Det bedste og værste ved at have en blog..

Sunde piger: Sarah Lindasdatter Troelsen Krarup

     Sarah-Sarah-0002 Sarah-Sarah-0003
Jeg hedder Sarah Lindasdatter Troelsen Krarup, jeg er 36 år, født i Odense, flyttede til København i 1998, da jeg begyndte på jurastudiet. Nu bor jeg i Gentofte med min mand, Frederik, og vores søn, Carl, på 5 år. Jeg er uddanet sprogofficer i arabisk (premierløjtnant af reserven), militær-juridisk rådgiver, jurist, advokat – og arbejder nu som Legal Counsel i Maersk.
Hele min barndom og ungdom har jeg danset ballet og dyrket grandprixgymnastik på meget højt niveau. Det lagde jeg på hylden, da jeg startede med at læse jura. Da jeg nogle år senere var i militæret, blev jeg introduceret til CrossFit af nogle af de engelske og amerikanske kollegaer, jeg havde, så da det første CrossFit center åbnede i 2008 startede jeg naturligvis.
Jeg konkurrerer i CrossFit, raw styrkeløft og olympisk vægtløftning (-63 kg klassen). Mine bedste præstationer er 4 x EM med mit hold i CrossFit og 2 x VM, EM og VM Masters i vægtløftning (hvor jeg vandt sølv), og så har jeg nogle tidligere rekorder i bænk, squat og trekamp i raw styrkeløft. Træning for mig skal være sjovt, men jeg kan også godt lide at have nogle mål og træne op mod dem.

Hvad betyder sundhed for dig?
Sundhed for mig betyder velvære, masser af grin, en sund krop og et sundt sind. Jeg har en dejlig familie, verdens bedste job – og så elsker jeg både at træne og konkurrere med mine seje træningsmakkere, som jeg træner med 5-6 x om ugen.
Jeg har en stofskifte sygdom, som jeg holder nede via kosten, så jeg lever super sundt i andres øjne, idet jeg aldrig nogen sinde spiser sukker, gluten, mel, nødder, chokolade, alkohol osv. osv. Jeg ønsker aldrig nogensinde at blive så syg igen, så det ligger helt naturligt for mig at lave sundt.
Derudover sørger jeg for at sove 7-8 timer hver nat og gerne mere i weekenderne – og så dyrker jeg mindfullness meditation oveni. Det er et perfekt afbræk hver aften.
Sarah-Sarah-0007

Hvornår begyndte du med at træne? Og hvad fik dig til at begynde?
Jeg staftede med at danse ballet og dyrke gymnastik, da jeg var 4 år. Det var ikke mit eget valg, men jeg er mine forældre evigt taknemmelig for, at jeg startede så tidligt. Jeg tror på, at man lærer lettere og har mere overskud, hvis man også bevæger sig og er i fysisk overskud. Min søn startede til gymnastik, da han var 3. Det er sjovt at følge med i hans udvikling og glæden ved at bevæge sig.

Vægttræningen blev jeg først introduceret for i militæret, da jeg var 25 år, og jeg startede først med at styrketræne seriøst efter min barsel, da jeg var 32 år. CrossFit er lige mig. Jeg faldt for sporten, dens intensitet, råhed – og sværhed. For CrossFit er virkelig svært, hvis man skal mestre alle disciplinerne (styrkeløft, olympiske løft, metcons, endurance, gymnastik mv). Jeg elsker udfordringer, så jeg kunne nok ikke have valgt noget mere passende.
Sarah-Sarah-0008

Hvordan spiser du typisk i løbet af en dag?  Og lever du efter bestemte kostprincipper?
Idet jeg ikke spiser mel, gluten, gryn, æg, chokolade, alkohol mv., ligger paleokosten meget ligefor. Det er en variant, der hedder the autoimmune paleo diet, som virker godt for mig, og som netop udelukker mere eller mindre de fødevarer, som jeg ikke kan tåle. Jeg spiser næsten alle mine måltider på jobbet. Vi har verdens bedste kantine i Maersk, så der er altid noget lækkert at finde.

Typisk ser min dag således ud:
Morgenmad: A38/smoothie, frugt, ingefærsaft, cappuccino med kokosolie og collagenpulver
Mellemmålidt: grønt/frugt
Frokost: kød + grønt + ost
Mellemmåltid: grønt + frugt + kaffe (eller en lille 2. gang frokost)
Aftensmad: ofte en sammenkogt ret (indisk curry, gullasch, chili con carne) med fx blomkålsris eller squashpasta
Aftensnack: Hytteost + frugt eller en ostetallerken (gedeoste, fåreoste, blå oste mv.) med et æble til
Jeg laver al min mad fra bunden og køber økologisk. Vi er aldrig syge hjemme hos os – det tror er fordi, vi undgår alle de E-numre.

Hvornår spiser du ”usundt”?
Det gør jeg vel hver dag i manges øjne, for jeg ELSKER ost. Når jeg lever så begrænset i forvejen, så skelner jeg aldrig mellem sundt og usundt. Jeg spiser i forvejen aldrig lightprodukter. Jeg er heller ikke bange for kartofler eller ris. Jeg kan næsten ikke tåle nogle desserter og er heller ikke så vild med søde sager, men sour cream and onion chips og dip + ost må være mine laster.

Hvordan kunne en normal træningsuge se ud for dig ?
Jeg træner sammen med mine venner frem mod at kvalificere et hold til EM i CrossFit i 2016 (3 herrer og 3 damer). Vi følger alle det samme program, Competitors Training http://competitorstraining.com/, som er et genialt og gratis online CrossFit program. Derudover træner jeg gymnastik med min coach, Jonas Thylstryp, en gang om ugen for at forbedre mine gymnastiske skills i CrossFit.
Jeg cykler alle steder hen. Det er lettest i København, og det bliver til 100-150 km om ugen.
Sarah-Sarah-0010

Mit program er bygget op således:

MONDAY
SESSION ONE:
1. Snatch, Heavy
2. Clean Jerk, Heavy
3. Squat (front, high back, low back, safety, pause, box)
4. Gymnastic Pulling: Rope Climbs, Pull up, C2B, Strict Pull ups, Muscle ups, Bar MU, TTB, Strict TTB
5. Rowing Intervals
SESSION TWO:
1. Conditioning
2. Midline Accessory Work (GHDSU, Hip or Back Ext. L-Sit, GHD holds, Weighted Sit ups, Good mornings, Single Leg RDL, Reverse hypers, Glute Ham Raises, Ring in/outs, Weighted Bridges)

TUESDAY
SESSION 1:
1. Lower Body Pull (Dead, Sumo Dead, RDL, Single Leg RDL, Snatch Dead, Clean Pull, Snatch Pull, Good Morning)
2. Odd Object Conditioning (Weighted balls, Kettlebells, Yoke, Ropes, Sandbags, Logs, Dummbells, Farmers Carry, Stones, Shovels, Tires, Sledgehammers, peg board, monkey bars, weight vests, etc…)
3.Conditioning or 20 to 100 Rep Benchmark: (Gymnastics or Clean, Jerk, Snatch, Dead, Sumo, Bench, Push Press, Front Squat, Back Squat, OHS, Yoke Carry, Lunges –FR, BR, OH)
SESSION 2:
1. Track Session (speed  or speed/endurance focus including Plyometrics)

WEDNESDAY
1. Snatch and/or Clean Complex, Barbell Conditioning, or Barbell Cycling
2. Squat (front, high back, low back, safety, pause, box)
3. Gymnastics Pushing: HSPU, PHSPU, Kipping PHSPU, Ring Dips, Strict Ring Dips, HS Walking, Burpees, Pistols
4. Rowing
SESSION 2:
1.  Conditioning
2. Midline Accessory Work (GHDSU, Hip or Back Ext. L-Sit, GHD holds, Weighted Sit ups, Good mornings, Single Leg RDL, Reverse hypers, Glute Ham Raises, Ring in/outs, Weighted Bridges)

THURSDAY
Body building session

FRIDAY
1. Snatch, Heavy
2. Clean Jerk, Heavy
3. Squat (front, high back, low back, safety, pause, box)
4. Conditioning or 20 to 100 Rep Benchmark: (Gymnastics or Clean, Jerk, Snatch, Dead, Sumo, Bench, Push Press, Front Squat, Back Squat, OHS, Yoke Carry, Lunges –FR, BR, OH)
4. Rowing
5. Midline Accessory Work (GHDSU, Hip or Back Ext. L-Sit, GHD holds, Weighted Sit ups, Good mornings, Single Leg RDL, Reverse hypers, Glute Ham Raises, Ring in/outs, Weighted Bridges)

SATURDAY
SESSSION 1:
1. Track Session (endurance focus)
SESSION 2
1. Two Conditioning sets or one longer Conditioning set
2. Midline and/or Strength Accessory Work

SUNDAY
Rest Day – No gym, complete rest
Sarah-Sarah-0012

Hvordan motiverer du dig selv til at komme ud af døren, hvis lysten mangler? 
Træning er mit frirum, hvor jeg lader tankerne flyde, har det sjovt og er sammen med mine venner. Min kalender er super planlagt hver uge, da jeg både har fuldtidsjob og en lille søn og en mand, som jeg bestræber mig på at spise aftensmad med hver aften. Så når jeg endelig har tid til træning, så er det bare afsted. Min disciplin er meget høj, og jeg bliver super glad af at træne, så motivationen fejler sjældent noget.
Hver aften pakker jeg min træningstaske til dagen efter. Det gør det lidt lettere at komme ud af døren om morgenen.

Har du nogle mål i forhold til din træning – og din sundhed i fremtiden?
Mit ”ydmyge” ønske er at levet et langt og sundt liv på trods af min stofskiftesygdom. Derudover håber jeg, at vi kan kvalificere vores hold til EM i CrossFit i 2016.
Inden for vægtløftning vil jeg gerne til World Masters Games i 2014 i New Zealand. Min far løber stadig hækkeløb og konkurrerrer i sin aldersklasse (70+ år), og det kunne være sjovt at få den oplevelse sammen. Når jeg bliver 40 år, håber jeg, at jeg kan kvalificere mig til VM i CrossFit i USA. Det ville være en kæmpe oplevelse.

I min fritid driver jeg en træningsblog for gravide og nye mødre sammen med min veninde, Ditte. Ditte og jeg har gennem vores graviditeter lavet et CrossFit-inspireret træningsprogram til gravide og nye mødre – noget der manglede, da vi var gravide og skulle tilbage i form. Den fulde version på engelsk findes her: www.9fitmonths.com, og vi har også lavet en light-version på dansk med meget mindre udstyr her: http://blogs.min-mave.dk/9fitmonths/. Det kunne jeg godt tænke mig at udvikle mere, når jeg får lidt mere tid, da vores følgere har haft så fine fremskridt.

Jeg har også de sidste 5 år sammen med mit seje team arrangeret CrossFit Camps til Club La Santa Sport http://www.clublasanta.dk/sport-aktiviteter/eventkalender/2016/06/functionel-traenings-boot-camp
 Det er nogle fede uger, og på sigt kunne jeg godt tænke mig at holde flere af dem – måske også andre steder i verden.

There is a time for everything – så pt er målet EM i CrossFit.
Sarah-Sarah-0001-1

Hvad siger dine venner og familie til, at du lever på den måde som du gør?
At dyrke konkurrencesport på højt plan er ikke let. Der er mange ting, som jeg takker nej til, og har jeg skullet genfinde måden af være sammen med min familie og mine venner på. Ikke alle accepterer det, men det behøver de heller ikke. Det betyder ikke så meget for mig, hvad andre tænker om min måde at leve på. Det går mig glad hver eneste dag, og det er i det lange løb vigtigst. Jeg er meget opmærksom på altid at være nærværende over for min søn, for jeg ønsker ikke, at han skal påvirkes negativt af det. Tværtimod!

Det var lidt om mig!
/Sarah
www.sarahsdailytraining.com, instagram: @SarahLTK79
Sarah-Sarah-0014

   

3 kommentarer

  • Daniel

    De øvelser der står i parentes, laver du dem alle hver gang, eller skifter du?

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Signe

    Det sportstøj som er grønt, hvor er det fra? Er vildt fan 😉

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Camilla

    Læste at du har stofskifte sygdom og at du os tit spiser kål. Hvis du har for lavt stofskifte ligesom jeg har er kål ikke godt. Men hvor r det fedt at du har fået det bedre via kosten. Prøver selv at leve uden gluten og mælk. Men kan stadig ik gå i trænings center :-/

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Det bedste og værste ved at have en blog..