Adidas - It's like an addiction

Super mænd: Henrik Duer

Billede fit living lav

Henrik Duer, 41 år, bor i Rødovre. Uddannet cand.scient. idræt og kemi.
Har været træner og vært på TV3-programmet ”Ekstremt fed”. Med ejer af Fitness Institute som uddanner personlige trænere og kostvejledere til fitnessbranchen. Hjælper folk med at tabe sig, holder foredrag, skriver bøger m.m.  Dyrker styrketræning, spiller fodbold og løber. Gift og far til en dreng (7 år) og en pige (10 år).

Hvad betyder sundhed for dig?
Det betyder alt. For mig er sundhed lig med WHOs definition ”Sundhed er en tilstand af fuldstændig fysisk, psykisk og socialt velvære og ikke blot fravær af sygdom eller svagelighed”. Du er ikke sund hvis du f.eks. konstant er små-deprimeret og ikke har nogen venner.

Hvornår begyndte du med at træne? Og hvad fik dig til at begynde?
Jeg har spillet fodbold siden jeg var 7 år og startede fordi alle vennerne også spillede. Styrketræning begyndte jeg med da jeg var 18 år og jeg gjorde det primært af kosmetiske årsager. Nu gør jeg det også fordi jeg kan lide det, som en investering i fremtiden og for at være hurtigere på fodboldbanen.

Hvordan spiser du typisk i løbet af en dag? Og lever du efter bestemte kostprincipper?
Jeg lever efter de generelle retningslinier og sund fornuft

Morgenmad: skyr rørt op med lidt skummetmælk+frisk frugt+mandler og nødder+havregryn

Mellemmåltid: kunne være ”proteinbrød” med pålæg og lidt grønt

Frokost: Sandwich eller salat + juice fra den lokale ”pusher”

Mellemmåltid: kunne være ”proteinbrød” med pålæg

Aftensmad: Div. Kød, fisk eller æg + salat + div. Fuldkorn

Aften: Får ikke altid noget her. Afhænger af om jeg har trænet og hvor sent aftensmaden bliver indtaget. Kan være skyr med frugt, en shake eller noget andet proteinrigt.

Dertil kommer der kaffe og evt. lidt mørk chokolade eller lidt god lakrids i løbet af dagen.
Prøver så vidt muligt at spise økologisk

Hvornår spiser du ”usundt”?
Jeg får lidt slik og en sodavand en gang i mellem og ellers er nok mest ”usund” hvis jeg er til fest o.lign.

Hvordan kunne en normal træningsuge se ud for dig ?
På en god uge når jeg 3 x styrketræning (helkrop) og 3xløb/fodbold. Dertil kommer cykling på job 2×10 km 3-5 dage om ugen. I meget travle bliver det til 2 x styrke og 2 x gange løb. Det er typisk når jeg oven i mit andet arbejde har foredrag nogle gange på en uge. Så bliver min kalenderen pænt presset og jeg skal også nå ar være lidt sammen med familien.

Hvordan motiverer du dig selv til at komme ud af døren, hvis lysten mangler?
Jeg spørger mig selv ”hvad sker der hvis du ikke gør?” og ”tænk på hvordan du har det bagefter?”. Derudover har jeg et meget overskueligt minimumsprogram på 20-30 min. Nemmere at overkomme i stedet for udsigten til + 1 times hård træning.

Har du nogle mål i forhold til din træning – og din sundhed i fremtiden?
Holde formen så lang tid som muligt. Har opnået et niveau som jeg er tilfreds med.
PeterS8403-1

Hvad siger dine venner og familie til, at du lever på den måde som du gør?
Ingenting :-)…  Jeg er ikke fanatisk på nogen måde.

Hvornår er kvinder sundest i dine øjne?
Når de efterlever WHO retningslinier. Det er en meget holistisk tilgang til sundhed.

Hvorfor vil du gerne fremstå som et sundt forbillede på www.mayadroem.dk?
Jeg vil gerne vise at man sagtens kan være ok form selvom man er blevet far, har fuldtidsjob og har passeret de 40 år og samtidig minde folk om at have en sund livsstil er den bedste investering i fremtiden og fundamentet for mange gode ting.

Hilsen Henrik
Facebook 
Instagram 
IMG_7989

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Adidas - It's like an addiction