Har I en slik-politik?

Super mænd ~  Jacob Beermann

10728613_10152496224507672_1912807956_n

Hej, mit navn er Jacob Beermann. Jeg er 25 år og bor i Oslo, hvor jeg træner med det norske landshold i styrkeløft. Jeg er dog i Danmark hver måned hvor jeg arbejder som personlig træner med kunder 1-til-1 og i større grupper med fokus på at optimere teknik og performance eller reducere smerter.

Hvad betyder sundhed for dig?
Sundhed er i virkeligheden et lidt sjovt begreb. Alle bruger det, men ingen ved rigtigt, hvad de egentligt mener med det. For mig handler sundhed ikke om vægt, kalorier, muskelmasse, styrke eller andre specifikke faktorer.
Sundhed er hverken fysisk eller psykisk, eller blot mad eller træning. Det er kombinationen af det hele. Sundhed for mig er på en måde balance. Det handler om at gøre det som gør dig glad, og giver dig energi.
Sundhed handler om at kunne mærke hvad din krop og sind har brug for og gøre det.

Hvornår begyndte du med at træne? Og hvad fik dig til at begynde?
Jeg har altid været relativt aktivt. I min barndom spillede jeg meget fodbold, og i de tidligere teenageår begyndte jeg at spille badminton. Efter nogle år med intensiv badmintontræning ville min daværende træner gerne have at jeg skulle være mere eksplosiv, hvorfor han anbefalede mig at starte med styrketræning.

Jeg begyndte derfor at styrketræne. Det var i 2006. Efter kort tid syntes jeg faktisk det var sjovere end badminton, hvilket fik mig til at stoppe med badminton – på den måde skiftede mit fokus. Efter godt 2 år med styrketræning blev jeg inviteret i en styrkeløftklub, og derfra begyndte et eventyr, som jeg ikke havde drømt om på daværende tidspunkt.
Jeg fik debut i styrkeløft i 2009, kom mindre end 1 år efter på landsholdet og har været det lige siden. Jeg har været til EM fem gange og skal til mit femte VM om to uger i USA. Jeg har vundet mere end 10 medaljer ved internationale mesterskaber, og turene har givet mig oplevelser, jeg for evigt vil tænke tilbage på.
10726707_10152496224637672_1976539949_n

Hvordan spiser du typisk i løbet af en dag? Og lever du efter bestemte kostprincipper?
Jeg spiser ikke efter en bestemt diæt, men har naturligvis nogle principper jeg spiser efter som udgangspunkt – og med plads til lystbetonede variationer. Grundprincippet er vel egentlig at alle måltider skal indeholde en god proteinkilde og en solid mængde grøntsager. Største undtagelse er første måltid efter træning der som regel også indeholder en kulhydratkilde som ris, pasta, kartoffel el.lign.
Som du sikkert kan høre, spiser jeg altså en relativt lav mængde kulhydrater – som udgangspunkt. Har jeg en dag lyst til at spise et stykke kage, en pizza eller lignende, så gør jeg det.
Jeg forsøger at fokusere på madvarernes kvalitet og køber gerne økologisk hvis jeg kan komme til det. Jeg er dog ikke fanatisk omkring det.

Min morgenmad kunne for eksempel bestå af 200 gram kylling og 300 gram blomkål, men det varierer meget og er ofte rester fra aftensmaden dagen forinden.

Til frokost spiser jeg gerne 250 gram oksekød og 300 gram broccoli, men ligesom med morgenmaden kan det variere en del.

Aftensmaden varierer som regel – mest fordi jeg ofte ikke spiser den alene, men den kunne bestå af fuldkornswraps med 250 gram svinekød, salat, agurk, majs, rødløg osv.

Mellemmåltider har jeg grundlæggende skåret en del ned til fordel for større måltider eller frihed til snacks når lysten er der, men det kunne være en proteinbar, to knækbrød med magert kødpålæg eller ost.

Hvornår spiser du ”usundt”?
Når jeg har lyst, er det korteste svar, men det er alligevel ikke helt sandt, for så ville jeg veje meget mere end jeg gør. Jeg har en vægtklasse som jeg efter bedste evne skal forsøge at holde (højst 74 kg), og det sætter naturligvis en begrænsning for hvor meget jeg kan tillade mig at spise.
Det betyder som regel at jeg samler de ting, jeg har lyst til omkring de tungeste træninger. På den måde kan jeg bruge den ekstra energi jeg får fra kosten på en produktiv måde i forhold til mit mål.

Hvordan kunne en normal træningsuge se ud for dig?
Min træning er grundigt planlagt helt ned til den mindste detalje. Det betyder at jeg ikke behøver tænke så meget, men blot skal udføre, hvad programmet foreskriver. Det er naturligvis fordi mit mål er så specifikt, som det er – ellers ville jeg nok have trænet mere frit.
Jeg træner i hverdagene, dvs. 5 dage om ugen, og alle træninger består som grundstamme af en variant af squat, bænkpres og dødløft. Altså en noget højere frekvens end de fleste er vant til. Antallet af sæt, gentagelser og belastningen jeg benytter er meget afhængigt af hvilken periode jeg er i – grundtræning eller opkøring – hvor jeg træner tungest frem mod stævnerne og med større mængde resten af året.

Et eksempel på hvordan en træning kan se ud i opkøringen (foruden opvarmningen) er fra sidste mandag:
Squat: 5×122,5, 4×145, 3×165, 3x2x175
Bænkpres: 6×85, 5×92,5, 4×102,5, 3×110, 3x2x122,5
Konventionel dødløft: 5×165, 4×185, 3×200, 2×210, 2x2x220
Hjælpeøvelser: rows, pullup, biceps curl

Hvordan motiverer du dig selv til at komme ud af døren, hvis lysten mangler?
Jeg er jo i en lidt speciel situation i forhold til nogle af de andre du har interviewet. Jeg tænker som regel på det næste stævne jeg skal til, om det så er EM eller VM. Følelsen af at stå på platformen og være velforberedt. Til tider kan jeg også tænke på en konkurrent og hvordan han sikkert træner i dag.
Samtidig synes jeg det er sjovt at træne, og det er vel i virkeligheden den mest brugbare pointe. Lysten skal drive værket.

Har du nogle mål i forhold til din træning – og din sundhed i fremtiden?
Så længe jeg har lysten til at satse på styrkeløft vil mit mål naturligvis være, at blive stærkest muligt i squat, bænkpres og dødløft. . I første omgang er mit mål at løfte 300 kg i squat og dødløft og 170 kg i bænkpres – noget jeg håber sker til VM i november.
Hvad angår min sundhed på længere sigt, er min forhåbning, at jeg holder mig aktiv med en fysisk aktivitet, jeg finder glæde i fordi det giver mig energi og overskud mentalt.

10732214_10152496224787672_982752545_o
Hvad siger dine venner og familie til, at du lever på den måde som du gør?
De fleste jeg taler med, synes det er spændende og imponerende, at jeg træner og lever på den måde jeg gør, men jeg har uden tvivl også mistet nogle venner på det. Når man prioriterer sin sport på den måde, jeg har gjort og gør, så er det ikke alle der synes det er forståeligt eller fornuftigt.
Det er jo min personlige prioritering, og så kan man sige jeg har accepteret, at ikke alle – især ikke i Danmark – sætter pris på at folk har ambitioner, som de jagter målrettet. Når det er sagt, støtter mine nære venner og familie mig selvfølgelig, og det sætter jeg stor pris på.
Mine forældre kan stadig ikke helt kende forskel på squat, dødløft og badminton, så helt godt står det ikke til med engagementet. Hvad angår mine venner i træningsmiljøet, er der naturligvis fuld opbakning.

Hvornår er kvinder sundest i dine øjne?
Kvinder er sundest og mest charmerende når de har god udstråling. Det kan man kun have hvis man er glad og smilende med glimt i øjet. Derfor er det essentielt at man bruger sit liv på noget, man finder mening i. Noget som gør, at man vågner hver morgen og tænker: ”Yes! Nu skal jeg [indsæt noget du synes er sjovt]”. Noget du brænder så meget for, at du slet ikke kan lade være.
Man er ikke sund når man lever på andres vilkår, laver ting man ikke synes er sjove, og tvangsmotionerer på en måde, man ikke kan lide, for til sidst at spise mad, man ikke bryder sig om.

Hvorfor vil du gerne fremstå som et sundt forbillede på www.mayadroem.dk?
Jeg synes ofte træningsverdenen er forblændet af mavemuskler og veltrænede baller, mens sundhed i virkeligheden slet ikke handler om udseende. Sundhed handler om at gøre noget der gør dig glad. Og at være glad for og hvile i dig selv. At bevæge dig på en måde du finder sjov, og ikke fylde dig selv med cupcakes hele dagen, men bare en gang imellem.
Det er vigtigt at finde en balance i det man gør, selvom det kan være svært. Det er meget menneskeligt at se sort/hvidt på tingene (sund/usund, rigtig/forkert osv.), men der er i virkeligheden mange flere nuancer. Jeg håber jeg kan inspirere folk til at se udover broccolismoothies og mavemuskler.

Venlig Hilsen Jacob

Instagram 
Maxer.dk
10744036_10152496225232672_794638884_o

   

1 kommentar

  • Virkelig spændende og godt indlæg, især når man også allerede følger hr. Jacob rundt på de andre sociale medier 🙂

    Især nogle af de sidste punkter er ret spændende, da det ikke lige er noget som Jacob normalt berører selv 🙂

    Mvh. Jimmi Jensen
    http://cooltights.dk/

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Har I en slik-politik?