Spinattærte med hytteost

Min Sundhed: Linnea Moos

untitled-69 Navn: Linnea Moos

Beskæftigelse: Social Media Coordinator hos Bodylab

Blog: www.linneamoos.dk

Hvad betyder sundhed for dig?
Sundhed er en stor del af mit liv. Det er mit arbejde og min hobby – og jeg bruger en stor del af min tid på det. Inden jeg blev ansat ved Bodylab, var jeg personlig træner i 5 år. Så det at hjælpe andre med at navigere rundt i sundhed, er noget jeg elsker, og gerne vil arbejde mere med, når tiden er til det. I mellemtiden forsøger jeg at kommunikere min sundhed ud via Instagram og blog. Jeg har selv været igennem mange forskellige former af sundhed. Både dem hvor den fysiske sundhed var i fokus. Altså der hvor livet er tilrettelagt efter kost og træning, og alt socialt udelukket, da jeg trænede op til Power Fitness 2014. Jeg har haft perioder, hvor træning og kosten har været i mindre i fokus. Jeg tror ikke man kan definere sundhed under et begreb. Det er så forskelligt fra person til person. Jeg vil ikke være den der siger ”det her er sundhed”. I stedet bruger jeg ”det her er min sundhed” – og den vil jeg have lov til at leve efter. Det er trods alt mig, der skal sørge for at jeg springer ud af sengen og er lykkelig hver dag. Gør jeg det, er jeg sund. Helt basalt er jeg mest lykkelig, når jeg får sovet nok, passer min træning, har styr på min kost, tilbringer tid med min familie og venner, og ikke mindst, får Linnea-tid. Som ofte bliver træningen.

Hvordan har du implementeret sundhed i din hverdag?
Jeg tror det er sket over mange år, men først og fremmest skal den være en naturlig del. Det skal ikke være påtaget eller noget der føles som en pligt. Det der afgør om jeg er sund er ofte min søvn. Jeg har haft store problemer med at sove det seneste halve år. Ganske enkelt fordi jeg har haft for meget at lave. Det er ofte det, der vælter korthuset for mig. Hvis min søvn ikke fungerer, så orker jeg ikke træne, min blodsukker sejler rundt og jeg spiser for at få energi.

Hvordan er du aktiv?
Det varierer meget. Jeg arbejder både i København og Jylland, så jeg kører en del. Når jeg er I Jylland, sidder jeg meget ned i løbet af dagen og kører rundt i bil. I København bruger jeg, som oftest, min cykel. Medmindre det blæser. Eller regner. Eller jeg bare ikke gider. Jeg træner stort set dagligt. Enten i form af styrketræning eller løb.
Min helt store træningskærlighed vil altid være tung styrketræning. Jeg elsker squat og dødløft. Det at man altid kan justere små detaljer for at forbedre sig, synes jeg er vildt interessant. Det seneste år, har jeg dog arbejdet med mange forskellige træningsformer. Jeg træner sommetider med min træner Philip, hvor vi arbejder med bevægelse, koordination, reaktion, udeholdenhed, styrke, mobilitet og eksplosivitet. Det har åbnet en helt ny verden for mig, at træne så meget forskelligt. Jeg er ret skiftende i min træning. Sommetider kan jeg godt lide at følge et program, andre gange vil jeg have lov til at lege rundt. Det er passende for mig, hvis jeg konstant skal holde motivationen.

Hvor mange timer sover du om natten – og hvor vigtig er din søvn?
Søvn for mig er ultra-vigtigt. Faktisk det vigtigste parameter for at min træning, kost, arbejde og sundhed kan gå op i en højere enhed. Har man ikke styr på søvnen, så kan man (lidt hårdt sagt) godt droppe at få styr på resten. Klar søvnen først! Jeg har aldrig haft en synderligt stort søvnbehov, men jeg skal gerne have 7 timer. Jeg vågner ofte af mig selv ved 5-tiden. Jeg vil gerne i gang med dagen, så enten træner jeg tidligt eller starter arbejdet op lidt før.

Hvordan vil du beskrive din kost?
Min kost vil jeg nok beskrive som ufrivilligt kontrolleret. Jeg har en diagnose, der hedder Cøliaki. Det betyder man er allergisk over for gluten. Det er et helvede at være allergisk overfor blandt andet gluten, når man bevæger sig i fitnessmiljøet. Den reaktion, man ofte mødes med er ”nå, du er sådan én type..” Det har desværre resulteret i at jeg flere gange er blevet udsat for folk, der bare tænkte jeg var træls og fanatisk, og derfor ikke har sagt, at der måske var en smule mel i maden, hvor jeg så har fået et allergisk anfald. Eller at andre tænker ”så vil jeg heller ikke spise det…” Det bliver jeg hurtigt træt af.
Set udefra, spiser jeg nok ret ’sundt’. Ikke at man efterhånden ved hvad det betyder. Jeg får typisk æg til morgenmad, kylling/fisk og grøntsager til frokost og aftensmad og i løbet af dagen spiser jeg en bar, nogle riskiks, nødder, chokolade. Det varierer egentlig meget. Og ret mange kopper kaffe. Jeg spiser nok også lidt ofte ude. Så generelt set er min kost nok ret ensformig. Sådan har jeg det bedst. Jeg er et vanemenneske uden lige.

Jeg tror det er vigtigt, at vi i sundhedsræset lærer at mærke efter og navigere ud fra hvad vi har lyst til. Ikke hvad andre mener vi bør. Hvis der er kage, chokolade eller lignende på arbejdet eller til fødselsdag og jeg ikke har lyst til at spise det, så vil jeg have lov til at sige pænt ’nej tak’. Uden at skulle forklare det med allergi eller andre undskyldninger. Vi spiser alt for meget af pligt. Det synes jeg er en skidt tendens. Når man så siger nej, så føles det jo som om hele selskabet, får dårlig samvittighed. Det synes jeg er svagt. Så står man med sin veninde ved siden af der siger: ”så skal jeg heller ikke have noget”. Come on. Mand dig op. Hvis du har lyst, så spis. Vi skal stoppe med at lade os påvirke så meget af hinanden. Hvis jeg siger nej, så er det et nej. Men har jeg lyst til kage, chokolade eller slik, så skal jeg nok spise det, og være den der tager det ekstra stykke. Så er det sådan set ligegyldigt for mig om andre sidder rundt omkring med gulerrodsstave. Not my problem.

Hvad finder man altid i dit køkken?
Mælk til kaffen, Nespresso kapsler, æg, mørk chokolade, blåbær, mandler, broccoli, kylling, avocado. Hold op det lyder kedeligt. Og så har jeg besynderligt meget alkohol stående af ukendt årsag.

Hvad inspirerer dig til at leve sundt?
Velvære. Helt klart. Den forskel man mærker, når man behandler kroppen ordentligt. Når jeg får sovet nok, ikke er stresset, får trænet, set dem jeg elsker. De fantastiske mennesker, jeg har omkring mig. Jeg er så privilegeret at have verdens sejeste venner, træningsmakkere, kolleger og familie. De inspirerer mig meget. Og så håber jeg da på at når jeg en dag er gammel, kan bevæge mig frit og ubesværet. Jeg har virkelig nogle seje folk omkring mig.

Rent træningsmæssigt bliver jeg dybt inspireret af min træner Philip, der simpelthen bare er en humørbombe uden lige. Han har altid ja-hatten på og er altid klar med nye udfordringer og øvelser. Daniel, som nok er det tætteste, jeg kommer på en bedste ven. Han kan presse mig helt derud, hvor man vitterligt ikke føler man kan. Der rykker jeg mig mentalt, hver gang. Sus, min dejlige veninde, der er så hamrende stærk og altid knokler som en sindssyg. Og aldrig selv kan forstå hun er psyko-stærk. Marie Louise som der bare er en stjerne uden lige, der altid er klar på at prøve en ny træningsform. Vi har både været igennem calisthenics, crossfit osv. Gad vide, hvad vi finder på næste gang. Lines Livsstil, som jeg netop er i gang med et nyt projekt med, der også bare er så stjernesej. Jeg kunne blive ved. Jeg bliver jo også nødt til at nævne dig, Maya, der i dén grad er en kæmpe inspiration. Du fik lige hevet mig med på et program, da jeg lige manglede et spark. Det synes jeg er så fedt, når vi kan motivere hinanden.

Generelt bliver jeg bare inspireret af dem omkring mig, der udstråler livsglæde, elsker det de laver og giver sig selv 100%.

Hvad giver dig livskvalitet?
Min hverdag. Det er så vigtigt for mig, at det er den, der gør mig lykkelig. At mandage ikke skal være en sur pligt, eller gå og glæde sig til weekenden. Livskvalitet er et vågne smilende hver dag, med et positivt syn på livet. Gribe de udfordringer livet giver mig, tage dem med et smil og lære af dem. Det er så tilfredsstillende at kaste sig ud i nye udfordringer og komme klogere ud på den anden side.

At tilbringe tid med min familie, mine venner og ikke mindst mig selv. Alenetid er vigtigt for mig. At grine, elske, arbejde. Når det går op i en højere enhed så er jeg lykkelig.

Hvad tror du, at der skal til for at blive 100 år?
Det lyder lidt kikset, men glæde. Se verden med lyserøde briller. Uden at det hele skal være helt lalleglad og happy times. Man må også have lov til at sige det hele er noget lort engang imellem. Det skal der være plads til. Men brok, jalousi og tale dårligt om andre og ikke mindst tale sig selv ned. Det bliver sgu gammel før tid af. Deruover er jeg slet ikke i tvivl om at aktivitet og bevægelse spiller en kæmpe faktor. Jeg er ikke sikker på, jeg har behov for at blive 100 år. Jeg vil hellere have 70-80 gode år. Min farmor er 85 og hver gang jeg besøger hende, siger hun ”du forstår simpelthen ikke hvor heldig jeg har været. Jeg har haft det bedste liv og jeg har de bedste minder. Jeg håber du får det samme” Det håber jeg også.

Hvordan undgår du stress og jag i hverdagen?
Det gør jeg slet ikke. Det er faktisk det, jeg er absolut dårligst til, og nok her jeg er allermest usund. Jeg kan ikke sige nej. Jeg har været nede og vende, og det skal jeg bare aldrig opleve igen. Sidste år ved jul sad jeg midt i en eksamensperiode. Jeg var på arbejde fra kl 5.00-8.30. Kl 8.45-16 var jeg på studiet. 16.30-01.00 havde jeg et andet arbejde, der skulle passes, kost- og træningsplaner, klientsamtaler, en eksamen der skulle skrives, venner og familie der skulle passes. På et tidspunkt, havde jeg ikke fået noget søvn i en uge, og havde selvfølgelig sagt til vennegruppen ”jaja, jeg kan sagtens være den der holder julefrokost i år..”. Indtil jeg sad i nattøj, stortudende 2 timer før alle kom og min ven måtte komme og tage styringen, imens jeg sad og kunne ingenting på gulvet. Det er en følelse af magteløshed, jeg aldrig kommer til at glemme. Bare sidde og ikke være i stand til at rejse sig. Efter den periode blev jeg bedre til at deale med stress. For tiden forsøger jeg virkelig at få bedre søvn. De sidste par måneder har været hardcore. Også på det rent personlige plan. Jeg har været tvunget til at lægge noget ansvar fra mig, sige nej til nogle opgaver og projekter, jeg ellers ville have elsket. Det har helt klart været det rigtig valg. Men jeg er ikke glad for det.

Hvis du skulle give dig selv et godt råd, hvad skulle det så være?
Fokusér på de mennesker, der tilfører noget godt til dit liv. Sørg for at sætte pris på dem, og fortæl dem hvor meget de betyder for dig. De mennesker, der fylder mig med negativitet – få dem ud af dit liv. Jeg er enormt dårlig til at give slip.

Pas på dig selv. Andre siger ikke fra for dig. Du er dit eget ansvar.

Sov.

Drik mere kaffe.

   

1 kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Spinattærte med hytteost