Artikel i Woman: Hvad sagde 12 kvinder om min krop?

Sunde Piger ~ Nina Qittoora

Nina2

Mit navn er Nina Qittoora, jeg er 26 år og bor i København med min kæreste Umahro.  Jeg læser til psykomotorisk terapeut og er uddannet psykomotorisk personlig træner. Jeg træner med mine klienter i Charlottehaven på Østerbro. Jeg styrketræner både med vægte og kettlebells, dyrker yoga og går en masse ture i naturen.

Hvad betyder sundhed for dig?
 Sundhed for mig handler ikke kun mad og træning, men hele dig. Som jeg ser det hænger psyken og det fysiske sammen. Det handler netop om mere end kalorier og hvor meget du træner. Det handler hvad du får det godt af.
Jeg har selv tabt mig 30 kilo og da jeg vejede mest var også da jeg havde det værst med mig selv.

Jeg synes ikke at vægttab i sig selv er særlig interessant, men vejen til et gladere og sundere dig. Det er lige meget hvad vægten siger. I det første år jeg begyndte at styrketræne seriøst tog jeg 6 kilo på, men har det bedre med min krop end nogensinde før.

Sundhed skal helst være noget du får det godt af. Mad der nærer din krop og giver energi, træning du synes er sjov, samvær med mennesker du holder af. Sundhed for mig handler om at passe godt på sig selv, at elske sig selv og behandle sig selv med respekt.

I min verden er handler det om at øve sig i at mærke efter i kroppen og gøre det du har brug for.

Hvornår begyndte du med at træne? Og hvad fik dig til at begynde?
Jeg har altid været aktiv og da jeg var teenager dansede jeg i 7 år og underviste i dans. Så havde jeg et par år hvor der var meget kaos i mit liv hvor jeg løb lidt og ellers gik ture. Det var i den periode at jeg vejede 30 kilo mere. En dag ville jeg gerne have en anden følelse i kroppen. Jeg ville have energi og en lethed som ikke var tilstede i min krop dengang. Det har aldrig handler om udseendet for mig. Jeg begyndte at træne i fitness-center og blev nysgerrig på hvorfor tingene var som de var. Hvornår spiste jeg for meget? Hvad kunne jeg gøre i de situationer i stedet for?
Jeg lærte at håndtere min overspisning på andre måder. At motionere og bruge min krop føltes som en respekt for mig selv, og jeg fik mere og mere lyst til at behandle mig selv ordentligt. Sidste år havde jeg tabt de 30 kilo, men ville gerne være stærkere. Jeg fik derfor en personlig træner, Celestine, som har hjulpet mig enormt meget.
Jeg blev stærkere både fysisk og psykisk. Du kan ikke flytte særlig meget vægt hvis du ikke tror på det. Styrketræning lærte mig at stole på mig selv, og tro på jeg godt kan.

Nina

 Hvordan spiser du typisk i løbet af en dag? Og lever du efter bestemte kostprincipper?
Jeg er for nylig blevet veganer og jeg spiser heller ikke stivelse som f.eks. ris, pasta og kartofler. Så det jeg spiser er en masse grøntsager, nødder, kerner og frugt.
Jeg har i mange år været syg med min mave og haft slem inflammation i hofteleddet som har gjort jeg ikke har kunnet bevæge mig ordentligt. Umahro fik sendt en masse prøver til udlandet og det viste sig så at jeg fejlede en masse, bl.a. Parasitter i tarmene og borrelia. Så meget infektion skaber syre i kroppen og lever derfor basisk (grøntsager) for en periode.

Til morgenmad spiser jeg typisk nogle plantains (madbananer) stegt i kokosolie, chia-grød, en masse citronvand, evt. en rest salat fra dagen før eller en spinat-protein smoothie.
Til frokost laver som regel forskellige salater med ovnbagt græskar eller rodfrugter.
Til aftensmad spiser jeg ofte suppe da det er nemt for min mave der er vedvarende komme sig.
Til snacks eller mellemmåltider spiser jeg smoothies med proteinpulver i, frugt, nødder eller kerner eller hvad jeg har lyst til.
Af principper tror jeg på rigtig mad. Køb økologisk og mad i dets oprindelige form, så er du godt på vej.

Hvornår spiser du ”usundt”?
Jeg spiser usundt når jeg har lyst. Ærligt så sker det ikke så ofte da jeg har været meget syg. Men jeg elsker f.eks. sushi eller lækkerier fra summerbird. Man skal ikke nægte sig selv noget usundt, men spise ordentlig kvalitet. Det er en balance og jo mere jeg tillader mig selv jo mere slapper jeg af med det. Det er vigtigt st nyde det usunde. Vi er alle bare mennesker.

Hvordan kunne en normal træningsuge se ud for dig ?
Jeg træner for tiden alt efter hvordan min krop har det. Jeg har været sengeliggende pga. af sygdom i mange måneder. Før jeg blev syg trænede jeg 6 gange om ugen. 4 gange styrketræning og to dage med interval løb eller roning. Nu går jeg 5 km hver morgen, og styrketræner 3 gange om ugen. Nogle gange et det med vægte i fitnessdk, andre gange kropsvægt øvelser herhjemme, andre gange er det træning med kettlebells. Jeg er lige kommet i lære hos Anna Bogdanova, så skal til at nåede kettlebells meget mere.

Hvordan motiverer du dig selv til at komme ud af døren, hvis lysten mangler?
Min motivation er mit helbred, at være god ved mig selv og at blive stærkere. Jeg prøver at være undersøgende omkring hvorfor jeg ikke vil afsted? Er det fordi jeg føler mig lidt doven eller er det reelt set fordi energien ikke er der og jeg har brug for noget andet. Måske jeg så skal have en lettere træning end planlagt, og så kommer jeg afsted. Det behøver ikke være alt eller intet. Mærk efter.

Har du nogle mål i forhold til din træning eller din sundhed i fremtiden?
Mine mål handler om at blive en stærkere og sundere Nina. Min træning og kost er parametre jeg kan skrue på for at opnå det. Det samme er søvn, livsglæde, god chokolade, gode venner, at grine så jeg næsten tisser i bukserne, at danse og være dygtig til at trække vejret. Jeg vil gerne nørde forskellige måder at træne kroppen på, at bevæge mig mest hensigtsmæssigt. Derudover er træning med til at gøre mig mere opmærksom på min krops behov. Så mine mål handler om styrke (både fysisk og psykisk), balance og have en masse saft og kraft i mit liv.

Hvad siger dine venner og familie til, at du lever på den måde som du gør?
Jeg lever sammen med Umahro som også træner og elsker mad, så vi passer rimelig godt sammen. Min familie og vennernes super støttende fordi de kan se det giver mig en masse energi og at det gør mig til en gladere Nina.

 Hvorfor vil du gerne fremstå som et sundt forbillede på www.mayadroem.dk?
 Jeg vil gerne ud med mit budskab at livet handler om balance. Det samme gør træning og sund kost. Jeg tror på at det kan være sundt at fjerne fokus fra det ydre fokus til hvad der giver dig energi. For mig er der ligemeget med abs og lav fedt procent. Hvis fru lever et liv der gør at du har abs og samtidig har en masse energi, selvkærlighed og ro i dig, fint! Jeg tror ikke at jagten på abs i sig selv er vigtig.

 Du er vigtigt, hele dig. 
De kærligste hilsner

Nina
http://instagram.com/ninaqittoora
https://www.facebook.com/ninaqittoora
www.ninaq.dk
Nina3

   

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Artikel i Woman: Hvad sagde 12 kvinder om min krop?