Energilageret.dk - Konkurrencen er slut - Er du den heldige?

Sunde piger ~ Trine Theodora

trine1

Kære læsere, mit navn er Trine, jeg er 21 år gammel og til dagligt læser jeg til dansk- og idrætslærer på Læreruddannelsen i Aarhus på 3. år. Jeg er på nuværende tidspunkt på studieophold på New Zealand, hvor jeg læser Sport & Leisure på University of Waikato i Hamilton. Derhjemme arbejder jeg ved siden af studierne som aftenvagt på et plejehjem og som holdinstruktør hos Fitness World.

Jeg er en af de piger, der nok har prøvet samtlige sportsgrene i mit liv, men har med alderen fundet ud af, at jeg ikke rigtig dur til holdsport. Jeg forelskede mig i stedet for i boksning og har i flere år bokset på amatørniveau. Boksningen blev dog lagt på hylden for et par år siden og mit fokus ligger nu på styrketræning og løb.

Hvad betyder sundhed for dig?
For mig betyder sundhed helt grundlæggende, at jeg har det godt. At jeg fysisk er i stand til at præstere, når jeg skal, at jeg psykisk er glad og tilfreds, og at jeg fungerer godt socialt; har en skøn omgangskreds, en dejlig familie og et godt forhold. Sundhed for mig er langt mere end salatblade, kylling og brune ris. Sundhed for mig er lig med velvære, og jeg tror på, at man skal arbejde med sig selv som et helt menneske og ikke kun med ens kost- og træningsvaner. Selvom det ofte er dem, der fylder på de sociale medier. Jeg har i en periode sat lighedstegn mellem en slank krop og sundhed, men har i de seneste par år indset, at det er langt mere end det. Det æstetiske aspekt er det mindst vigtige. Det handler i bund og grund om, at jeg skal have det godt med hvem jeg er, at jeg kan se mig selv i øjnene om morgenen og gøre mit allerbedste hver dag. For at kunne gøre mit bedste, så skal kroppen have den rette næring, og derfor bliver en sund kost og regelmæssig motion automatisk til at være en del af det at leve sundt. Sundhed for mig er at give min krop og sind de bedste betingelser for at fungere optimalt og for at præstere bedst muligt.

Hvornår begyndte du med at træne? Og hvad fik dig til at begynde?
Jeg begyndte at træne struktureret og målrettet som 15 årig, da jeg startede til boksning i FAK Aarhus. Egentlig var det mest for sjov, at jeg tog ned i klubben, men jeg faldt pladask for sporten, stemningen og hele det mandeprægede miljø, og jeg følte virkelig, at jeg hørte til. I starten gik jeg til træning 2-3 gange om ugen, men da jeg begyndte at boksede kampe som 17-årig steg træningsmængden til 5-6 ugentlige træningspas. Jeg blev hurtigt god til det, jeg blev stærk, kunne slå rigtig hårdt og vandt stort set alle mine kampe. Det var fedt. Da jeg stoppede med at bokse kampe, stoppede med at være på striks kost og pludselig ikke skulle forholde mig til at træne regelmæssigt, så tog jeg også rigtig meget på. Jeg var inaktiv (on/off) i godt halvandet år, tog 20 kg på og da det pludselig slog mig, hvor slemt det stod til i januar 2013, så meldte jeg mig ind i Fitness World og har siden trænet en del holdtræning og i det seneste især halve år har mit fokus ligget på tung styrketræning og løb, og det er især nu, at jeg ser de fysiske resultater. Jeg har tabt knap 17 kg, og jeg arbejder nu på de sidste par kilo og på at forme kroppen via tunge løft og løbeture.
trine2

Hvordan spiser du typisk i løbet af en dag? Og lever du efter bestemte kostprincipper?
Jeg lever ikke efter nogle kostprincipper og har aldrig gjort det. Jeg har i perioder talt kalorier, men har størstedelen af tiden spist med min sunde fornuft. Lige på nuværende tidspunkt følger jeg kostplan, hvor jeg har 6 måltider fordelt på 3 hovedmåltider og 3 mellemmåltider.
Til morgenmad får jeg typisk Cheasy’s 0,1% vaniljeyougurt med frugt, evt. lidt müsli og mørk chokolade eller andet drys. En anden favorit er havregrød rørt med 15 gram chokoladeproteinpulver og toppet med lidt mørk chokolade. Min frokost består for det meste af rugbrødsmadder med magert kødpålæg, æg og grønt. Aftensmaden kunne meget vel være en æggewrap med eksempelvis hytteost, laks eller kylling og grønt til. Jeg elsker virkelig æggewraps.
Mine snacks varierer rigtig meget, og det er meget lystbetonet, hvad jeg spiser til mine mellemmåltider. Det kunne være salt- eller lakridsmandler, en lækker smoothie, knækbrød med ost, gulerodsstave med dip, proteinbarer, bananmuffins, proteinshakes, et stykke frugt etc.

Hvornår spiser du ”usundt”?
Det gør jeg, når jeg virkelig har lyst. Jeg prøver at begrænse direkte usunde sager til fredag eller lørdag aften, men snacker jævntligt lige et par lakridser eller Malaco snører (dem er jeg helt nede med!). Det er dog lidt anderledes hernede på New Zealand, fordi de har slet ikke noget slik, som jeg gerne vil have, så her består de usunde måltider mere af burger og fritter lørdag aften. Eller af cookies. Men det korte og det lange er, at det holder jeg som regel til weekenderne.

Hvordan kunne en normal træningsuge se ud for dig ?
Som den ser ud lige nu, så styrketræner jeg efter et 2-split-program (upper og lower body), som betyder at jeg har minimum 4 ugentlige styrketræningsdage. Jeg kan dog nå programmet igennem 3 gange (6 træningspas), hvis motivationen er til det og derudover har jeg 3 ugentlig løbepas. Løbet er struktureret således at jeg på nuværende tidspunkt løber en længere distance med en bestemt pace, en kortere distance i en lavere pace (en tempotur) og en restitutionstur med valgfri pace.

En normal uge vil derfor kunne se sådan ud:
Mandag – Styrketræning af lower body
Tirsdag – Styrketræning af upper body
Onsdag – Løb (8-10 km) med en bestemt pace
Torsdag – Styrketræning af lower body
Fredag – Løb 5-6 km (tempotur) og styrketræning af upper body
Lørdag – FRI
Søndag – 8-10 km restitutionsløb

Mit program fokuserer på nuværende tidspunkt på, at jeg skal til Fiji meget snart og dermed en tur i bikinien (det er jo vinter på New Zealand i øjeblikket). Jeg skifter program hver 4. uge (jeg deler løbende programmerne på min blog), og efter min ferie så kommer fokus i træningen til at ligge på, at jeg skal være klar til at løbe mit andet halvmarathon i oktober. Det er jeg altså noget spændt på…

Hvordan motiverer du dig selv til at komme ud af døren, hvis lysten mangler?
Jeg har siden jeg landede i New Zealand for en måneds tid siden været topmotiveret, og det har ikke været noget problem at afvikle træningen. Hjemme har det dog fungeret at motivere mig selv til at komme afsted ved fx at have en aftale om træning, melde mig på mit yndlingshold, tjekke mit instagram feed og blive inspireret den vej igennem, og hvis jeg bare har en off day, så har jeg ingen skrupler ved at blive hjemme. Jeg tager ikke til træning for enhver pris, og nogle gange så lyder bland selv slik foran fjerneren altså bare bedre. Så længe det ikke er hver og hver anden dag, så går det nok alt sammen 😉
Det der fungerer rigtig godt for mig lige i øjeblikket er, at mit fitnesscenter ligger på campus. Det vil sige, at det er virkelig nemt og belejligt at træne i forbindelse med at jeg alligevel skal op til undervisning. Jeg træner gerne lige før eller lige efter undervisning eller bruger mine fritimer på det. Jeg tror endnu ikke nogle af mine klassekammerater har set mig i almindeligt tøj… Haha 😉
trine3

Har du nogle mål i forhold til din træning – og din sundhed i fremtiden?
Mit mål er at blive den bedste udgave af mig selv, at have det godt i min krop, være nede på jorden, afslappet, glad og positiv og udforske hvad kroppen egentlig er i stand til. Af direkte træningsrelaterede mål, så drømmer jeg om at løbe marathondistancen i 2015. Jeg ønsker at være sund fysisk, mentalt og socialt, fordi det giver kroppen de bedste betingelser, og det giver mig de bedste betingelser for at få succes i mit professionelle såvel som private liv. På meget lang sigt håber jeg naturligvis på, at jeg undgår grimme sygdomme og andre ubehageligheder som følge af mine valg nu. Jeg tror på, at det hele giver mening i det lange løb.

Hvad siger dine venner og familie til, at du lever på den måde som du gør?
Jeg lever ikke på nogen måde ekstremt, men jeg takker ofte nej til søde sager og især til alkohol, og det er der ikke nogen, der stiller spørgsmålstegn ved derhjemme. Jeg har dog været udsat for en del undrende blikke hernede, når jeg tropper op til en forfest med en Cola Zero six-pack, haha. Jeg elsker Cola Zero.
Min familie bakker mig hundred procent op, og de ønsker også selv at leve sundt og smide de overflødige kilo. Mine venner synes, at det er sejt, hvad jeg har opnået og de ved, hvor meget min livsstil betyder for mig, så der er heller ikke andet end opbakning at hente fra den kant. Det samme gælder min kæreste, som mange gange har måtte undvære almindelig fritter til fordel for rødbedefritter, almindelig is fremfor isis eller alverdens sundere alternativer til kage. Noget mere succesfuldt end andet 😉 Han kunne aldrig drømme om at spise en pizza, hvis jeg ikke også føler for det. Det er dejligt. Han spiser virkelig, hvad der bliver serveret – uden sure miner 😉 Uden hans støtte og overbærenhed, så havde det sgu været en del sværere at skulle smide alle de dumme kilo.

Hvorfor vil du gerne fremstå som et sundt forbillede på www.mayadroem.dk?
Jeg tror på, at hvis man bare kan inspirere eller motivere ét andet menneske til at lægge de dårligere vaner på hylden og opnå succes med sund kost og træning, så skal man gøre det. Jeg synes heller ikke altid, at det hele er nemt og ligetil, og når det sker, så henter jeg rigtig tit inspiration og motivation hos andre mennesker. Jeg tror på, at man med en ærlig og reel tilgang til hele sundhedsfænomenet kan nå ud til mange mennesker, og det synes jeg er inspirerende. Og det er mit ønske. At inspirere andre mennesker til en sundere livsstil. Både fysisk, men især også mentalt.

Pas godt på jer selv. Og husk på – no fight, no glory!
/Trine Theodora

Trinetheodora.dk
Instagram @trinetheodora
Facebook:  facebook.com/trinetheodora
trine 4

   

1 kommentar

  • […] og “Stærke mænd” (jeg har i øvrigt også besøgt hendes blog i den forbindelse her). Inspirationskilder er individuelle, men jeg får meget ud af at høre andres historie, og jeg […]

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Energilageret.dk - Konkurrencen er slut - Er du den heldige?