"Sundhed" under juletræet?

Sunde piger ~ Andrea Rungholm

andrea1

Mit navn er Andrea Rungholm, jeg er 21 år gammel og bor i Århus. Jeg læser til Design Teknolog på TEKO, så min hverdag foregår faktisk hovedsageligt i Herning. Mine weekender bliver derfor for det meste brugt på arbejde, som er på Bone’s og eller har jeg min egen blog, som jeg også bruger en del tid på. Selvom mine dage er lange og weekender bliver brugt på arbejde, får jeg alligevel presset 6 træningspas ind i ugen, som er fordelt på 3 gange crossfit, 3 gange styrketræning og 1 gange løb. Træning og fysisk aktivitet er nemlig noget af det bedste jeg ved og aldrig ville undvære i hverdagen. 

Hvad betyder sundhed for dig?
For mig betyder sundhed at jeg har det godt. – At jeg er glad, har energi til hele dagen, sover godt om natten, får en god varieret kost og har struktur i hverdagen. Sundhed er en højere enhed, hvor mange aktører spiller ind og skal gå op. Det er lige så vel det psykiske som fysisk, hvilket der også har været meget større fokus på i medierne og sociale platforme og som jeg synes er rigtig godt. Hvad er en sund krop uden et sundt sind?

Hvornår begyndte du med at træne? Og hvad fik dig til at begynde?Jeg har altid været en aktiv pige og gået til en del forskellige sportsgrene da jeg var yngre. Da jeg startede på handelsskolen begyndte jeg at løbe og tage på hold i fitness som stram op og bodyfit. Det udviklede sig dog og jeg begyndte lige så stille at træne med min daværende kæreste i styrketræningsområdet, hvor han lærte mig alle de basale øvelser. Min interesse for styrketræning steg markant og jeg blev virkelig bidt af det. De sidste to år har det været der jeg har brugt mest energi, men stadig holdt mit løb ved lige. Jeg elsker at løbe og synes ikke der er noget mere befriende end at løbe end lang tur i skoven og bare få tømt hovedet. For knap et halvt år siden meldte jeg mig ind i Spartan Mentality og jeg har ikke fortrudt det et sekund. Jeg havde brug for noget forandring og jeg var ærlig talt kørt lidt død i hele fitness-verdenen. Jeg følte ikke længere at det havde så meget med træning at gøre, men at fokus næsten udelukkende på de resultater man kunne opnå udseendemæssigt. Det er der selvfølgelig intet galt med overhovedet, men det var ikke der mit fokus lå og jeg havde brug for at være i et miljø, der understøttede dette. Min store passion ligger derfor nu ved crossfit, hvor jeg supplere med styrketræning og det løb jeg kan finde tid og overskud til.

Hvordan spiser du typisk i løbet af en dag? Og lever du efter bestemte kostprincipper?
Lige nu har jeg Line Wittrup som personlig træner og coach og følger derfor kostplan udarbejdet af hende. Den er lavet ud fra mine ønsker og jeg fungerer bedst på god mængde proteiner og fedt, men knap så mange kulhydrater. Hver tredje dag har jeg dog en high-carb dag, hvor jeg får ekstra kulhydrat og prøver mig frem med det.

Ellers er mine dage meget ens og jeg har det klart bedst struktur og vaner, hvilket min kost også er præget lidt af. Til morgenmad får jeg altid æg, hytteost og lidt grøntsager. Frokost består af kylling/fisk, grøntsager og en fedtkilde som oftest er avocado, men også en gang imellem er nødder eller pesto. Det samme består aftensmaden af, bare med dobbelt op på fedtet, så jeg bliver godt mæt. Derudover har jeg et mellemmåltid, som oftest er en portion hytteost med grøntsager. Det bliver jeg virkelig aldrig træt af! Efter træning får jeg også altid en shake og et stykke frugt 🙂

andrea2

Hvornår spiser du ”usundt”?
Jeg prøver at holde usunde ting til én gang i ugen, hvis ikke én gang hver anden. Min krop fungerer så meget bedre på ordenligt og næringsrigt mad, at jeg ofte ikke føler at det er det værd. Jeg reagerer ret kraftigt på meget sukkerholdigt ting (selvom valget altid falder på bland-selv slik – mums!) og mine mave er oppustet og jeg føler ubehag 2-3 dage efter. Når det så er tilfældet, så ville jeg jo gå rundt med utilpashed næsten halvdelen af hver uge og det er det simpelthen bare ikke værd. Så vil jeg til gengæld hellere have en ekstra stor portion lækker sund aftensmad! Hvis jeg skal ud og spise, til fødselsdag eller andre arrangementer takker jeg ikke nej til alt og jeg medbringer ikke selv mad – jeg vælger dog alligevel lidt med omhu hvad jeg kører ned. Før i tiden følte jeg altid at jeg straffede mig selv ved at sige nej og følte mig snydt, hvorimod jeg nu vælger hvad der er bedst for mig selv og er tilfreds med det. Nogle gange er det så slik og kage, andre gange er det ikke.

andrea3

Hvordan kunne en normal træningsuge se ud for dig ?
Som jeg nævnte til at starte med, er min træningsuge bygget op omkring 6 pas fordelt på 3 gange crossfit, 3 gange styrketræning og 1 gange løb. Styrketræning er delt i to split, så nogle gange er det 2 x overkrop og 1 x underkrop og omvendt ugen efter. Det er aldrig til at vide hvad der er fokus på til crossfit hold, så jeg mærker hele tiden efter og prøver at tilpasse efter hvad jeg har mest energi og lyst til. Styrketræningspassene består hovedsageligt at grundøvelser som squat, dødløft, bænkpres, pull/chin-ups og dips. Jeg vil gerne have en rigtig god råstyrke og kraft, som man opnår bedst denne vej igennem.

andrea4

Hvordan motiverer du dig selv til at komme ud af døren, hvis lysten mangler?
Det er utrolig sjældent at jeg ikke har lyst til at tage til træning, selvom mine dage er lange. Og særligt her om vinteren, hvor det er mørkt fra jeg tager hjemmefra og til jeg er hjemme igen. De dage hvor energi ikke lige topper, plejer jeg altid at sige til mig selv at ’energi generer energi’ og jeg ved at med det samme jeg er i gang, så kommer konkurrenceånden frem i mig og jeg vil altid være bedre end jeg var sidst. Desuden har jeg nogle helt fantastiske træningsmakkere, som kan få mig op i gear med det samme og giver mig lysten til at gøre mig absolut bedste. En anden ting som virker hver eneste gang, er musik. Jeg har forskellige sange som altid gør mig i godt humør og som jeg lige kan nå at høre på de 3 minutter det tager mig at cykle ned i Spartan. Det giver mig lyst til at synge, danse og ja, træne! Lige nu er jeg helt vildt med Chearlader fra Omi. Prøv at hør den, den er fantastisk!

Har du nogle mål i forhold til din træning – og din sundhed i fremtiden?
Jeg har haft forskellige mål det sidste halve år og det var også derfor jeg købte et forløb ved Line og fik hende som træner. Det har ikke været noget konkret som at stille op i en konkurrence eller løbe et marathon, men ganske enkelt at blive så god som overhovedet muligt. At blive bedre, stærkere, hurtigere, mere udholden og bygge den optimale krop til crossfit. Det kan så være svært at vurdere og måle om jeg har opnået de mål, men jeg synes jeg har rykket mig utrolig meget det sidste stykke tid og kommet i en flot form, som jeg vil kunne holde fremover. Det har nemlig været vigtigt for mig at igennem mit forløb med Line, at kunne finde en balance ift. både kost og træning, som jeg vil kunne fortsætte med i fremtiden. Udover det, er der også gang i nogle planer om at stille op i begynder konkurrencer i crossfit med min træningsmakker Lykke. – Men det er stadig et godt stykke ude i fremtiden, men bestemt noget som vi vil arbejde målrettet imod. Der er så mange ting at lære i crossfit og altid noget man kan blive bedre til (og stærkere!) og det kræver tid, tålmodighed og dedikation!


Hvad siger dine venner og familie til, at du lever på den måde som du gør?
Min familie har altid levet sundt og dyrket meget motion og forskellige sportsgrene, så jeg skiller mig ikke ud i forhold til dem. Modsat er det med nogle af mine veninder, hvor jeg nok er den der går mest op i kost og træning. De er dog helt utrolig forstående og der bliver altid taget hensyn, lavet mad specielt til mig og spurgt indtil hvad jeg gerne vil. – Helt uden at jeg selv skal spørge. Jeg føler mig virkelig privilegeret over at have så gode veninder der gider at bruge ekstra tid og energi på mig på det punkt og det synes jeg er så dejligt.

Hvorfor vil du gerne fremstå som et sundt forbillede på www.mayadroem.dk?
Jeg vil gerne fremstå som et sundt forbillede i håb om at kunne inspirere og dele ud af den træningsglæde jeg har. Jeg håber at komme frem med et budskab om at træning skal gøre en glad og give velvære – træning skal ikke være en pligt, noget der skal overstås og noget man gør fordi samfundet har proklameret at man skal se ud på en bestemt måde, som kun kan opnås igennem træning. Træning skal være et frirum og noget man har lyst til  🙂

Rigtig mange gange tak for opmærksomheden! I skal være mere end velkommen til at følge mig på instagram @andrearungholm og på min blog www.andrearungholm.dk.

Hvis I har nogle spørgsmål eller kommentarer I gerne vil have mere privat, så må I også gerne kontakte mig på mail andrearungholm@hotmail.dk.

Hav en dejlig dag!

Hilsen Andrea
Skærmbillede 2014-12-06 17.27.37

   

1 kommentar

  • […] jeg har. Jeg har bare repostet indlægget her, men synes bestemt også I skal smutte forbi hendes blog og kigge det – og måske også læse nogle af indlæggene fra de mange andre sunde piger. […]

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

"Sundhed" under juletræet?