Jeg har brug for jeres hjælp!

Er løb & styrketræning uforenelige?

løbstyrke

Jeg er jo for nyligt startet med at løbe igen, og det går nogenlunde.  Løb er på ingen måde noget nyt for mig, jeg har rent faktisk gennemført et halv marathon og har løbet nærmest altid.  Det er ikke fordi, at jeg vil fortælle historien igen, men i får den korte version. Jeg var en rigtig cardio pige førhen, som både dyrkede meget spinning og løb.  Jeg trænede op til et halvmarathon og gennemførte Lillebælt Halvmarathon, men det var på ingen måde en fornøjelse. Jeg havde ondt i maven undervejs, men værst var dog mit knæ. Jeg bed det i mig og kom haltende i mål (dumt, dumt, dumt).  Derefter kunne jeg ikke løbe 3 km uden smerter.  I juli besøgte jeg så Aarhus Osteopati for første gang, og jeg blev relativt hurtigt skadesfri. I min skade-periode var jeg dog blevet forelsket i styrketræningen, sådan virkelig – det havde taget mig med storm! Så da jeg egentligt var skadefri kom jeg slet ikke i gang med at løbe, fordi jeg ikke rigtigt orkede genoptræningen.  Hvem gad løbe 3km, når man lige havde gennemført et halv marathon?.. Så styrketræning blev min 1. prioritet og sådan har det været længe. Jeg har hele tiden haft et ønske om at starte med at løbe igen, men det blev ikke rigtigt til noget. For jeg stødte hele tiden panden mod muren, for er løb og styrketræning uforenelige?

Jeg elsker min styrketræning og vil gerne træne 4-5 x i ugen, det har jeg svært ved at skære ned på.  Jeg elsker at løfte tungt og presse mig selv. Det betyder, at jeg ofte er øm eller i hvert fald træt i benene. Og hvem gider løbe med ømme og trætte ben? – ja ikke rigtigt mig.  Jeg har en idé om, at løb skal foregå 2-3 x i ugen, for at forbedre min form. Jeg løber nogle gange på løbebåndet, for at kombinere det med min anden træning, men vil have mindst 1tur udenfor. Jeg forsøger nogle gange, at dele træningen op i to, men de fleste dage synes jeg ikke at det er en mulighed.
Foruden det rent praktiske, så er der også det kropslige, som ikke rigtigt harmonerer for mig. Jeg har mildest talt slet ikke en krop, som er egnet til løb. Jeg er lidt lille og kompakt, og har ikke de der gode lange løbeben. Da jeg løb halvmarathon havde jeg nok den fladeste bagdel, jeg nogensinde har haft. Nu har jeg trænet hårdt for at bygge en mås, og den gider jeg ikke miste fordi jeg løber. Derudover er jeg egentligt ret ærgerlig over at skulle miste muskelmasse overhovedet, og det kan altså være svært ved de lange løbeture. Derudover ville det egentligt være en fordel at komme lidt ned i vægt, hvis jeg skal løbe så godt som jeg gjorde førhen. Jeg kan virkelig mærke, at min krop er blevet tung, og knap så hurtig og fix.

Jeg ønsker virkelig begge dele. For stryketræning gør mig funktionel, stærk og giver mig en pæn krop.  Løb betyder derimod alverden for mit humør, energi og overskud. Så begge dele skal integreres i min hverdag. Måske er svaret simpelt: Det handler om planlægning, men alligevel.  Jeg synes det er svært, hvis man ikke vil prioritere dét ene over det andet. Men hvis jeg vælger at prioritere løb eller styrketræning, så vil det uden tvivl gå udover det andet, for det har jeg jo prøvet.

Så her står jeg så: Jeg vil styrketræne 5 x og løbe 3x  – og have 2 ugentlige hviledage – og hvordan skal jeg så forene dét? ..
Lige nu forsøger jeg naturligvis, at planlægge mig ud af dét. Løber de korte ture på løbebånd før eller efter træning, og løber den lange tur udenfor – og planlægger at jeg ikke skal træne ben dagen før jeg skal løbe. Lige nu er det ikke det store problem, fordi mine løbeture er relativt korte. I sidste uge løb jeg 3,5 og 7km. Så lige nu er problemet ikke så stort, men det kan dét blive. Jeg ville gerne løbe meget længere ture – og det kommer nok til at ske på bekostning af styrketræningen. Jeg skal ikke løbe halvmarathon, men måske bare løbeture på 10-12, måske 15km.

Jeg tænker også virkelig over min kost, når jeg løber.  Sørger altid for at få tanket rigtig godt op, så jeg er sikker på at minimere tabet af muskelmasse.  Jeg er sikker på, at der er nogen af jer som både jonglere med styrketræning og løb, så jeg vil helt vildt gerne høre, hvordan i opbygger en træningsuge – og hvordan I prioriterer! 🙂

Hav en god dag!
Maya

   

13 kommentarer

  • Anna

    Det er nogle interessante overvejelser du har gjort dig! Jeg har det (også) selv på den måde, at jeg rent mentalt får forskellige ting ud af styrketræning og løb. Løb er klart mere meditativt, hvilket jeg ikke vil være foruden, men styrketræning er (for mig) rigtig godt til at give en “YES!!!”-følelse. Jeg føler mig simpelthen “sej”, haha, hvilket især er rart hvis man ellers går og føler, at andre ting skranter lidt.. Eller til at afreagere. Jeg synes sgu også det er svært at finde en måde at få plads til begge dele, men jeg vurderer lidt fra tid til anden hvad jeg føler for i den periode. Jeg håber du finder den optimale model for dig!

    Ps. Jeg er for øvrigt rigtig glad for din blog! Det følte jeg lige var værd at tilføje, som ny læser (:

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Marleen

    Jeg har nøjagtig samme “problem”. Jeg løber gerne 3 gange i ugen men jeg vil også gerne styrketræning. Jeg plejer gerne at få det hen at jeg enten løber eller træner om morgenen og omvendt om aftenen. Jeg løber kun udenfor da jeg synes det er det mest optimale for mig 😊 jeg løber dog ikke de dage jeg træner ben.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Amalie

    Jeg er præcis i samme situation (-ish) 😊 Jeg har spillet fodbold i 12 år siden jeg var lille, men da jeg flyttede hjemmefra gik min fodboldhold i opløsning, og g har aldrig fundet mig et nyt, fordi det for mig også handlede om det sociale ret langt hen af vejen. Jeg fandt så til gengæld styrketræningen, som min kæreste introducerede mig for, og jeg har siden elsket at træne lige præcis når det passe MIG, og ikke var skemalagt tirsdag og torsdag aften samt lørdag formiddag… Jeg har lige siden kæmpet med at forene styrketræning med løb, for jeg vil for intet i verden være foruden! ☝🏼️ Jeg er en typisk sprinter, hvilket har været godt til fodbold, og jeg har gode bag- og forlår, så jeg er klart mest tilpas med korte, hurtige distancer med intervaller – og det går bare rigtig godt i spænd med min styrketræning! Begge dele giver mig styrke og hurtighed og jeg føler, at det komplementerer hinanden – jeg må dog gå på kompromis ift. at jeg kun henholdvis løber og styrketræner tre dage om ugen – hveranden dag løb og hveranden dag styrketræning, of så har jeg en hviledag. Jeg træner altså full body, men jeg forskellige variationer af øvelserne, så det ikke er præcis den samme træning hver gang. Jeg føler at jeg kan give mig fuldt ud til begge dele, fordi jeg ikke både løber og styrketræner på samme dag, og ja – jeg løber jo så også dagen efter jeg har trænet ben, men jeg træner ikke så tungt at jeg ikke kan gå dagen efter 😊

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Camilla

    Hej Maya!
    Kæmpe ros for en fantastisk blog som giver stor inspiration og motivation til en sund, men balanceret hverdag!
    Jeg har i et godt et år efterhånden, kæmpet med lige netop dilemmaet, om styrketræning og løb. Personligt fungerer det godt for mig, at løbe 3 gange om ugen og så er det ture på 5, 7 km, + noget interval. De dage hvor jeg så ikke løber, styrketræner jeg, samtidig med at jeg kan styrketræne den dag hvor jeg løber interval. Mit studie er meget stillesiddende, så derfor er hvilkedage normalt ikke et problem. Men indsættes selvfølgelig efter behov. Det har fungeret rigtig godt for mig, og resulteret i et vægttab på 24 kg. Men jeg er helt enig i, at det er lidt af et dilemma, især når man både vil ud i naturen, men også gerne løfte tunge ting 😉
    God mandag!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mia

    Jeg prøver også at balancere styrketræning og løb, og det har jeg gjort de sidste par år. Lige nu prioriterer jeg løb, da jeg træner op til halvmarathon, og da jeg elsker at løbe nu når vejret bliver bedre. Så mine tre løbeture om ugen er førsteprioritet, og er også så lange, at jeg sjældent kombinerer dem med anden træning. Derudover styrketræner jeg to gange om ugen full body, og tilføjer gerne et hold bodyflow/yoga, hvis jeg har tid en dag.
    I efteråret og om vinteren plejer jeg dog at prioritere styrketræning, og styrketræne 3-4 gange om ugen, gerne med et to split program, da full body godt kan blive lidt kedeligt så mange gange om ugen. Her løber jeg kun et par gange om ugen.
    Jeg elsker begge træningsformer, og kan sagtens leve med at jeg måske kunne blive stærkere og løbe hurtigere, hvis jeg helt skar den anden træningsform fra, da det gør mig gladest at gøre begge dele, det gør min træning mindre ensformig, og jeg elsker at vide at jeg både er stærk og har en god kondition. 🙂 faktisk er jeg overrasket over at det stort set ikke går ud over min styrke, at jeg kun styrketræner to gange om ugen i foråret.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anna

    Jeg træner 5 gange om ugen, hvor 3 af gangene er i fitness og de 2 resterende er hjemme.
    Jeg træner fullbody hver gang jeg er i fitness, men starter ud med at løbe 10 minutter på løbebånd, hvor jeg virkelig får pulsen op og ender med at løbe 16 km/t.
    Når jeg er derhjemme starter jeg med at løbe 5 km, og derefter laver jeg lidt let styrketræning, det er selvfølgelig begrænset, da jeg ikke har det vilde udstyr herhjemme.
    Det fungerer rigtig godt for mig, og jeg bliver hurtigere og hurtigere uden at miste muskelmasse 🙂

    Jeg ved godt at du gerne vil ud at løbe længere, men jeg håber trods alt at du kan bruge det til et eller andet 🙂

    Forresten synes jeg det er en vildt fed blog du har. Er først lige faldet over den for et par uger siden, men har været fast læser lige siden!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Christina

    Yderst relevant indlæg. Styrketræning full Body x 1, yoga/bodyflow x 1 kombineret med 2 korte løbepas inden samt en lang tur ude ugentligt. Efterspørger i samme omgang hjælp til booty øvelser. Min er forsvindende lille. NOT sexy 😂😬

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Annette

    Rigtig fint indlæg! Modsat dig prioriterer jeg løb frem for styrketræning – altid! Selv om jeg knuselsker begge dele! Pt. løber jeg 4 gange om ugen (ca 45-50 km), fordi jeg træner op til Marathon. Normalt løber jeg 3 gange (ca 25-35 km). Derudover laver jeg en form for full body styrketræning 2 gange om ugen. Jeg træner helst kun 5 gange, og ofte kombineret på den måde, at jeg en enkelt dag tager en kort og afslappet tur til arbejde om morgenen, og så styrketræner om aftenen 🙂 det fungerer meget godt, men kræver rigtig (!!) meget på planlægningsfronten, da jeg arbejder 50-60 timer om ugen, arbejder frivilligt 6-8 timer om måneden, prioriterer weekendbyture samt 2-4 sociale aftaler om ugen 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Simone Larsen

    Hej Maya! Et spørgsmål der slet ikke er relevant til dette indlæg, og som du måske har svaret på før, men jeg er egentlig en ret “ny” Læser og er ikke lige stødt på et indlæg…
    Hvordan har du det med protein pulver? Jeg begyndte selv at styrketræne fra omkring 3 måneder siden, og efter at kunne se flotte resultater, er jeg ret nysgerrig på pulveret. Jeg ved der er delte meninger om det; så jeg vil gerne høre din, da jeg egentlig synes vi minder ret meget om hinanden, både krops og træningsmæssigt (jeg var også en løbe-pige før i tiden) 🙂
    Tak på forhånd
    Simone

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Maya

      Hej Simone.
      Jeg bruger ikke selv proteinpulver. 🙂 Jeg foretrækker bare at planlægge det efter mine måltider.
      Jeg synes at min hud og mave kan reagere negativt på for meget proteinpulver.
      Jeg kan godt finde på at drikke lidt BCAA i stedet, eller proteinvand. Det reagerer jeg ikke på 🙂
      Men de fleste af os har altså ikke brug for dét. jeg gør det kun efter en ekstra hård træning, hvis jeg ikke skal spise med det samme.
      Du kan jo prøve dig lidt frem. Jeg synes ik jeg kan se forskel på min krop om jeg drikker proteinpulver eller ej 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Katrine

    Jeg har valgt at prioritere styrketræning. Mest af alt fordi mine knæ ikke er stærke nok til at løbe, selvom jeg gerne vil. Jeg håber lidt at jeg kan komme igang med løb lige så stille i takt med at knæene kan følge med.

    Og så har jeg faktisk også et spørgsmål. Jeg overvejer kraftigt at købe 2xu tights, men jeg kan ikke rigtig finde ud af om de er squat sikre?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Maya

      Hej Kathrine 🙂
      Jeg synes det handler om at vælge den rigtige str. (og evt. gå et nr op).
      Midrise, Elite og Den guld er ikke gennemsigtige på mig.
      men midrise er lidt gennemsigtig på min veninde. Så meget kan afhjælpes ved at gå et nr. op 🙂
      Ellers kan jeg også anbefale Under Armour, dem er jeg blevet ret glade for!

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Carina

    Præcis de overvejelser, har jeg også. Jeg er ikke helt så hardcore til styrketræning som dig, men holder virkelig af styrketræning. For mig, ligger prioriteringen dog på løb. Så jeg løber 2-4 gange om ugen, hvor jeg løber mellem 10-15 km hver gang, og dette øges gradvist mod mit halvmarathon til juni. Sideløbende styrketræner jeg, men dette bliver ikke lige så tunge pas, fordi det netop vil gå udover mit løb. Typisk tager jeg ét lidt tungere pas, og så et eller to lettere pas, hvor jeg så kører en form for WOD eller superset, således fokus bliver på udholdenhed i stedet. Men ja, kampen mellem styrketræning og løb er også konstant for mig, og pt. er det løb, der vinder. Fordi det gør mig gladest lige nu, og fordi jeg har opbygget en god form, som jeg gerne vil holde ved lige.

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Jeg har brug for jeres hjælp!