Søde pandekager uden banan

Om at være særligt sensitiv

dsc_0017

Jeg tror på, at man skal dele ting med andre, også selvom det er svært. Så nu giver jeg jer en lille bitte bid af mit liv – og jeg håber at i tager imod min udleverethed. Jeg er det man kalder “særligt sensitiv“. Du har måske hørt om det før, for man skønner at en femtedel af mennesker har det sådan. At være særligt sensitiv kan komme til udtryk på mange forskellige måder. Generelt kan man sige, at særligt sensitive mennesker ofte har skærpede sanser. Det betyder at vi kan blive overvældet af sanseindtryk som fx. lys, lyd og lugt, men det betyder også at man generelt er meget opmærksom og mærker ændringer i andres følelsesmæssige tilstand. Man er ofte også selv ekstra følsom, og ens humør kan være let påvirkelig. At være særlig sensitiv kan have mange forskellige udtryk, men du kan læse de 12 mest almindelige træk: her. 

Da jeg læste om særligt sensitive mennesker for et par år siden faldt brikkerne på plads. Alligevel har det taget mig lang tid at fortælle andre om det og at finde ud af, hvordan jeg selv kan tage hensyn til det. Jeg vil i dette indlæg prøve at komme lidt ind på, hvordan jeg mærker min sensitivitet.
Jeg bruger altid mange kræfter på, at være sammen med andre mennesker. Derfor har jeg har brug for alene-tid, fordi jeg nemt bliver overstimuleret i mødet med mennesker. Jeg har lært at jeg har brug for Maya-dage og lufthuller i kalenderen. Jeg elsker at bruge tid med andre mennesker blandt andet min familie og skønne veninder, men det er vigtigt for mig at få genopladet mine sociale batterier.  Jo bedre jeg kender de mennesker som jeg er sammen med, desto mindre energi kræver det af mig. Nye bekendtskaber og fremmede mennesker dræner mig mest og det kan være en barriere i forhold til at lære nye mennesker at kende.
Generelt kan jeg have det svært, hvis der er mange mennesker samlet på ét sted. Jeg bryder mig derfor ikke om store fester, offentlig transport, banegårde, shopping centre, lufthavne, uddannelses steder osv. Jeg kan huske, at jeg helst spiste i klassen da jeg læste til sygeplejerske, fordi kantinen var overvældende pga. menneskemængden og støj. Generelt er støj et område, hvor jeg mærker min sensitivitet mest. Mit hoved fyldes og jeg kan ikke koncentrere mig. Det er anstrengende at være på en café eller andre steder, hvor der er mange lyde. Det betyder ikke, at jeg aldrig kan være disse steder, men det er forventligt at jeg er træt bagefter.

Da jeg arbejdede som sygeplejerske var jeg altid meget træt når jeg kom hjem, og jeg havde nærmest ikke overskud til at være menneske. Det har derfor været verdens bedste beslutning for mig, at drive min egen virksomhed. Jeg har et helt andet overskud, fordi jeg ikke i samme grad bliver sanseligt overstimuleret i løbet af dagen. Jeg har flere dage i løbet af ugen, hvor jeg arbejder alene derhjemme. Det betyder, at jeg kan have overskud til at se mine veninder om aftenen, hvilket jeg ikke kunne som sygeplejerske. I min hverdag ser jeg selvfølgelig stadig mennesker i løbet af dagen fx. i fitness, på personlig træner uddannelsen, til møder, til events, presseture eller hyggedage med andre bloggere. Jeg sørger dog for at der er en god balance mellem alene-tid og social tid.
Jeg er generelt meget følsom og mit humør påvirkes nemt. Modpolerne glad og ked af det ligger langt fra hinanden, men skiftet kan gå hurtigt. Jeg påvirkes nemt af stress og belastninger – og vejret har en kæmpe indflydelse på mit humør.  Jeg opfatter ligeledes andres følelser hurtigt, men jeg kan være lidt for hurtig i min iver efter at forstå andre.
Jeg er meget opmærksom på at få opfyldt mine basale behov, hvilket betyder at søvn, hvile, mad mm. betyder meget.  Hvis jeg er sulten, så kan jeg ikke tænke på andet og hvis jeg har sovet minimalt, så vælter min verden…  Jeg er altid træt ovenpå en lang dag. Jeg kan dog også være plaget af træthed i flere dage. Den træthed som jeg mærker er ikke som almindelig træthed, fordi den går ikke over selvom jeg sover 8 timer. Trætheden er gennemtrængende og jeg føler mig træt helt ind i knoglerne. Det er et tegn på, at batterierne er helt i bund.  Jeg har det ofte sådan, hvis jeg har været hjemmefra i mange dage.
Andre opfatter mig typisk som én der har meget overskud og det har jeg også for det meste. Jeg har kun energi og overskud, fordi jeg tillader mig selv, at jeg nogle dage hopper i nattøjet kl. 16 eller bruger en hel dag på at se en ligegyldig serie… For det betyder at jeg bliver klar til verdenen igen.
Jeg har altså en række udfordringer fordi mit sansesystem er på overarbejde, men jeg bliver bedre og bedre til at respektere det. Det er ikke fordi jeg ønsker, at være anderledes.  Der er heldigvis også mange fordele ved at være særligt sensitiv. Jeg er meget reflekteret og tænker over noget, hele tiden. Jeg drømmer og mine tankerne flyver afsted. Jeg er god til at sætte ord på mine følelser, så andre kan sætte sig ind i den følelsesmæssige tilstand som jeg er i, når jeg skriver mine indlæg. Jeg er kreativ og får mange idéer. Jeg mærker stemninger, som nogen andre ikke mærker. Jeg er opmærksom.

Maya

   

10 kommentarer

  • Jeg er også selv særligt sensitiv, og har det på fuldstændig samme måde, i alle tingene du nævner. Fedt at du er ærlig, og laver et indlæg omkring det 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg kan nikke genkendende til SÅ meget af det her Maya! Jeg oplever præcis det samme, men det har også taget noget tid for mig at forstå og acceptere, at det bare er sådan jeg er. Og at det er helt OK og helt normalt.
    Tusind tak for en altid inspirerende blog!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Paula

    Hej Maya, jeg kan genkende mig selv i noget at det du beskriver og studerer faktisk til sygeplejerske, hvor jeg synes, at det af og til kan være en udfordring, at når man møder pt. i klinik, så kommer det hele lidt for tæt på en. Det ved jeg ikke, om du også har oplevet, men hvis ja, hvad gjorde du for at holde “afstanden”?

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Tine

    Hej Maya 🙂
    Jeg har det lige som dig, jeg nyder så meget min alene tid, og har svært ved mange mennesker! Jeg bliver indimellem opfattet som sur, men lukker mig en del inde i mig selv, når jeg mister koncentration ved mange mennesker, og så syntes jeg trætheden er voldsom efter en masse indtryk! God aften til dig 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Bent Rasmussen

    Hej super skrevet min søn har det helt på samme måde han går dog stadig i skole så ikke altid lige nemt men ja han er sku en super dejlig dreng.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Nanna

    Dejligt indlæg, jeg kan genkende mig selv fuldstændigt i de ting, du skriver. Det er opmuntrende at vide, at det ikke kun gælder for mig, men at det faktisk rammer flere mennesker, så det er åbenbart ikke så unormalt, som jeg gik og troede. Jeg synes dog, det kan være svært at acceptere, for jeg synes, der er mange mennesker, der ikke kan forstå, at man er som man er. Men rigtig fedt indlæg, Maya!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Camilla

    TAK for dit åbne indlæg. Kan sætte mig selv i mange situationer. Særligt omkring arbejdet som sygeplejerske, der kræver en masse energi, både på det fysiske og psykiske plan.
    Din blog er en absolut inspiration ift hverdagens små tanker og gøremål. Tak. Kh fra Camilla. 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg synes det er super fedt, at du deler det. Jeg har det på samme måde, og kan godt genkende mig selv i noget af det du skriver! God mandag 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Rikke Fejrskov

    Stærkt at du deler med os Maya <3
    Jeg er selv særligt sensitiv og kan nikke genkendende til så meget af det du skriver.
    Knus

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Josefine

    Enormt fedt indlæg! Jeg har det på nøjagtig samme måde. Jeg har dog tit svært ved at sætte ord på og forklare, hvordan jeg har det. Det gør, at der er mange der ikke forstår mig. Når jeg hører, at der er andre, der har det på samme måde bliver jeg enormt glad.
    Jeg har altid været vild med din blog. Jeg finder den enormt inspirerende. Jeg synes derfor, at det er rart at høre, at du har det som mig!

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Søde pandekager uden banan