Italienske kødboller med spaghetti

Sunde piger: Carina Vergmann

carina
Mit navn er Carina Vergmann. Jeg er 23 år gammel og så er jeg helt tosset med sport og chokoladekage! Jeg er især bidt af løb, styrketræning og fodbold, men generelt synes jeg det meste sport er sjovt. Til hverdag bor jeg i Vanløse med min kæreste og læser en professionsbachelor ernæring og sundhed – og så tror du sikker at jeg lever af gulerødder, perlespelt og grøn the, men dér tager du fejl. Jeg spiser leverpostegsmadder til frokost og gerne lidt slik efter aftensmaden, hver dag. Dog elsker jeg også at eksperimentere i køkkenet og finde sundere alternativer til de usunde udgaver. Herudover arbejder jeg i SPORTMASTER på Strøget i København og så jeg blogger for sjov på www.carinavergmann.dk hvor jeg deler mine opskrifter og skriver lidt omkring min løbe- og styrketræning.

Hvad betyder sundhed for dig?
Sundhed for mig, er en blanding fysisk og psykisk velvære. I forbindelse med mit studie er jeg blevet præsenteret for mange former for sundhed og det har samtidig også sat tanker igang hos mig. Førhen var jeg af den overbevisning, at der var et lighedstegn mellem sundhed og grøntsager, slank krop og en aktiv livsstil. Jeg er heldigvis blevet klogere. Sundhed kan være mange ting og det kan variere fra person til person. For mig er sundhed, at jeg giver min krop den energi, som den her brug, at jeg dyrker noget sport, som gør mig glad og så er det at jeg kan have en balance i min hverdag, som giver plads dage fyldt med træning og sund, nærende mad, men også til dage på sofaen med snolder og en god serie. Den korrekte balance er for mig essentiel, når det kommer til sundhed. Vi er alle forskellige og derfor er det vigtigt at jeg finder en balance, der passer præcis til mig og ikke alle andre.

Hvornår begyndte du med at træne? Og hvad fik dig til at begynde?
Jeg har altid gået til sport. Jeg har spillet fodbold siden jeg var 6 år og har herimellem også gået til bl.a. håndbold, badminton og svømning i kortere perioder. Da jeg startede i 1.g i 2009 meldte jeg mig ind i det lokale fitnesscenter, men jeg havde absolut ingen anelse om, hvad jeg rendte og lavede der. Det var først i 2012 at min træning for alvor tog fart og blev mere seriøs. Det var i forbindelse med mit sabbatår, hvor jeg hver mandag, onsdag og fredag morgen gik til ”stram op” i FW hos Sara aka @healthyskinnybitch. Jeg begyndte at interessere mig meget for træning og samtidig også kost. I takt med at jeg begyndte at sætte mig ind i træning og kost, tabte jeg mig også, hvilket gav endnu mere blod på tanden. Herefter har min interesse for både træning og kost udviklet sig enormt.
Her det sidste halvandet års tid, har løb fyldt gradvist mere og mere. Især efter jeg fik en løbetræner her i juni, har løb været et meget stor del af min hverdag.
carina1

Hvordan spiser du typisk i løbet af en dag?
Mange tror ofte at min kost består af skyr, gulerødder, salat og grøntsagsbøffer til aftensmad, når de hører, hvad jeg studerer – det er bare så langt fra virkeligheden.
Til morgenmad spiser jeg som regel en skål med fiberflakes og yoghurt eller havregryn med mælk. Fælles for alle mine morgenmåltider er, at jeg altid spiser frisk frugt til. Jeg er især vild med bær som topping. Morgenmaden er mit vigtigste måltid og også dét måltid jeg bedst kan lide.
carina2
I løbet af formiddagen spiser jeg for det meste 2 stk fuldkornsknækbrød med smør samt et stykke frugt eller nogle gulrødder.
Frokosten består stort set altid af rugbrødsmadder. Når det skal gå stærkt og jeg ikke er så opfindsom, er det to stk rugbrød og 2 bananer eller kyllingepålæg, philadelphia light og agurk. Hvis jeg er hjemme og har bedre tid, er det med æg, tomat, purløg, mayo og andet lækkert. Hvis jeg har rester fra aftensmaden dagen før, tager jeg nogle gange det med, men det sker ikke så tit. Om eftermiddagen er jeg altid rigtig dårlig til at holde mit blodsukker stabilt og jeg ender stort set hver dag med at spise en eller anden form for slik – åååh nej! Men det gør jeg altså og sådan er det bare.
Aftensmad har jeg aldrig rigtig været fan af. Hvis jeg bare er mig selv, så gider jeg ikke lave mad og jeg spiser derfor ”morgenmad”. Jeg er vild med at bruge lang tid på at lave noget lækkert til min kæreste og jeg, men tiden er der sjældent. Derfor får vi ofte lettere retter såsom lasagne, spaghetti carbonara, pitabrød, madpandekager, kyllingebryst med grøntsager og rodfrugter til m.m. Fælles for mine aftensmåltider er, at jeg stort set altid spiser en form for grønt til. Hvis jeg har tiden, så er jeg især vild med at eksperimentere med at lave en sundere udgave af en knap så sund ret, eksempeltvis min sweet potato pizza – dét er en sikker vinder! Opskrift her. 
Det er lidt forskelligt om jeg spiser en aftensnack eller ej. Det kommer an på, hvor sent jeg har spist aftensmad. Hvis jeg spiser en snack er det typisk lidt slik, et stykke frugt eller noget i den stil.
carina3
Hvornår spiser du ”usundt”?
Jeg spiser egentlig ”usundt” hver dag, fordi jeg har lyst. 😉 Jeg har en meget sød tand og jeg har derfor svært ved at holde mig fra det søde. Men for mig, er det usunde ikke helt så usundt igen, fordi det er med til at opretholde min mentale sundhed. Hvis jeg konstant skulle nægte mig selv det jeg aller mest havde lyst til, så ville jeg helt sikkert ikke være lige så glad, som jeg er nu. Selvfølgelig spiser jeg alt med måde, men jeg er langt fra fanatisk på dette område. Jeg har dog perioder, hvor jeg spiser sukker i store mængder. Her bliver jeg ofte nødt til at hive mig selv i nakken og minde mig selv om, at det skal indtages med måde og ikke som erstatning for andre måltider.
Men altså, surt slik(bland selv slik generelt) og en lækker chokoladekage – det er klart mine svagheder!

Hvordan kunne en normal træningsuge se ud for dig?
Lige for tiden bruger jeg meget af min tid og energi på at løbe. Min træner, Michael, planlægger 4 ugentlige løbeture, der som regel varierer mellem 10 og 18 km alt efter hvilken form for løb det er. Ud over at løbe, så prioriterer jeg også at få styrketrænet. Lige pt. er det 2-3 gange om uge at jeg får tid til at tage i fitnesscenteret. Er jeg inden i en rigtig god periode, hvor jeg har mere tid, kan jeg sagtens få presset 4 træningspas ind om ugen. Dog skal det siges at jeg altid træner om morgenen og kan jeg ikke få det til at passe med en morgentræning, så træner jeg slet ikke. Bum.
Udover løb og styrketræning, så cykler jeg en del. Jeg cykler til/fra arbejde og skole og hvor jeg nu eller skal hen i byen. Når man bor i København er det stort set altid hurtigere at hoppe på jernhesten end at tage tig/bus/metro. Derudover synes jeg også det er dejligt at få lidt vind i håret – på nær når det regner. Dét er ikke fedt 😀
carina4

Hvordan motiverer du dig selv til at komme ud af døren, hvis lysten mangler?
Motivation er en spøjs ting. Jeg har et love/hate forhold til det. Jeg svinger meget mellem at være super motiveret og at være enormt demotiveret. Demotivationen kommer ofte når jeg har mange bolde i luften og føler at træningen er en sur pligt, som tager tid jeg ikke har. Men jeg skal bare slæbe mig selv afsted én gang, så genfinder jeg glæden, fordi jeg bagefter en træning altid har en følelse af overskud, som gør at jeg kan klare mig gennem dagen. Så snart jeg har fået hul på boblen, så kommer motivationen strømmende tilbage. Og grunden til at jeg til at starte med overhovedet får prikket hul på min demotiverende bobbel, er at jeg har været der så uendeligt mange gange før og jeg ved at det er dét der skal til. Så afsted med mig! J

Har du nogle mål i forhold til din træning – og din sundhed i fremtiden?
Jeg har altid et mål med min træning hvis ikke jeg har det, så mister jeg interessen. Om målet stort eller lille, lang- eller kortsigtet, det er ligemeget.
Hele sommeren har mit mål været at løbe Copenhagen Halfmarathon(13/9-15) på 1:45, hvilket lykkedes. Herefter har jeg snakket lidt med min træner om, hvad der skulle være mit næste mål. Vi er blevet enige om at jeg skal løbe Copenhagen Marathon i maj 2016. Jep, jeg springer direkte ud i det med begge ben først. Så må tiden vise om det vil briste eller bære. Jeg har endnu ikke sat noget mål for tiden. Som det er nu skal jeg bare gennemføre, men lur mig om ikke jeg finder mig et mål for tiden, når jeg kommer tættere på og har en fornemmelse for, hvad der er realistisk.
Udover træning, så har jeg også nogle mål for hverdagen. Lige for tiden prøver jeg ihærdigt at få implementeret og spist flere grøntsager i hverdagen og så arbejder jeg på at acceptere min krop præcis som den er. Dette gør jeg bl.a. ved at jeg dagligt minder mig selv om, hvilke dele ved min krop, som jeg godt kan lide, i stedet for at fokusere på det jeg ikke bryder mig om.
carina5

Hvad siger dine venner og familie til, at du lever på den måde som du gør?
Det er meget forskelligt! Jeg har stort set kun veninder der ikke lever ”som mig”. Generelt er mine tætte veninder meget støttende, men min livsstil er ikke noget der påvirker vores venskab på nogen måde – fordi jeg gør meget ud af at det ikke skal det. Vil tøserne drikke vin og spise chips, så er det det vi gør.
Både min familie og især min kæreste er meget forstående og opbakkende omkring min livsstil. De er ofte ude at heppe på mig når jeg er til løb. Min kæreste spørger meget ind til mine træningsture, spiser de sunde retter jeg serverer og er meget overbærende overfor at jeg altid skal tage billeder af alt 😀 Deres opbakning er klart en af grundene til at jeg fortsætter med det jeg har gang i.

Hvorfor vil du gerne fremstå som et sundt forbillede på www.mayadroem.dk? Jeg vil med glæde være med til at vise mit syn på sundhed, så folk har mulighed for at se endnu en version af, hvad sundhed kan være. Sundhed er individuelt og jeg synes det er en fantastisk ide at Maya har samlet en masse forskellige pigers sundpunkter på netop dette område. Det viser at vi er hver vores egen og at der ingen grund er til at sammenligne os selv med andre hele tiden
Husk på at du er, som du er. Du er ikke din nabo eller alle andre og derfor er der ingen der siger at du eller dine holdninger, skal væres som dem/deres. Acceptér hvem du er og find din egen balance.

Tusinde tak fordi du læste med! 🙂

Hvis du gerne vil følge mig, min træning, mine opskrifter og min hverdag, så kan du finde mig på instagram @carinavergmann og bloglovin HER. Jeg håber vi ses! 🙂

De kærligste hilsner
Carina Vergmann fra www.carinavergmann.dk
carina6

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Italienske kødboller med spaghetti