Noget om sundhed - Fysisk, psykisk, mentalt og socialt

Sunde piger: Line Andrea

line6Jeg hedder Line Andrea, jeg er 26 år og bor i Esbjerg. Jeg er uddannet fysioterapeut, men på nuværende tidspunkt arbejder jeg som pædagogmedhjælper i en børnehave og SFO og har desuden jobbet som ambassadør for www.stronggirls.dk, hvor jeg fungerer som skribent på bloggen og som underviser på vores workshops.
Jeg er vild med at afprøve forskellige træningsformer af. Lige nu koncentrerer jeg mig primært om styrketræning og plyometrisk træning, men har også brugt meget tid på sports pole, TRX, calisthenics og crossfit.

Hvad betyder sundhed for dig?
Sundhed for mig er en blanding af at være fysisk, mentalt og psykisk i balance, og for mit vedkommende hænger de 3 ting uløseligt sammen. Ved at træne og spise sundt oplever jeg at min mentalitet og psyke bliver stærkere. Er jeg i en periode meget stresset er det helst ikke træning og sund mad jeg nedprioriterer, da jeg ved hvor stor en indvirkning de to ting har på mit velvære. Træning og sund kost er mit redskab til at holde mig fysisk og psykisk på toppen
Sundhed for mig er også at have det sjovt, at hygge med familie og venner, at udvikle mig og at turde presse mig selv ud af min comfortzone både i træningssammenhæng men også ift. mit arbejde.
Fedtprocent og markeringer har for mig ingen direkte sammenhæng med sundhed, men med al den fokus det får på de sociale medier, er det også noget jeg konstant skal minde mig selv om. For mig er en sund krop en krop som er stærk, smidig og energisk. En sund krop kan håndtere at blive presset hårdt både fysisk og psykisk

Hvornår begyndte du med at træne? Og hvad fik dig til at begynde?
Jeg begyndte for alvor at styrketræne som 19 årig, hvor jeg i flere år havde kæmpet med socialangst, og derfor var endt på små 41 kg. Udover at jeg ikke kunne spise i nærheden af andre mennesker og ikke turde bevæge mig væk fra computeren, troede jeg, at jeg ville have det bedre med mig selv, hvis jeg lignede modellerne i medierne, og ønskede derfor at holde min vægt i bund. Jeg følte mig sund og fit på trods af konstant kolde hænder og tæer, enorm træthed, hovedpine og en krop som var energiforladt og svag.
Jeg fik det dårligere og dårligere, indtil jeg begyndte at interessere mig for ”ægte” sundhed, og det gik op for mig, at en vægtøgning gennem træning og sund kost ville kunne hjælpe mig til at få det langt bedre. Selvom jeg var rædselslagen for at sætte mine ben i et fitnesscenter, og havde en voldsom frygt for at få pulsen op (det mindede mig om mine angstanfald), tog jeg alligevel mod til mig, meldte mig ind i FDK og fik lagt et styrketræningsprogram. Det var hårdt at komme afsted i starten, da alene det at sætte sine ben i centret var grænseoverskridende og udmattende for mig. Men efterhånden forsvandt min angst, jeg nød at komme i centret for at snakke med de andre medlemmer og jeg blev fuldstændig bidt af styrketræning.  🙂
Træningscentret er blevet mit frirum som gør, at jeg næsten altid er glad og fyldt med energi og overskud.
line2

Hvordan spiser du typisk i løbet af en dag? Og lever du efter bestemte kostprincipper?
Jeg lever efter helt basale kostprincipper. Sørger for at få en tilpas mængde protein jævnt fordelt over dagen, masser af sundt fedt fra olier, frø, fisk, nødder og avocado samt fibre og kulhydrater som optimerer min træning.
line4

En typisk dag
Morgen: havregrød med mælk, æbler og kanel
Før træning: Skyr med bær
Efter træning: Riskiks med banan og en proteinshake
Middag: Kød med brune ris, grønt og avocado
Eftermiddag: Æg og gulerødder
Aften: Kød med grønt og hørfrøolie
Før sengetid: Skyr med havregryn og mandler
line3

Hvornår spiser du ”usundt”?
Når jeg spiser usundt er det typisk is, chokolade, burger, pizza og andet lækkert mad.  Jeg gør det minimum 1 gang ugentligt. Trænger jeg til en rigtig hyggeaften eller skal jeg noget med venner og familie som indebærer ”usundt” mad, så spiser jeg det med glæde 😉

Hvordan kunne en normal træningsuge se ud for dig ?
Mandag: Styrke bagside ben + GRIT plyo
Tirsdag: Styrke ryg og biceps
Onsdag:Styrke forside ben + crossfit
Torsdag: Styrke bryst, skuldre og triceps
Fredag: Eksplosiv styrke ben + GRIT plyo
Lørdag:Eksplosiv styrke overkrop
Søndag:Hvile og mobilitetsdag
Skærmbillede 2015-10-23 14.24.14

Hvordan motiverer du dig selv til at komme ud af døren, hvis lysten mangler?Det lyder måske helligt, men min lyst til træning er aldirg et problem. Der kan selvfølgelig godt være en dag hvor jeg virkelig ikke orker. Der vurderer jeg om træning vil hjælpe mig til at komme i bedre humør eller om jeg virkelig trænger til afslapning. Jeg træner i forvejen næsten alle ugens dage, så en hviledag når humøret og kroppen ikke er til træning er kun på sin plads.  🙂

Har du nogle mål i forhold til din træning – og din sundhed i fremtiden?
Jeg træner hovedsagelig for at holde mig så sund og stærk som muligt. Ikke bare fysisk men også psykisk. Det giver mig utroligt meget at bruge træning til at presse mig selv ud af min comfortzone. Jeg sætter mig hele tiden små styrkerelaterede mål med min træning da det motiverer mig og gør træningen sjovere. Lige nu håber jeg snart at kunne lave muscle ups og stige i styrke i squat og dødløft.

Hvad siger dine venner og familie til, at du lever på den måde som du gør?
Min familie og nogle af mine venner har haft svært ved at forstå min måde at leve på. De mener jeg afskærer mig selv fra nogle ting, at det ikke kan være sundt at presse kroppen så hårdt og at det må være kedeligt at spise som jeg gør. Men jeg elsker min måde at leve på! Jeg har for det meste en fest når jeg træner og føler ikke jeg begrænser mig selv i noget. Tværtimod så hjælper min livsstil mig til altid at være fyldt op med energi.

Hvorfor vil du gerne fremstå som et sundt forbillede på www.mayadroem.dk?Jeg vil gerne være med til at give andre et mere afbalanceret syn på sundhed! Jeg tror det er vigtigt med et modspil til al den fokus der er på kroppens udseende efterhånden, da sundhed ikke er lig med sixpack, nul kulhydrater, lav fedtprocent, forbud og strenge diæter. På trods af min viden omkring træning, kost og sundhed kan jeg selv have dage hvor jeg har svært ved at skelne og hvor jeg lader mig rive med af fokuset på den perfekte krop.

Jeg håber at jer som læser oplægget kan bruge det til noget! Vil i læse mere om træning og kost kan i se mine indlæg på www.stronggirls.dk, og ønsker i at følge min egen træning kan i følge mig på instagram: @line_andrea89

Mange hilsner Line
Skærmbillede 2015-10-23 14.24.59

   

2 kommentarer

  • Lisbeth

    Helt fantastisk indlæg! læser selv til fysioterapeut, og det er helt vildt hvad man finder ud af om kroppen, hvad den kan, hvad den har brug for. Derudover kæmper jeg med at tabe 20 kg, som er kommer på pga lavt stofskifte, som først i år er blevet velreguleret med medicin. Gik næsten 10 år, hvor jeg ikke kunne regulere vægten selv. Det er så vigtigt at finde det der gør tricket for en, og styrketræning gør så meget godt for mig.. Hjalp uddannelsen som fysioterapeut dig, til at få en bedre kropsforståelse? Eller kom den før du startede på studiet?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Er glad for du ka li indlægget 🙂 Ja, det var især under uddannelsen til fysioterapeut at min kropsforståelse blev meget bedre! Har udviklet mig rigtig meget gennem de 3,5 år 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Noget om sundhed - Fysisk, psykisk, mentalt og socialt