Forårsfint fitnesstøj♥

★ Tips til vægttabsprocessen

12674901_10153916106466745_2117528820_o
Vægttab…. Hvorfor er det så svært?.. I dag kommer jeg med mine små tips og trics til vægttabsprocessen 🙂

Tips til vægttabsprocessen
★ Hav tålmodighed  – Man taber sig ikke på én dag.
★ Mål din krop med et målebånd rundt om taljen, lårene, overarmene og brystet – Sørg for at du gør det på samme måde hver gang få evt. en til at hjælpe dig. Ofte taber du hurtigere en masse centimeter, før der ryger kilo.
★ Få målt din fedtprocent. Hvis vægten ikke rykker sig overhovedet, så kan du opleve at der bliver lavet om i fordelingen af fedt og muskler.
★ Vej dig ikke hele tiden: Fordi der sker ikke noget hver eneste dag. jeg anbefaler 1x om ugen.
★ Lav en kostdagbog: Forsøg at skriv alt ned du spiser, så du får syn for sagen.  Du kan også vælge at indtaste din mad i en app. men gør det kun i en periode. Kalorietælling anbefaler jeg kun for en kort periode.
★ Ryg op i dit køkken:  Det er ret simpelt, at man ikke kan spise noget man ikke har. Så ryd ud i køkkenet og fjern alle fristelserne.
★Spis kun én portion aftensmad.
★ Spis kun slik, kage mm. max én gang om ugen.  Jeg oplever, at det er nemmere at spise sundt i hverdagene, hvis jeg kan glæde mig til weekenden.
★ Planlægning: Hvis du er godt forberedt, så er der større chance for at holde dig til din plan. Sørg for at maden er forberedt og klar. Det er en god idé altid at have et sundt alternativ i tasken fx. en proteinbar, nøddebar eller nødder. Det kan også være frugt/grønt , som dog har en korte holdbarhed end først nævnte.
★ Spis når du er sulten: Der er ikke dårligt dårligt ved at mærke sulten, og det skal ikke gøre dig bange. Det kan være sundt nok at mærke snærten af sult engang i mellem. For nogen er 6 måltider om dagen det rette, for andre er 4 det bedste.
★ Hver realistisk: Alt efter hvor meget du skal tabe, så sæt et realistisk mål. Jeg anbefaler ikke mere end 0,5 kg om ugen.

Har du været igennem et vægttab? hvad er dit råd til vægttabsprocessen?
Vil du gerne tabe dig?
Maya

   

8 kommentarer

  • Rikke

    Modsiger de 2 første punkter ikke hinanden? 😉
    Altså, taber man først centimeter, eller kan det først ses på vægten?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Maya

      Begge dele tager tid 🙂 – men for de fleste kan man godt tage cm før det egentligt rigtigt kan ses på kroppen… Og vægten følger lige så stille med!:)

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ann

    hej Maya. Tak for nogle gode råd, jeg kunne dig godt tænke mig at vide, hvad du gør når du er inviteret ud. Du siger at du kun anbefaler at man spiser usundt en gang om ugen, men hvad hvis din mormor inviterer på kage en tirsdag eftermiddag, og du skal ud og spise brunch med studiegruppen (og de har valgt et sted med pandekager) dagen efter? ☺️ Jeg er selv igang med et vægttab, og tænker meget over disse dilemmaer.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Maya

      Hej Ann 🙂
      Meget relevant spørgsmål.
      Jeg synes måske også lidt at det handler om hvor meget man vil tabe – og på hvor kort tid.
      For mig er det altid tale om meget lidt… Måske 1-2 kg, så der kan jeg sagtens finde på at spise noget usundt flere gange.
      Man kan jo sige det modarbejder processen lidt .. men synes der skal være plads til det 🙂
      Der er bare mange der tror at man aldrig kan spise usundt, og det kan man altså godt…
      Du kan jo se om du taber dig som du gør nu, og ellers må man justere på den ene eller anden måde.
      Synes der skal være plads til at besøge mormor og hygge med veninder. Ellers går det virkelig udover det sociale.
      Kh. Maya

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Louise L

    Hej Maya
    Lidt ude af kontekst, men ved ikke lige hvor jeg ellers skulle skrive 🙂 Jeg styrketræner oftest selv og ender derfor tit med at lave de samme øvelser hver gang – og man siger jo at det er bedre at udfordre kroppen med forskellige øvelser. Derfor tænkte jeg på om du havde lyst at lave en “liste” over en masse forskellige øvelser, inddelt efter muskelgruppe – til inspiration til variation i træningen 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Camilla

    Hej Maya!
    Super gode råd!
    Jeg har været igennem en vægttabsprocess på 24 kg (som endnu ikke er slut), der har krævet blod, sved og så sandelig også tårer. Det største problem for mig har været maden, at kontrollere hvornår man er sulten og hvornår man bare “trøstespiser”. For mig hjalp det super meget, at gå eller cykle en tur, når jeg følte jeg skulle spise. Samtidig var en kæmpe motivation, at have mindre mål hele tiden, se at man pludselig kunne tage en armbøjning, eller løbe 5 km. Eller tage et mini triathlon. Men det er en svær process, især hvis man ikke har nogen at dele det med 😉

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Lotte

    Hej Maya 😊
    Jeg gennemgik et vægttab på 6 kilo for omkring 4-5 år siden. Jeg havde taget de 6 kilo på på efterskole. Det var en idrætsefterskole, så vi var MEGET aktive. Men al den forbrænding gjorde mig endnu mere sulten – så endte desværre med at spise mere end jeg forbrændte.
    Efter mit efterskoleophold var jeg stærkt besluttet på, at de 6 kilo skulle væk!
    Jeg valgte faktisk slet ikke at dyrke noget motion – med det formål at komme til at spise mindre igen. Mit fokus var at ændre kosten, for træne kunne jeg jo sagtens.
    Hertil lavede jeg en regel; jeg skulle drikke 2 stor glas vand før hvert måltid. Og under måltidet skulle jeg som minimum drikke 6 glas vand.
    Det hjalp virkede! Vandet lagde sig som en bund i min mave og bildte min krop ind, at der ikke var plads til så meget mad – det gav lidt en mæthedsfølelse.
    Da kiloene var begyndt at rasle af, påbegyndte jeg styrketræning og løb igen.
    Jeg har, naturligvis nu, taget nogle kilo på igen, men jeg ved, at det er pga. muskler. Jeg stiller mig faktisk aldrig på en vægt, da jeg føler, at det ikke giver mig nok info. Er derfor langt mere interesseret i inbody analyser, da det fortæller langt mere.

    Tak for endnu et godt indlæg! Det er gode råd, jeg vil tage med mig 😊

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Forårsfint fitnesstøj♥