Sunde blinis med tun & avocado

Løbeprogram: Sådan bliver du hurtigere på 5km

dsc_0160

Jeg elsker at løbe – og jeg gør det et par gange om ugen. Løb giver mig noget andet mentalt, end styrketræning gør. Derudover giver løb mig frisk luft og et smut ud i naturen.

Jeg løber ofte 5 km, som jeg synes er en god distance. Det er nemt at klemme ind i en travl hverdag, for på omkring 30 minutter plus/minus, vil de fleste være hjemme igen.  Jeg vil gerne være hurtigere på 5 km distancen.

Jeg har fået  Tine Thomsen til at give et bud på et løbeprogram, som kan få dig endnu hurtigere på 5km distancen.  Tine er fysioterapeut, udannet løbetræner, tidligere konkurrence løber,  samt  specialist i løbeskader og træningsoptimering.

Løbeprogram: Bliv hurtigere på 5km 

skaermbillede-2017-01-23-kl-08-48-01
Vejledning:

1.træningspas er her du tager de lange intervaller. De skal løbes i det tempo du gerne vil løbe din 5 km på. Det vil sige, at hvis du gerne vil ned og løbe din 5 km på 25 min, så skal dine intervaller løbes på 5.00 pr km.

2.træningspas er de korte intervaller. Der skal mere tempo på, og bakkesprintene er med for at give mere ”modstand” men også for at træne din løbeteknik. Du bliver her tvunget til at trække mere med armene og løfte knæene højere op. Nogle af passene er med styrketræning i stedet for de korte intervaller. Bare rolig, du skal nok få pulsen op, og få forbedret din løbeteknik.

3.træningspas er hvor du får kilometer i benene. De skal løbes i et meget langsomt tempo, måske langsommere end du lige tror, virkelig tøffe-tempo. Dette er bl.a. for at vænne din krop til at forbrænde mere fedt end kulhydrater, og for at du får noget mængdetræning der ikke slider på kroppen.

ANDRE LØBEPROGRAMMER : Fra 0-5 km på 10 uger  /Fra 5-10 km på 8 uger  

Maya

   

5 kommentarer

  • Maria

    Super fedt! Det skal helt sikkert prøves af!
    Når du varmer op, består det så af løb, eller er det mere stående opvarmning med høje knæløftninger, sprællemænd osv? Og når du laver bakkesprint, løber du så bare langsomt ned fra bakken igen?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Maya

      Jeg lunter lidt som opvarmning 🙂 – men du skal bare gøre det som du synes er rarest 🙂
      Og ja, bare ned langsomt af bakken.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Maria

      Tusind tak for svar! 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anita Mikkelsen

    Hej. Det skal da prøves, mangler fremgang på min 5 km. Når der i 1. træningspas skal løbes de lande intervaller på eks 3×3 min. Holder du så ikke pause imellem? Er det gående eller stående pause?

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Josefine

    Hej! Til bakkesprint, får man så samme udbytte, hvis man vælger at løbe op ad en (forholdsvis lang) trappe 4 gange i stedet for en bakke? 😊

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Sunde blinis med tun & avocado