Stine Lyngbo ~ Kost før, under og efter træning?

Sunde Piger ~ Lotten Danemo

lotte1

Jeg hedder Lotten, jeg er 27 år og arbejder som sælger i Hugo Boss på strøget i København. Jeg træner og stiller op til fitnesskonkurrencer i den kategori der hedder bikinifitness. Jeg havde min første konkurrence september 2013 (Newcomers), hvor jeg fik en 2 plads og efterfølgende har jeg stillet op til Danmarks Mesterskaberne (2 plads), Nordisk Mesterskab (8 plads), Loaded Cup (5 plads) og Sweden Grand Prix (6 plads). 

Hvad betyder sundhed for dig?
Sundhed betyder at jeg har det godt i krop og sind. At jeg er glad, jeg har energi, jeg er rask og at jeg er stærk. Jeg kan godt lide at mærke, hvor godt min krop har det af en god kombination af træning, sund mad og hvile. Sundhed er at gøre det kroppen har det godt af.  Det er forskelligt fra person til person,  men min krop kan lide den måde jeg spiser og træner på – og derfor bliver jeg ved med at gøre det. Det er en slags selvforkælelse 🙂

 lotten2Konkurrenceform – hverdagsform (diæt i en uge) ca 7 kg forskel og jeg elsker begge former på forskellige måder.

Hvornår begyndte du med at træne? Og hvad fik dig til at begynde?
Jeg har dyrket spring gymnastik på elite niveau fra da jeg var 10 år til jeg var 19 år.  Så jeg har været aktiv i stort set hele mit liv,  men jeg har kun trænet styrketræning i 1,5-2 år. Jeg startede med at gå til holdtræning,  da jeg savnede at være fysisk aktiv.  Da jeg havde fået lidt selvtillid,  fik jeg mod på at træne i styrkeområdet.
Efter at have trænet i et stykkede tid kontaktede jeg Kine Krøs (som var min første coach), fordi jeg var meeeget interesseret i bikinifitness, som jeg så alle mine forbilleder på Instagram trænede op til.
Hun lavede et styrketræningsprogram og kostprogram og så var jeg i gang. Nu har jeg en anden træner (Kristina Dybdahl som jeg haft i et år) og jeg har lært utroligt meget gennem de sidste 1,5 år. Nu har jeg fundet en god balance mellem min konkurrenceform/konkurrencediæt og så min hverdagsform/hverdagskost 🙂

Hvordan spiser du typisk i løbet af en dag? Og lever du efter bestemte kostprincipper?
Jeg spiser 6-7 måltider hver dag og dem spiser jeg hver 3-4 time. Jeg har en meget høj forbrænding og skal spise meget for at ikke tabe mig. Jeg er lige startet op på diæt til forårets konkurrencer,  hvilket betyder at jeg nu vejer min mad,  men jeg spiser stadig næsten 3000 kcal og fordeler det således:

 Morgenmad: Havregrød med æg, æggehvide, glutamin og proteinpulver

Frokost 1+2: Kylling/kød/fisk, grøntsager, ris/kartoffler

Mellemmåltid: Proteinkage lavet af havregryn, æggehvide, proteinpulver, rødbede, frugt og ingefær.

Aftensmad: Kylling/kød/fisk, grøntsager, avokado

Efter træning: Hvide ris, æggehvide, æg, banan og mandler.

Udover det indtager jeg: c-vitamin, d-vitamin, krill, multivitamin, M3, b-multi, omnivital og kreatin.

Dette spiser jeg sådan set hele året. Portionerne bliver bare lidt mindre når jeg er på diæt. Jeg sørger for at få noget protein, kolhydrater, fedt og fiber til hvert måltid og når jeg ikke er på konkurrencediæt så spiser jeg altid når jeg er sulten og til jeg er mæt.
lotten3

Hvornår spiser du ”usundt”?
Jeg spiser ”usundt” når jeg har lyst (ja, ikke lige nu på diæt men ellers…). Jeg vælger ikke slik og chokolade, men MAD og jeg kan godt lide at spise fx.  hjemmelavet pizza, burger eller tacos.  Det er jo ikke lige frem sundt,  men fordi at jeg kun gør det en gang imellem så sker det ikke noget ved det.
Under diæt har jeg søndagen,  hvor jeg kan spise ”frit”, hvor jeg plejer at spise sushi eller lave sødkartoffel-pizza.
Jeg får det rigtigt skidt når jeg spiser sukker, fordi jeg ikke er vant til det. Sidst  havde jeg migræne i to dage efter,  så jeg stiller min sukkertrang med Questbars eller frugt som jeg elsker 🙂 ..
lotten4

Hvordan kunne en normal træningsuge se ud for dig ?
Lige nu træner jeg kun styrketræning og ikke cardio og jeg bestemmer selv,  hvordan jeg bygger det op. Dog med lidt direktiv fra min træner i forhold til mine svagheder og hvad jeg skal arbejde med. Et eksempel på en træningsuge kunne være:

Mandag: Skulder og mave

Tirsdag: Ryg / hvile

Onsdag: Forsiden af lårene og balder

Torsdag: Skulder og mave

Fredag: Ryg og balder (eller kun balder)

Lørdag: Ryg / hvile

Søndag: Ben og balder

Jeg laver ikke cardio i øjeblikket og har ikke gjort det siden maj måned, da det ikke er noget jeg ikke bryder mig om. Man skal huske at hvis man vænner kroppen til at dyrke meget cardio i sin ”offseason” så skal man dyrke ENDNU mere under konkurrencediæten. 
lotten6

Hvordan motiverer du dig selv til at komme ud af døren, hvis lysten mangler?
Jeg tager mit træningstøj med på arbejde og tager direkte i fitness bagefter. Mit fitness ligger på vejen hjem, så det er nemt.
Hvis jeg virkelig er træt og doven efter en lang dag,  så sætter jeg mine yndlings sange på og prøver at finde noget kampgejst frem.
Jeg bruger tit Instagram og kigger på billeder af andre piger jeg synes har en flot fysik. Jeg tænker ”hun giver ikke op hvis lysten mangler en dag så det skal jeg fandme hellere ikke!”.  🙂

Har du nogle mål i forhold til din træning – og din sundhed i fremtiden?
Mit mål er at efter min næste konkurrenceperiode huske, hvor tilfreds jeg er med min hverdagsform og hvor godt min krop får det af at tage lidt på igen.
Det kan være hårdt at se sit spejlbillede når det ændre sig fra at skulle tabe sig til at skulle tage på.
Jeg har arbejdet meget med det, det sidste halve år.  Min selvtillid kommer mere af,  hvordan jeg har det i min krop fremfor hvordan den ser ud.
I forhold til træning så vil jeg gerne forbedre min form så meget, at jeg kan få nogle gode placeringer til forårets konkurrencer.
lotten10

Hvad siger dine venner og familie til, at du lever på den måde som du gør?
De kan nok blive kede af det en gang imellem,  at jeg planlægger min hverdag ud fra at jeg skal træne og lave mine madpakker som første prioritetog at være sammen med familie og venner som anden prioritet.
Der er ikke nogen der ”klager” over det, fordi de ved hvor vigtigt det er for mig.
Min kæreste er rigtigt glad for at vi spiser sundt og træner,  fordi det er godt for hans diabetes 🙂
lotten11

Hvorfor vil du gerne fremstå som et sundt forbillede på www.mayadroem.dk?
Jeg oplever meget at folk tror man skal spise sund kun fordi at man får en flot krop af det.
For mig er det en bonus,  men ikke derfor jeg gør det. Jeg spiser sundt for at klare min travle hverdag, for at have energi til mine træninger, som er mit frirum, for at kunne sove godt og være glad.
Mange tror det skal være enten eller, eller at du skal spise sundt fordi ”alle andre gør det”. Hvorfor ikke gøre det for dit eget helbred? For at holde dig sund og rask?  🙂

Hilsen Lotten Danemo
Instagram 
Blog (på svensk)
lotten7

   

2 kommentarer

  • Jeg har fulgt Lotten fra sidelinjen i et par år og tager virkelig hatten af for hendes dedikation og gode humør. Super cool interview, dejligt at læse mere om hendes tanker og vaner i forhold til sundhed 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Maya

      Hej søde 🙂
      Jeg har også fulgt Lotten i virkelig virkelig lang tid – så det var på tid eta lære hende bedre at kende!
      Og TAK søde Anna – fordi du altid er så sød til at kommentere – det er så dejligt ! <3

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Stine Lyngbo ~ Kost før, under og efter træning?