Morgenmads inspiration med soya yoghurt

Sunde piger  ~Signe fra A million miles

amillion

 

 

 

Jeg hedder Signe, er 25 år og til daglig læser jeg jura på Københavns Universitet, arbejder som freelance madskribent for bl.a. Costume og blogger på www.amillionmiless.com om sund og farverig mad.

Hvad betyder sundhed for dig?
Sundhed betyder for mig at have et godt forhold til mad, træning og min krop. Det handler ikke om at spise 100% sundt eller træne 5 gange om ugen, men om at finde en god balance i det hele og havde det godt både fysisk og mentalt.
Selvom jeg blogger om sundhed og sund mad, så er det bestemt ikke noget jeg altid har gået op i, hvis man kigger blot to-tre år tilbage i tiden, så førte jeg alt andet end en sund livsstil. Jeg havde i årevis haft et usundt forhold til mad og min krop, hvor jeg svingede mellem at sulte mig selv og så gå amok i usund mad og søde sager, hvilket først begyndte at ændre sig, da jeg ændrede min måde at se på mad på. Tidligere handlede alting om kalorier og vægttab (selvom jeg allerede var alt for tynd), hvor jeg i dag hellere vil tælle farver og næringsindhold. Mad handler for mig ikke længere om, at opnå den ”perfekte” krop, men om næring og at spise de ting, der gør at jeg har det godt både fysisk og psykisk.

Jeg ser mig selv som sundhedsrealist og er på ingen måde fanatisk, men vil nærmere sige jeg følger 80/20 princippet med sund mad 80% af tiden og så plads til at synde lidt i de resterende 20%. Så selvom jeg elsker mine grønne smoothies og superfoods, så er der bestemt også plads til bland selv slik og chokolade.
amillion3

Hvornår begyndte du med at træne? Og hvad fik dig til at begynde?
Hmm det er egentligt lidt svært for mig at sige, hvornår jeg startede, da jeg har altid trænet lidt på den ene eller anden måde, men jeg har på intet tidspunkt været en rigtigt ”træningspige” og det har altid svinget meget både hvor ofte og på hvilken måde jeg har trænet.
Jeg fik som 16 årig konstateret skoliose og gennemgik året efter en stor operation, hvor jeg med metalstave blev stivgjort i næsten hele ryggen for at rette den ud og forhindre skævheden i at forværres. Skoliosen, den efterfølgende operationen og min nedsatte bevægelighed har selvfølgelig en stor indflydelse på hvordan og hvor meget jeg kan træne. Det er meget vigtigt at jeg passer på min ryg og ikke overbelaster den.
Min grund til at træne i dag er meget anderledes fra min baggrund for at træne, da jeg var yngre. Når jeg trænede tidligere, så handlede det udelukkende om at forbrænde kalorier og at tabe mig, hvor jeg i dag træner for mit helbreds og især min rygs skyld. Jeg håber selvfølgelig også at få pænere og mere tonet krop ud af det, det ville være løgn at sige andet, men det er ikke længere mit hovedfokus. Haha jeg ser håbet om en lidt større og mere tonet booty, som en meget velkommen sidegevinst af træningen 😉

Hvordan spiser du typisk i løbet af en dag? Og lever du efter bestemte kostprincipper?
Jeg synes egentlig det er svært at sige, hvad jeg spiser på en typisk dag, da det varierer meget. Jeg spiser ikke efter nogle bestemte kostprincipper som sådan eller følger nogle bestemte kure, men prøver helt enkelt bare at spise sundt og varieret, hvilket for mig betyder gode uforarbejdede fødevarer (gerne øko når su’en tillader det) og at inkludere en hel masse frugt og grønt i min kost.
Jeg spiser normalt 4 måltider om dagen (hvoraf to af dem typisk er morgenmad) + snacks. Jeg spiser mest om morgenen og til frokost, hvor jeg har mest brug for energi til i løbet af dagen og spiser så et mindre måltid til aftensmad. Jeg drikker næsten altid en stor smoothie hver dag med forskellige af mine yndlings superfoods og så prøver jeg også at sørge for at spise en stor salat eller et grøntsagsfad med f.eks. hummus til hver dag, så er jeg nemlig rimeligt godt dækket ind i forhold til frugt og grønt. Derudover er jeg meget glad for både skyr og havregrød og spiser begge dele flere gange om ugen. Jeg er ikke vegetar, men spiser sjældent kød andet end når jeg spiser ude, så den står i stedet på bl.a. bønner, æg, skyr, chia frø, falafel og quinoa for at sikre mit proteinindtag.
amillion2

Hvornår spiser du ”usundt”?
Jeg spiser for det meste usundt når jeg rigtigt skal hygge med venner og familie – især hvis vi skal holde filmaften eller i biografen, jeg eeelsker bland selv slik og popkorn og holder mig bestemt ikke tilbage 😉 Som jeg tidligere har skrevet, så har jeg et ret afslappet forhold til mad og selvom jeg går meget op i at spise sundt, så har jeg heller intet problem med at spise usundt .amillion6

Hvordan kunne en normal træningsuge se ud for dig ?
Jeg er endelig kommet godt i gang med min træning igen efter en periode, hvor min ryg desværre ikke havde det så godt og hvor motivationen bare var ikke eksisterende, så pt. tager jeg i fitness 2-3 gange om ugen, hvor jeg især er glad for at løbe og træne intervaltræning. Derudover laver jeg øvelser og træner styrke hjemme cirka 3 gange om ugen. Jeg træner på grund af min dårlige ryg ikke med tunge vægte eller maskiner, men foretrækker at træne styrke og lave øvelser ved hjælp af min egen kropsvægt og med lette håndvægte og ankelvægte. amillion8

Hvordan motiverer du dig selv til at komme ud af døren, hvis lysten mangler?
Det, at jeg har en dårlig ryg, som har brug for at blive trænet og holdt i gang er helt klart den største motivation til at få mig ud af døren. Det er enormt vigtigt at jeg passer godt på mig selv og min ryg, da det har stor betydning for hvor længe min ryg ”holder” – jeg har kun 3 bevægelige led i ryggen og for at de ikke skal slides ned i en for tidlig alder, så er det vigtigt at jeg har en stærk krop, som kan være med til at aflaste de led og holde mig i gang.

Har du nogle mål i forhold til din træning – og din sundhed i fremtiden?
Mit mål for min træning er helt enkelt at komme ind i en god rytme, hvor jeg træner fast og fortsætter med at presse mig selv til at blive bedre, men samtidig også kender min grænse og undgår at overdrive, så jeg ender med at gøre mere skade end gavn.
Derudover så er mit mål for min sundhed egentligt bare at fortsætte som jeg gør nu. Jeg synes, at jeg har fundet en god balance og endelig har fået et godt forhold til mad og min krop, så det er et spor jeg har alle planer om at fortsætte ud af.

Hvad siger dine venner og familie til, at du lever på den måde som du gør?
Min familie og venner mærker egentligt ikke så meget til min livsstil, da jeg altid bare spiser det samme som dem når vi er sammen, men de er selvfølgelig glade for at jeg lever sundt og har det godt. Haha og så kan de nogle gange godt synes, at alle mine helseting og interesse for superfoods, rawfood osv. kan være lidt tosset og øko-hippie-agtigt, men de er dog altid meget støttende og interesserede i det jeg laver, så det er rigtigt dejligt.amillion7

Hvorfor vil du gerne fremstå som et sundt forbillede på www.mayadroem.dkÅrh jeg har det egentligt lidt underligt med at være et sundt forbillede, da jeg jo også gerne går amok i bland selv slik eller chokolade, men det er egentlig nok også netop det, der gør at jeg føler jeg alligevel er et sundt forbillede. Efter at have et meget dårligt forhold til mad og min krop, så er jeg endelig kommet til det punkt, hvor jeg har fundet (hvad jeg føler er) den sunde balance og hvor mad, træning og sundhed måske egentlig ikke fylder helt så meget mere. Jeg mener, selvfølgelig er det vigtigt at passe på sig selv og sit helbred og jeg spiser også generelt meget sundt, men jeg synes ikke det er noget der skal fylde hele ens hverdag. Man skal ikke være bange for bare at slappe af en gang i mellem og falde lidt af på den, det skal der altså også være plads til. Væk med frygten for usunde madvarer og manglende træning, det går nok, det er ikke hvad man gør en gang i mellem der betyder noget og negative tanker omkring mad, træning og ens krop er på ingen måde sundt i min verden. Det er vigtigere at have det godt, både fysisk og mentalt, vigtigere at være glad og i balance, vigtigere at passe godt på sig selv – også hvis det så engang i mellem betyder seriemaraton på sofaen med mr. Ben & Jerry 😉

Tusind tak fordi du læste med, kig gerne forbi min blog eller instagram, hvis du mangler inspiration til sund og farverig mad 🙂

Kærlig hilsen Signe
amillion5

www.amillionmiless.com
https://www.facebook.com/amillionmiless
http://instagram.com/amillionmiless/

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Morgenmads inspiration med soya yoghurt