Træningsprogram til kvinder: Sommerklar!

Hvad motiverer mig til træning?

_mly1230
Man kan sige at motivationen er den proces, hvor vi kan skabe og fastholde en bestemt adfærd, som kan få os til at præstere noget bestemt. Der findes flere forskellige teorier på, hvordan man kan motiveres, og man må derfor finde ud af hvad der præcis motivere én selv. Motivationen påvirkes af både ydre faktorer som normer og belønning og indre faktorer som personlighed og evner…. Som regel er jeg meget motiveret for at komme afsted til træning men jeg kender også til de dage hvor benene føles lidt tungere, og humøret er lidt lavere. Følgende hjælper på min motivation:

♥ God musik
♥ At læse blogs og kigge på instagram
♥  At forestille mig, hvordan jeg har det når træningen er overstået.
♥  Lave mål for min træning
♥  At have et sjovt og udfordrende træningsprogram
♥  Belønning – fx. nyt træningstøj.
♥  Søge ny viden fx. ved at tage uddannelser og læse om sundhed og træning.
♥  Forberedelse: Pakke tasken på forhånd eller hoppe i træningstøjet fra morgenstunden.
♥  Planlægning: jeg planlægger altid den kommende uges træning i min kalender.
♥  Træningsmakker: Jeg elsker at træne med andre!
♥  Pulsur – og holde øje med hvor mange kalorier jeg forbrænder.
♥  Nyt træningstøj

Hvad motiverer dig?
Maya

   

2 kommentarer

  • Josefine

    Hej Maya,
    Jeg har netop lige nu brug for et indlæg om motivation, da dette er lig nul for mig i øjeblikket. Dog er det ikke kun træningen, som halter bagud på den front – jeg finder det også svært at motivere mig selv til skolearbejde, hobbyer og sociale relationer. Har du sådan nogle perioder og hvis ja, hvordan håndterer du dem?
    Bedste hilsner fra Josefine

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Maya

      Hej Josefine 🙂 ja sådan nogle perioder har jeg også indimellem.
      For et stykke tid siden skrev jeg dette indlæg:
      http://mayadroem.dk/2014/06/01/mayadroem-motivation-tips-til-at-komme-ud-af-doren/ – med nogle konkrete tips, måske kan det hjælpe! 🙂

      Men generelt kan det hjælpe mig meget at gøre træningen SJOV, måske er det på tide at du skal prøve noget nyt? Prøve nye hold, skifte fitnesscenter, træne med veninder mm.
      Med skolearbejde tror jeg også det er normalt at motivationen kan forsvinde indimellem. Nu er det noget tid siden jeg har gået i skole… Men jeg kan huske jeg var god til at give mig selv belønninger ” Når du har læst xx ssider” så må du se et afsnit af din yndlings serie.. Jeg tog også nogle gange bøgerne med ud – satte mig i haven, eller et andet skønt sted… Det gjorde det nemmere for mig. Derudover prøver jeg altid at ligge telefon mm. væk, og så arbejde intensivt 55 min – og så holde pause i 10 min. Og så sættter jeg mig “Mål” for hvad jeg skal nå på en dag.
      Mht. sociale relationer så er det også normalt at man ikke altid har lige meget overskud til at være social, men det giver som regel energi alligevel. Mærk efter: Hvem har du lyst til at være sammen med ? hvem giver dig noget godt lige nu? Brug tid på dem som betyder mest for dig. Men tillad dig selv at være alene engang i mellem også! 🙂

      Måske er du i en periode, hvor du virkelig har brug for at være god ved dig selv. Forkæl dig selv med sund og lækker mad. Gå nogle lange ture. Hør noget god musik. Måske er der noget andet der nager dig i øjeblikket, prøv at skriv det ned – eller tal med nogen om det. 🙂
      Jeg sender dig i hvert fald et kram, og er sikker på at du snart får motivationen tilbage igen!
      Knus Maya

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Træningsprogram til kvinder: Sommerklar!