En smuttur til Harzen

Min første gang på ski i 10 år

Annonce for Tysk Turist Information / Ein Smuttur

Jeg har netop kastet mig på sofaen på vores hotel: Plumbohms i Bad harzburg efter en dag på ski i bjergene. Jeg er i Harzen et par dage med min bedsteveninde Emmelie, i forbindelse med en kampagne for Tysk Turist Information. Du kan læse mere om de første par dage: her, som blandt andet har stået på sightseeing i Goslar og besøg i en mine.

I morges kørte vi forbi en nærliggende bager og købte smurte rundstykker og en chokolade croissant, før vi kørte mod Wurmberg/Hexenditt, hvor vi skulle stå på ski. Der er ingen sne hvor vi bor i Bad Harzburg, men heldigvis kom sneen da vi havde kørt en halv time op på bjerget. Det var ret vildt, at det kunne gå fra 15 plus grader til sne – men der var også dejlig lunt deroppe.  Da vi ankom lejede vi ski og hjelme før vi begav os hen mod skiskolen.

Jeg har stået på ski 8-9 gange i mine “unge dage”, men jeg har ikke været afsted i 10 år – og Emmelie har stået 3 gange, men det var ligeledes 10 år siden. Så vi tænke at skiskole var en god idé. Vi blev inddelt efter niveau og havnede heldigvis i samme gruppe hvor vi havde den sødeste skilærer. Efter et par ture op og ned følte vi os dog allerede så sikre på skiene, at vi gerne ville udforske området på egen hånd. Så vi tog stoleliften op – og kørte ned af de forskellige pister.

Jeg var meget bedre på skiene end jeg havde regnet med, og jeg følte på ingen måde at det var 10 år siden sidst. Måske er det lidt som når man har lært at cykle, at det bare sidder på rygraden. Benene kunne godt huske, hvordan man gjorde – men i starten var jeg nok lidt bange for at få for meget fart på, men det ændrede sig hurtigt, og jeg susede afsted. Emmelie klarede det også rigtig godt, og vi havde et par sjove timer på ski. Emmelie og jeg er vant til at træne sammen, men dette var en helt anden måde at være aktive sammen på.

Processed with VSCO with ku8 preset

Processed with VSCO with al1 preset

Efter et par timer var sukkerdepoterne tomme, og vi spiste en frokost på Das Rodelhaus, hvor vi fyldte på med burger og fritter – ups. Men det må man vidst gerne efter så mange gange op og ned af bjerget. 🙂

Om eftermiddagen kørte vi hjem til hotellet i Bad Harzburg igen, og pakkede en ny taske. Turen gik nemlig til Sole-therme , 450 meter fra hotellet. Stedet har både udendørs og indendørs svømmebassin, og så har de en wellness-afdeling med massere af forskellige saunaer. Den store attraktion er en “sne-sauna” – som faktisk er en sauna fyldt op med sne og en temperatur på -10 grader. Til info så er badetøjet ikke tilladt i wellness afdelingen, og det satte altså vores blufærdighed en smule på prøve 😉 .. Og derfor har jeg heller ikke nogen billeder derfra, men I kan se det her.

Nu står den på lidt afslapning inden vi skal ud at spise aftensmad på restaurant Sagenhaft som også ligger 500 meter fra hotellet. Vi har generelt været meget positive over maden her i tyskland, vi havde måske lidt fordomme om, at det udelukkende ville være Snitzler og pølser – men vi har fået rigtig god mad de steder vi havde været. I aften skal vi måske igen en tur i vores egen spa, eller måske tage et spil yatzy inden vi skal pakke. I morgen eftermiddag går turen nemlig hjem mod Danmark – men først venter der en vandretur til Baumwipfelpfad.  God søndag til jer. <3