International vaffeldag - mine bedste vaffel opskrifter

Stress og eftervirkninger

2016-03-22 14.21.45

I går skrev jeg et indlæg om dengang jeg var sygemeldt med stress for 3 år siden. Selvom det altid er ret barsk at rive op i det igen, så tror jeg også at det er sundt.  Jeg sluttede indlægget med at skrive, at jeg nok aldrig helt blev mig selv. For stress har forandret mig, det tror jeg at alle der har prøvet dét kan skrive under på.  Derfor vil jeg i dag gå ind i, hvordan jeg har ændret mig – og hvad det betyder for min hverdag, så derfor handler dette indlæg om stress og eftervirkninger.  Det er ikke fordi, at jeg går og tænker på det hver eneste dag, men jeg tror at det ligger under overfladen. Først vil jeg gerne sige: Jeg har ikke stress nu – og jeg er glad og lykkelig!!

Jeg mærker eftervirkninger ved, at jeg har en lavere stresstærskel. Hvilket betyder, at jeg hurtigt mærker snerten af stress.
Selvom jeg har en travl hverdag, så skal der ikke meget til for at det bliver for meget for mig.  Jeg gør nogen ting for at beskytte mig selv, så jeg ikke får stress igen.

Jeg planlægger kun min hverdag på kort sigt. Jeg laver aldrig planer 3-4 weekender frem. Jeg planlægger kun det, som jeg er nødt til at planlægge.  Jeg sørger for at der er plads til Maya-tid, fordi jeg ikke kan være sammen med mennesker hele tiden.
Jeg bliver små-stresset, hvis jeg skal flere ting på én dag uden at have pauser derhjemme. Derfor prøver jeg virkelig at planlægge det så jeg kan få en pause hjemme før jeg skal noget andet. Jeg skal heller ikke for meget på én dag.

Hvis jeg skal noget i en weekend, fx. til København – så kan jeg godt småstresse over dét flere uger optil. Jeg kan have lyst til at aflyse. Jeg bekymrer mig om togturen eller ting jeg ikke kan ændre på. Jeg elsker at være i København, men det er så stressende for mig, at det oftest handler om at komme hurtigst muligt hjem igen.

Søvnproblemerne fyldte meget de første 1-2 år . De første par måneder kunne jeg ikke sove hos andre. Nu sover jeg rigtig fint – og kan som regel godt sove andre steder, men selvfølgelig bedst derhjemme.  Jeg er dog stadig bevidst om at passe min sengetid, fordi at søvn er helt utroligt vigtigt for mig. Hvis jeg kommer ind i en dårlig rytme, kan søvnproblemerne godt blusse op igen.

Jeg er bevidst om, hvilke mennesker i mit liv der giver mig energi. Jeg har sagt farvel til nogen venskaber, som ikke ville mig det godt. Nu bruger jeg kun tid på mennesker, som giver mig noget positivt i mit liv. Jeg har fået et meget tættere forhold til mine veninder. I starten havde jeg svært ved at lukke nye mennesker ind, men det bliver jeg bedre og bedre til.

Min forhold til min kæreste er blevet styrket. Jeg er blevet bedre til at sige hvad jeg tænker og føler. Jeg ved at han altid vil være der for mig – og det giver en kæmpe tryghed, som jeg har brug for.
Det samme gælder min familie: Jeg har brug for at være sammen med dem ofte. De får mig til at slappe helt af.

På studiet har jeg lagt perfektionismen bag mig. Jeg stræber ikke længere efter 12 taller. Jeg vil bare gerne klare mig godt. Mit engagement er ikke det samme. Jeg læser ikke altid alle 500 siders lektier, men prioritere.  Jeg gør det til godt nok – selvom jeg ved at jeg kunne gøre det tusinde gange bedre. Jeg har sat ambitionerne og forventningerne ned, for at beskytte mig selv.

Jeg lytter efter min krops signaler. Hvis jeg er meget træt, så holder jeg fri fra træningen. Hvis jeg ikke har lyst, så holder jeg ligeledes fri. Jeg træner ikke så hårdt, som jeg gjorde engang – jeg træner i hvert fald anderledes. Jeg sætter ikke høje mål.  Jeg udtrætter ikke min krop med timevis med cardio. Jeg omlægger min træning og lytter til ømhed. Hvis jeg er syg så holder jeg 100% fri..  Jeg gør alt for at passe på min krop!!

Jeg mærker meget mere efter: Hvad har jeg lyst til? Hvad gør mig glad? ..  Jeg er blevet bedre til at være egoistisk, fordi det altså til tider er vigtigt. Jeg er lidt en pleaser-person, som gerne vil gøre andre glade. Jeg gør dog meget for at prioritere mig selv først, men det har været svært at komme dertil.  Generelt er jeg blevet så meget mere bevidst om mig selv – og mine følelser.

Stress har ændret mig. Det har gjort mig mere bevidst om mine følelser og mine behov. Det har gjort mig klogere på mig selv og mine omgivelser. Det har gjort mig i stand til at lytte efter min krops signaler – og lært mig at sige “nej tak” til ting jeg ikke har lyst  til. At være syg med stress vidste mig, hvilke personer der vil gribe mig, hvis jeg falder.  Selvom det lyder kliche – så vil jeg ikke have været det foruden.  Jeg har lært tingene på den hårde måde, men jeg har trods alt lært noget, som ændrede mit liv for altid.

Tak fordi du læser med.
Maya

   

7 kommentarer

  • Jannie

    Hvor kan jeg bare nikke genkendende til stort det det hele som du skriver ! Så tusind tak for at i tale sætte det for jeg tror at mange skjuler alt for langt hen af vejen hvordan de har det når stress rammer. Det er så vigtigt at passe på sig selv og huske at stoppe op og mærke sig selv. Og vigtigst af alt ikke sammenligne sig med andre 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mette

    Jeg kan også nikke genkendende til næsten det hele. Det er så vigtigt, at man bliver ved med at mærke efter og indrette sig løbende efter, hvordan man har det. Det kan være svært for andre at forstå, især som tiden går. Men det er bare sådan det er

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Maya

      Hej Mette.
      Ja det er bare sådan det er 🙂
      Og man må også acceptere at nogle dage kan man det hele – og andre dage, så kan man bare ingenting! 🙂
      Godt at du har lært at forstå kroppen!
      Knus

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Maria

    Hej Maya… 🙂

    Jeg vil gerne lige sige tak for dit indlæg!!!! Jeg gik selv ned med stress for ca. 1 1/2 år siden – det har været den største øjenåbner og egentlig glad for din udvikling og selvindsigt denne oplevelse har givet mig! I en alder af 28 år har det dog været en hård nød at sluge -stress er jo for voksne?! Jeg bliver heller aldrig den gamle – men egentlig “gudskelov for det”… Dog er jeg glad for at kunne læse og dele om dine eftervirkninger, FOR GUD hvor hænger mit liv fuldkommen sammen som dit.!! Men efter at have lært at acceptere disse behov og reaktioner har jeg det fint med at det nu engang hænger sådan sammen!!!! Budskabet er dog at det er dejligt at læse dit indlæg og ikke føle sig helt alene i det 😉

    Smil herfra

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Karen

    Godt at høre din beskrivelse jeg genkender en del og er også hjemme m en sygemelding grundet stress . Godt at blive obs på det handler om Fortsat indrette sig efter sig selv og sine behov. Tak…

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

International vaffeldag - mine bedste vaffel opskrifter