Instagram - 10 Sundhed & Fitness profiler

Sunde Piger ~Birgitte Sloth

birgitte

Mit navn er Birgitte Sloth, jeg er 24 år, og bor i Aalborg hvor jeg studerer Idræt på Aalborg Universitet. Ved siden af studiet arbejder jeg som henholdsvis receptionist i Fitness World, frivillig i foreningen AAUTestLab, og står desuden for lidt markedsføring for Aalborg Martial Arts samt nystartet som hjælpetræner for deres ungdomshold. Derudover går fritiden også med kickboxing og styrketræning.

Hvad betyder sundhed for dig?
Sundhed for mig handler om meget mere end blot sund kost og rigelige mængder motion. Sundhed handler om at havde det godt fysisk såvel som mentalt. Når jeg passer min træning, spiser forholdsvist sundt og gennemsnitligt får 8 timers søvn om natten, så har det selvfølgelig en klar positiv effekt på min krop, men bestemt også mit sind. Men hvis jeg lod det diktere min hverdag fuldstændigt så ville jeg ret hurtigt miste glæden i det, og derfor kan jeg sagtens finde på at skippe en træning til fordel for hygge med venner eller af ren dovenskab, og jeg kan sagtens spise mig tyk og oppustet i diverse søde sager, simpelthen fordi jeg har lyst. På den måde opnår jeg en balance i min hverdag som gør at jeg bøde føler mig sund og rask men også ikke mindst veltilpas og glad.

Hvornår begyndte du med at træne? Og hvad fik dig til at begynde?
Da jeg var yngre gik jeg til forskellige sportsgrene som eksempelvis Ju-jitsu og ridning, og havde en meget kort affære med både håndbold og badminton, men har altid synes det var sjovt at være aktiv. Jeg tror det var i slutningen af 9. klasse at jeg for første gang meldte mig ind i et træningscenter, hvilket ret hurtigt fangede min interesse. Jeg kan sågar huske at jeg, på trods af en arm i gips, stadig tog ind for at træne. I starten af gymnasiet fik jeg så job i et lokalt forenings fitnesscenter, og det var nok der interessen for styrketræning for alvor blev vækket i mig. Jeg blev herefter uddannet både fitnessinstruktør og fitness coach gennem DGI, og interessen har hængt ved lige siden. Jeg er dybt fascineret af kroppen og dens fysiologi og hvad styrketræning kan gøre for den, og mit håb er at jeg engang kan få lov at kombinere de to ting i et fremtidigt arbejde.
_BCL0832 copy

Hvordan spiser du typisk i løbet af en dag? Og lever du efter bestemte kostprincipper?
Det er faktisk enormt svært at sige hvad jeg ”typisk” spiser i løbet af en dag, da det faktisk er meget sjældent jeg spiser det samme fra dag til dag. Morgenmaden kan bestå af alt fra hytteost med bær og nødder til kød med grønt, ostemadder, æg og bacon, rundstykker eller pandekager (hvis jeg er heldig) eller rester fra aftensmaden dagen før. Der er ingen regler, og det samme gælder for alle de andre måltider. Jeg sørger blot for at få nok af både fedt, protein og kulhydrat. Det vigtigste for mig er faktisk bare, at jeg får nok at spise. Grundet et lidt højt aktivitetsniveau kræver min krop også en god mængde brændstof for at jeg kan opretholde et fornuftigt energiniveau, og samtidig undgå at jeg taber mig. Så det eneste kostprincip jeg som sådan lever efter er at jeg skal have nok mad og god mad. God mad kan jo forstås på mange måder, og i mit hoved der er god mad noget der gør noget godt for både krop og sind. Jeg bliver ikke glad af at nægte mig selv en masse fødevarer og leve efter et hav af restriktioner, derfor er der ikke noget der er ”forbudt” i min verden, og jeg skal heller aldrig give mig selv tilladelse til at spise noget som eksempelvis slik, kage osv. Hvis jeg har lyst, så gør jeg det. Jeg er udmærket klar over hvilke fødevarer der gavner min krop mest, men derfor udelukker jeg ikke alt andet, og det giver mig en rarere og ikke mindst lettere hverdag når jeg ikke konstant skal bekymre mig om min kost eller planlægge den ned til mindste detalje. Jeg kunne sagtens leve meget sundere, og jeg kunne sagtens leve meget mindre sundt, men jeg har fundet en balance der fungerer for mig. Dermed også sagt at det helt sikkert ikke vil fungere for alle, da vi (gudskelov) er vidt forskellige. Min hovedpointe er bare, at hvis du finder en livsstil der gør godt for både din krop og dit sind, så kan du umuligt være helt på gal kurs.
birgit3birgi2

Hvornår spiser du ”usundt”?
Når jeg har lyst – og det har jeg som regel ofte. 😉 

Hvordan kunne en normal træningsuge se ud for dig ?
En gennemsnitlig træningsuge lyder på kickboxing fast hver tirsdag og torsdag, og gerne et træningspas mere i løbet af ugen. Derudover har jeg minimum fire styrkepas som lægges ind alt efter hvordan det passer med studie og arbejde. Så det ender oftest et sted mellem 10-14 træningstimer om ugen. Dertil har vi som regel også en del praktiske aktiviteter i undervisningen på mit studie.

Hvordan motiverer du dig selv til at komme ud af døren, hvis lysten mangler?
I forhold til kickboxingen motiverer det mig først og fremmest at jeg synes det er sjovt, og at træningen udfordrer mig, og det samme gør sig egentlig gældende for styrketræningen også. Derudover er der en forventning, både fra trænernes og min træningsmakkers side, om at jeg kommer, hvilket helt klart også er en motivationsfaktor. Når jeg derimod styrketræner gør jeg det som regel alene, så der er ikke på samme måde nogen forventning fra andre end mig selv om at jeg kommer af sted. Derfor hjælper det nogen gange af lave en træningsaftale med en, eller bare det at kæresten skal derover kan nogen gange hjælpe med at få mig op ad sofaen. Men hvis jeg virkelig ikke har lyst eller orker, så bliver jeg hjemme, og det er ikke noget jeg får dårlig samvittighed over, netop fordi jeg, ift. styrketræningen, træner af lyst og ikke af pligt. Alt i alt har jeg lyst til min træning 90 % af tiden, og ift. de sidste 10 % vurderer jeg som regel om det er rygraden der skal trænes eller afslapningsmusklen. 😉
_BCL0740 copy

Har du nogle mål i forhold til din træning – og din sundhed i fremtiden? Overordnet set vil jeg gerne fortsætte som jeg gør, så længe det er det jeg føler for. Mine mål med styrketræning er hele tiden af blive bedre teknisk og selvfølgelig stærkere. Jeg har ingen planer om at stille om i konkurrencer, men skulle det endelig være skulle det være styrkeløft, men det er jeg slet ikke stærk nok til endnu, så det lader jeg de lidt sejere tøser om.  Ift. kickboxing er drømmen at komme i kamp engang når jeg er klar til det, og det kræver helst sikkert en masse arbejde endnu, både teknisk og konditionsmæssigt. Jeg skal være stensikker på at jeg kan tvære min modstander ud når jeg engang skal i ringen ;-).

Hvad siger dine venner og familie til, at du lever på den måde som du gør?
Langt de fleste jeg kender giver stort set kun positiv respons på det, men de fleste træner også selv i en eller anden grad. Nu kommer jeg selvfølgelig også meget i træningsmiljøer i og med jeg læser idræt og arbejder i en træningscenter, så i de fleste tilfælde er det ikke noget der virker unaturligt for folk. Jeg tror faktisk mine forældre er dem der har sværest ved at sætte sig ind i det, og nok særligt hvordan man kan synes det er sjovt at få tæsk ;-).

Hvorfor vil du gerne fremstå som et sundt forbillede på www.mayadroem.dkFørst og fremmest er jeg meget beæret over at være ”et sundt forbillede” på mayadroem.dk, og mit håb er lidt, at jeg gennem det jeg gør og skriver, kan motivere/inspirerer nogen til at komme i gang med at træne og måske finde en glæde heri, men mest af alt håber jeg at det kan hjælpe til at give nogen en mere afslappet tilgang til både kost og træning. Grunden til jeg i sin oprettede min træningsprofil på instagram var netop for at forsøge og give et lidt andet billede på hvordan man ”leve” i en fitnessverden uden at det absolut skal indebære diæt, kalorietælling og diverse restriktioner. Så min pointe er at man sagtens kan optimere både helbred, kondition, styrke og udseende uden at tage det til ekstremerne, men blot ved brug af din sunde fornuft. 

Tusind tak for jeres tid!
De bedste hilsner
Birgitte Sloth

@sloth.birgitte /  birgittesloth.dk

birgit7

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Instagram - 10 Sundhed & Fitness profiler