skittles og meget mere.
Is: Undgå ben & jerrys. Der findes meget andet is, som er uden gluten.
Kage: Der findes flere glutenfri kageblandinger fx. har rema 1000 en chokoladekage, som smager ganske udemærket. Derudover har de også frosne chokolade muffins.  Ydermere er Almondy tærterne, som du finder på frost også glutenfri. Den med Daim smager skønt!  – Derudover er MANGE af kagerne her på bloggen glutenfri, spørg endelig hvis du er i tvivl.
Andre tips: 
– Jævn sovsen med Maizena
–  Brug almindelig fløde fremfor madlavningsfløde
– Hakkede nødder, majsgryn og glutenfri meltyper kan bruges til panering.
– Steg den glutenfrie mad på panden først og lad det stege færdig før du steger resten.
– Lad være med at blande maden for meget.
– Der findes mange glutenfri produkter på markedet fx. lasagne plader eller pasta.
–  Blandings krydderier kan indeholde gluten som fx. karry.
– Det er især under tilberedningen, at man skal være varsom med gluten.
– Find inspiration til opskrifter på nettet eller lån en bog på biblioteket.
– Dobbelt tjek altid varedeklarationen – og spørg din gæst ved tvivl.
– Lad være med at gøre det mere besværligt end dét er, gæsten forventer ikke at du har bagt hjemmebagt glutenfrit brød. Gæsten er meget glad så længe at han/hun har mulighed for at udelukke gluten til måltidet.
– Glutenfri mad kan smage lige så godt, som alt muligt andet – men det er ikke en nødvendighed at lave glutenfrit til jer alle.
– Hver opmærksom, selv de fødevarer man ikke lige regner med kan indeholde gluten fx. nogle slags tacosauce, pålæg mm.
– Visse retter er nemmere end andre. En glutenfri pizza er måske ikke det nemmeste “første gangs projekt”.
– Find inspiration i LCHF og Paleo livsstilen, som oftest er glutenfri.
– Spørg gæsten, spørg gæsten, spørg gæsten 🙂  …

Har du nogle gode tips til en glutenfri livsstil? 
Har du kastet dig ud i glutenfri mad? 
Undgår du eller kender du nogen som undlader gluten? 

Knus Maya <3
Screenshot 2014-05-17 19.27.39
2014-05-23 16.02.00
2014-05-14 17.58.59
2014-05-05 15.18.29
2014-04-11 18.19.52
2014-04-05 15.06.56
2014-03-31 13.31.32
2014-03-24 18.11.21

   

9 kommentarer

  • Trine

    Hej Maya.

    Fedt med sådan er indlæg. Jeg er selv ved at blive undersøgt for det, så dette er en rigtig fod guide til mig og min omgangskreds 🙂

    God dag!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ja tak skønne Maya! Sikke en go guide, den er hermed gemt til næste gang jeg får spørgsmål fra veninder eller familien 😀

    Anna – wonderwomanwannabe.dk

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Karoline

    Taktaktaktaktaktaktaktaktaktaktaktaktak for det her indlæg… Det er straks sendt videre til familie/kæreste/venner der lææænge har efterlyst sådan en guide:)

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Maya

      Tak Karoline 🙂
      Husk at sende dem de forskellige links også – hvis du bare har kopieret den til dem 🙂 !
      Knus

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Camilla

    Wow nogle flotte billeder 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mie

    Bliver glad i øjnene af at se på billederne 😍 skal selv testes for gluten allergi i morgen, så det er altid godt at søge inspiration👍

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Uge 21 Min træning ~ Be the best version of you!