Mayadroem ~ Motivation - Tips til at komme ud af døren

“Sunde piger” ~ Celestine Maria Jensen

celestine

Min navn er Celestine Maria Jensen. Jeg 26 år gammel og bor i København. Jeg er uddannet personlig træner fra Fitness Institute og arbejder hos Randløv & Boesen på Østerbro i København, som er et privat gym dedikeret til personlig træning. Desuden har jeg mit eget firma, hvor jeg tilbyder personlig træning og kostvejledning. Ved siden af mit arbejde, studerer jeg Ernæring og Sundhed på Professionshøjskolen Metropol og har desuden en merkonom i international handel og markedsføring.
Jeg har altid været meget aktiv og dyrket forskellige sportsgrene; jeg red hele min barndom, men skiftede tidligt i mine teenageår over til tennis, som jeg spillede i 4 år.
Omkring 16-års alderen begyndte jeg at træne i et fitness center med mine forældre. Jeg har siden da trænet regelmæssigt på diverse hold samt dyrket en del cardio – men begyndte først for alvor at styrketræne i 2011 da jeg fik øjnene op for træning med frivægte, og der fandt jeg ligesom min hylde. I 2012 besluttede jeg mig for at stille op til DM i BodyFitness +168, hvor jeg vandt bronze og dermed kvalificerede mig til landsholdet samt NM (Nordiske Mesterskaber), hvor jeg placerede mig som nr. 9.

Billedet er fra 9 uger før DM i BodyFitness 2012

Hvad betyder sundhed for dig?
Betydningen af sundhed har for mig ændret sig en del de senere år. Hvor det tidligere handlede om den ’perfekte’ krop, sund kost, søvn og vand nok samt regelmæssig træning, er min opfattelse af sundhed nu blevet lidt mere holistisk, ift. at se sundhed som det at være i balance i min egen krop såvel som i mit hoved. Jeg bliver ikke lykkelig af at have den perfekte krop, af at tælle al min mad og være super-super stringent omkring mit vand-indtag, min søvn eller for den sags skyld min træning. Jeg prioriterer en del af det højt – men jeg er slet ikke så opsat på perfektion, som jeg var tidligere.

Og hvordan ved jeg så, at jeg ikke bliver lykkelig af det? Fordi jeg har været dér. Og det værste af det? Det er først den senere tid, at jeg har indset at jeg hele tiden har jagtet noget jeg allerede havde, nemlig en rigtig flot krop. Problemet er, at når man bliver så opsat på at forbedre og være perfekt, så glemmer man at se det man allerede har. Jeg hører så ofte kvinder sige, at de ’bare gerne vil tabe 5 kg’; problemet er bare, at når de så har tabt de 5 kg, så vil de gerne tabe 5 mere (igen – jeg har været dér, jeg ved hvad jeg taler om). Problemet ligger ikke i de 5 kg for meget, problemet ligger i hvordan vi ser os selv og hvilke idealer vi opstiller for os selv.

Jeg har brugt så lang tid på at være ked af en krop, som i bund og grund har været rigtig flot. Jeg har fokuseret på appelsinhud, rynker, strækmærker, knopper, folder og deller som jeg ikke mente skulle være der. Og mens jeg brugte tiden på at fokusere på alle mine fejl og finde løsninger på hvordan jeg kunne forbedre dem, overså jeg fuldstændig hvor flot min krop i bund og grund hele tiden har været.

Jeg har vejet 18 kg mindre end jeg gør nu – dengang syntes jeg også at jeg var for tyk og godt ’liiiige kunne tabe 5 kg’. Jeg var hverken syg eller diagnoseret spiseforstyrret overhovedet, men mine spisevaner var forstyrrede og det var min selvopfattelse også – ligesom så mange andre pigers er. Da jeg begyndte at styrketræne steg min vægt – men det var okay, for jeg kunne jo se at min krop ændrede sig til det bedre – den blev mere fast og stærk.

Da jeg konkurrerede i BodyFitness og stod i mit livs form i glimmerbikini fuldstændig top-tunet ned til mindste detalje; negle, hår, hud etc – dér syntes jeg egentlig heller ikke at jeg var i god form. Jeg følte mig i god form, men jeg var ikke 120% tilfreds med den. Man tror at konkurrencediæten er dér hvor man virkelig lærer noget om sig selv og det at blive presset – det gør man bestemt også, men det var rejsen efter konkurrencen der lærte mig allermest. Her skulle der virkelig arbejdes både med selvbillede såvel som hvordan man tolker andres opfattelse af én. For problemet er jo lidt, at når folk først har set én i konkurrenceform, så tror mange at det er ’dagsformen’. Når man så går ’back-to-normal’ igen, så er man lige pludselig blevet lidt rundkindet i nogens optik, det bliver kommenteret og det svier hvis man i forvejen også kæmper med sit eget selvbillede.

Bottom line betyder sundhed for mig at passe på sig selv og have det godt ’i eget skind’. Det handler om at arbejde med sit eget selvbillede og sætte pris på det man har fremfor hele tiden at stræbe efter noget ’bedre’. Selvfølgelig skal der være plads til at sætte sig mål – det er jo netop det jeg arbejder med, med mine klienter, men hvis du hele tiden ’er videre’ og leder efter noget nyt, der kan forbedres, så bliver du aldrig tilfreds. De sidste 5 kg gør dig ikke til et gladere menneske; at elske dig selv præcis som du er, gør dig til at gladere menneske. Så kan du derudfra arbejde hen i mod at nå dine mål og det vil uden tvivl gøre rejsen nemmere.
cele2 Fra FitLiving/ juni 2014

Hvornår begyndte du med at træne? Og hvad fik dig til at begynde?
Da jeg omkring 16-års alderen begyndte at træne i et fitness center med mine forældre var det egentlig mest for hyggens skyld og vel egentlig også det sundhedsmæssige aspekt. Det blev hurtigt langt mere fokuseret på udseende og jeg blev forholdsvis hurtigt en cardio-bunny fordi jeg jo gerne bare ville forbrænde en hel masse (og så blev jeg ulvesulten af al den cardio, spiste en masse mad og skulle løbe endnu mere – rimelig dårlig combo hvis man gerne vil have et normalt forhold til mad).
Jeg begyndte for alvor at styrketræne i 2011 da jeg fik øjnene op for træning med frivægte og der fandt jeg noget jeg virkelig godt kunne lide at lave. Jeg syntes at det var sjovt og jeg syntes at det var fedt at jeg kunne forme min krop. Det var i øvrigt en sport hvor der var fokus på at få nok mad i stedet for at skulle sulte sig – og som en pige med en stor appetit så var det jo helt perfekt for mig.

Hvordan spiser du typisk i løbet af en dag?  Og lever du efter bestemte kostprincipper?
Jeg har tidligere spist efter flexible dieting, det fungerer rigtig godt for mig når jeg skal rykke mig fra A-B uden at få et forskruet forhold til mad. Lige nu tæller jeg ikke og vejer ikke min mad og jeg lever ikke som sådan efter nogle bestemte principper. Dog har jeg mine egne principper som jeg ved fungerer rigtig godt til at holde mig glad og sund; jeg spiser 800-1200 g grønt om dagen, derudover protein til alle måltider, som oftest magert kød eller fisk (både mager og fed fisk). Jeg sørger for at få gode fedtkilder i løbet af dagen og spiser i øvrigt kulhydrat til 2-3 af mine måltider i løbet af dagen, ex. søde kartofler, ris og kartofler – af og til riskiks, som nødløsning på travle dage.
Min morgenmad varierer meget. I øjeblikket foretrækker jeg at spise et ’måltid-måltid’ fremfor fx havregryn. Jeg spiser eksempelvis bagt laks med brune ris og grøntsager – et eksempel kunne være en stor hvidkålssalat med bær. Det holder mig mæt længe og holder cravings fra døren. Mine måltider i løbet af dagen ligner morgenmåltidet en del, det er som regel kød + grøntsager samt fedt og/eller kulhydrat.

Jeg foretrækker at spise 4-5 måltider fordelt over dagen. Udover de almindelige måltider så snacker jeg en del, som regel eftermiddag/aften. Mørk chokolade, en håndfuld goji berries, nødder eller noget proteinbagværk af en art (jeg bor sammen med en proteinbage-entusiast). Jeg kan også godt lide at have en proteinbar med mig, men så vælger jeg altid de sukkerfrie/junk-minimerede ex. Bodylab Minimum eller Questbar; det er mit ’slik”.

Hvornår spiser du ”usundt”?
Gennem flexible dieting har jeg fået et mere balanceret forhold til sund og usund mad. Hvor jeg tidligere slog mig selv i hovedet bare jeg kiggede på noget der var sukker i, er jeg nu lidt mere okay med at få en lille smule ind hist og her i modsætning til at være super stringent i hverdagene og så binge eate i weekenderne. Det har medført at jeg faktisk spiser langt mindre junk nu end jeg gjorde tidligere – for nu må jeg gerne og så er det ikke længere lige så interessant.
Min kæreste og jeg kan godt lide at gå ud og spise noget god mad og drikke nogle cocktails engang imellem. I lørdags var vi eksempelvis ude at spise burger og gik ud bagefter og fik 2-3 gode cocktails hver. Jeg ser det ikke som værende usundt – nærmere som en sund tilgang til, at der er plads til begge dele.

Hvordan kunne en normal træningsuge se ud for dig ?
Jeg leger lidt med min træning i øjeblikket og prøver løbende lidt forskelligt af, derfor varierer det meget. Dog har jeg min helt basis struktur, som jeg ofte vender tilbage til – den ser således ud:
Mandag: Tung ben
Tirsdag: Tung overkrop
Onsdag: Fri
Torsdag: Hypertrofi ben
Fredag: Hypertrofi ryg/biceps
Lørdag: Hypertrofi bryst/skulder/triceps
Søndag: Fri

Hvordan motiverer du dig selv til at komme ud af døren, hvis lysten mangler?
Det kommer meget an på hvorfor motivationen udebliver. Jeg sørger for som oftest at have minimum 4 træninger pr uge (fire fungerer godt for mig når jeg har travlt – så gider jeg ikke stresse over den 5. træning) og så kan jeg rykke rundt på dem som jeg har lyst til. Hvis jeg er udbrændt og stresset og har alt for meget om ørerne til at finde ro til træning, så vælger jeg bevidst at lade være og i stedet få styr på det, som jeg skal have styr på. Omvendt kan det jo også være meget rart at få trukket stikket og tænkt på noget andet når man har for meget i hovedet – så det afhænger af dagen og situationen.
Jeg er heldigvis kommet lidt væk fra det der med at jeg død-og-pine skal afsted til træning på bestemte dage. Så længe jeg får mine træninger ind i løbet af ugen, så stresser jeg ikke så meget over hvordan de dage ligger, så længe det giver mening i forhold til programmet.
cele3

Juli 2013, Californien

Har du nogle mål i forhold til din træning – og din sundhed i fremtiden?
Jeg har et mål i forhold til selv at nå længere på min rejse mod at hvile mere i min egen krop. I disse Fitspo-tider er det en udfordring ikke at blive revet med og føle at der hele tiden skal gøres mere for at ’blive bedre’ og selvom jeg er bevidst om at jeg gør det godt nok, så er der stadig perioder hvor jeg taber tråden og fokuserer på at jeg ’burde’ gøre mere end jeg allerede gør – og de perioder skal på et tidspunkt helst udeblive helt. Det er i min optik et helt afgørende mål for min generelle sundhed og velvære i fremtiden.
Med hensyn til mål i forhold til træning, så var mit sidste mål at kunne tage pull ups igen – det lykkedes og jeg er nu oppe på fem, hvilket jeg er godt tilfreds med. Næste mål er nok noget med at blive stærkere i squat eller dødløft – men et sådan mål kræver målrettet træning og lige nu nyder jeg bare for en periode at lave lige præcis de ting jeg synes er sjove, så et specifikt mål er ikke på nuværende tidspunkt fastsat.

Hvad siger dine venner og familie til, at du lever på den måde som du gør?
Jeg har altid lidt været en helse-helle så jeg tror egentlig bare at de har accepteret, at det er den jeg er. Jeg har ikke mødt nogen modstand som sådan i forhold til at jeg har været irriterende eller anderledes. Selvfølgelig har der været små kommentarer fra folk i periferien, men det er ikke noget jeg har taget til mig – sådan er det jo når man gør noget der er lidt mere ekstremt eller anderledes. Både veninder og familie har altid været meget forstående og hensynsfulde og jeg føler mig meget heldig at jeg er omgivet af mennesker der respekterer mig som den jeg er.

Hvorfor vil du gerne fremstå som et sundt forbillede på www.mayadroem.dk?
Jeg vil gerne fremstå som et sundt forbillede fordi jeg ønsker at vise andre piger der kæmper de samme kampe som jeg har kæmpet, at man godt kan leve sundt uden at skulle leve i et skematisk tilrettelagt liv med faste dogmer og regler og et forkvaklet forhold til sin egen krop og sin kost og træning. Jeg ønsker at vise at mere ikke nødvendigvis er bedre og at man ikke behøver at leve et liv i askese for at være sund og glad i egen krop. Det er er en rejse – og ikke noget man blot gør på en uge. Jeg lærer hver dag og er langt fra i mål; det tror jeg aldrig helt at man kommer – til gengæld tror jeg på at man ved at arbejde lidt på det hele tiden, kan blive den bedste udgave af sig selv. At hvile i sig selv er den bedste udstråling en kvinde kan have; du kan have nok så flotte abs og styr på din kost, træning og alle de andre detaljer der følger med livsstilen, men det er intet værd, hvis du ikke har troen på at du gør det godt nok og at du er en stjerne – sixpack eller ej

De kærligste hilsner
Celestine
Facebook
Instagram
185702_115275658644564_1204833156_n

   

5 kommentarer

  • Louise Andersen

    Skide godt indlæg 🙂
    Hav en dejlig dag

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • A

    Fedt indlæg! Og hvor er Celestine og dig, Maya virkelig to inspirerende kvinder!
    – Har lige et spørgsmål til Celestine: Dyrker du nogen form for cardio? (Hvis, hvilken slags cardio, hvor meget og hvor længe? 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Christina

    Super godt interview med Celestine. Det er lige sådan en kvinde, som skal ud i verden og råbe op med budskabet om, at man ikke behøver have six pack, spise sundt 7 dage om ugen, træne hver eneste dag, og have dårlig samvittighed, hvis bare man tænker på lidt usund mad.
    Flere kvinder som hende, tak 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Julie

    Sikke et fantastisk indlæg 🙂
    Især den allersidste pointe om at tro på sig selv gik rent ind. Jeg er meget enig i alt det du skriver, det er virkelig inspirerende 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Susanne

    Måske et dumt spørgsmål men hvad mener du når du skriver hypertrofi træning?????
    Og har du slet ingen cardiotræning????

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Mayadroem ~ Motivation - Tips til at komme ud af døren