Træningsprogram Full body for øvede

En anden tilgang til mine smerter..

Processed with VSCO with c6 preset

For snart 4 år siden krydsede jeg målstregen ved Lillebælt Halvmarathon. Jeg krydsede langt fra målstregen med hænderne over hovedet og jubelsdans, tværtimod. Jeg brød grædende sammen og kollapsede i min fars arme. Dét løb, som skulle have været min drøm, var blevet til det rene mareridt. Jeg havde verdens dårligste løb, hvor alt gik galt. Jeg løb ca. 15 km med smerter i mit højre knæ, og hvert skridt var et smertehelvede…. Jeg skulle naturligvis være udgået fra løbet, måske slet ikke stillet til start… Men jeg havde et mindset som sagde, at man aldrig må give op. Så jeg tacklede smerterne, og lod det ene skidt tage det andet indtil jeg ramte de 21 km.

De seneste 4 år har jeg været meget igennem – og været ved utrolig mange forskellige behandlere. Jeg har været i røntgen – og i MR-scanner. På papiret har jeg en læsion i min menisk, men mine smerter er ikke svarende til dén skade, så derfor er det “ubetydeligt”. Mange kan have skader i menisken uden at være generet af det. Min smerteproblematik er ikke blevet mindre de sidste 4år, tværtimod, så er det blevet værre med tiden.
Jeg har haft gode perioder – og dårlige perioder. Jeg har på intet tidspunkt købe løbe som før mit halvmarathon, men jeg har været oppe og løbe 8-10 km, for et par år siden. Jeg har haft perioder, hvor jeg ikke har været generet i min styrketræning, og så har jeg haft så slemme perioder, at jeg ikke engang kunne gå uden smerter. Der har ikke været én dag i 4 år, hvor jeg ikke har tænkt på mit knæ – og de eventuelle smerter der har været.  Og sådan noget er altså virkelig hårdt for psyken, især når man har været vant til et meget højt aktivitetsniveau, og elsker at træne og løbe..

Dagens indlæg bliver en lille status.. I staren af marts spurgte min kollega Ying Pham  i Aarhus PT studie, hvad der egentligt var galt med mit knæ. Jeg forklarede den korte version, og han ville meget gerne kigge på dét. Meget hurtigt blev jeg overbevist om, at jeg skulle skifte min daværende fysioterapeut ud med ham. Ying er personlig træner og smertespecialist (I kan finde hans facebookside: her). Allerede efter første træning gik jeg derfra med færre smerter end da jeg kom, hvilket var en stor øjenåbner.
Yings tilgang til smerter bygger på nyeste smerteforskning også har han fokus på “det hele menneske”. Ying bruger meget tid på, at forklare smerteteori på et niveau som alle kan forstå, fordi når man forstår smerter, så bliver man også bedre til at tackle dem.  Vores smerteoplevelse påvirkes af både biologiske, psykiske og sociale faktorer. Min sensitivitet overfor smerte bliver altså påvirket af blandt andet mine tidligere erfaringer med smerte, stress, søvn, kost og aktvitetsniveau mm.. Smerterne er selvfølgelig altid reelle – men der kan altså være nogle andre udefrakommende faktorer, som kan forstærke mine smerter.

Ying har lavet et bevægelsesprogram til mig, som jeg laver til hver træning, som består af “knæcirkler”, Cossack squat og natural knee extensions. Derudover har jeg også et almindeligt træningsprogram, hvor jeg blandt andet har squat og løb på. Det er ellers 2 ting, som jeg har holdt mig fra et stykke tid. Jeg kan allerede squatte med 20 kg helt i bund, uden smerter – og jeg kan også sagtens løbe 5 minutter uden smerte.
Nu handler det bare om at bygge det stille og roligt op igen både med løb og styrketræning.  Jeg skal hele tiden mærke efter – og vurderer, hvad jeg kan klare – og træne udfra dagsformen. Undgå: “For meget, for tungt, for ofte med for lidt hvile” 

Så nu har jeg faktisk lige købt nye løbesko, fordi jeg for første gang i 4 år har fået et ægte håb om, at jeg kommer til at løbe igen. Jeg skal aldrig løbe et halv marathon igen, men jeg drømmer om 5-10 km. Mit største mål er dog lige nu: At blive fuldstændig smertefri – og jeg er godt på vej.
Når man har haft en smerte problematik på 4 år, så bliver det selvfølgelig ikke løst på et øjeblik. Jeg skriver dog dette indlæg nu, fordi jeg allerede efter 1 måned har oplevet en betydelig fremgang.

Er der noget i kunne tænke jer, at få uddybet? 
Bevægelsesprogram? Smerteteori? Den bio-psyko-sociale smertemodel?  
Maya

   

5 kommentarer

  • Maiken Larsen

    Tusinde tak for endnu engang at skrive et fantastisk indlæg! Jeg forstår dig fuldt ud! Jeg døjer selv med smerter der kommer og går i mine skinneben, men fordi jeg har samme mindset “giv ikke op”, så træner jeg alligevel. Jeg er dog blevet meget bedre til at sætte tempoet ned og istedet lytte til min krop. Jeg træner op til Lille Bælthalvmaraton til maj, så jeg håber mine skinneben kan stå distancen. 🙂
    Jeg vil glædeligt høre mere om din erfaring og det her med smerter og hvordan de tackles ordentligt.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anette Nielsen

    At læse dit indlæg er som at få min egen historie beskrevet. Dog bare en hofte der driller mig .
    Så ja tak vil rigtig gerne høre mere .
    God bedring og håber du igen kommer i løbeskoene 🏃🏻‍♀️

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Nanna

    Jeg vil meget gerne læse mere om smerteteorien og smertemodellen – og rigtig dejligt for dig at dine smerter er i bedring😊

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Kristina S.

    Hej Maya
    Jeg har som dig døjet med mit knæ i 3,5 år, og vil også gerne i gang med at træne og løbe i gen. Hvor ofte besøger du Ying? Hvor mange behandlinger har du fået på 4 uger?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Maya

      Hej Kristina :). ..
      Jeg har været der ca. 1 x om ugen.. Nogle gange mest snak – og andre gange lidt øvelser/træning 🙂 ..
      Første gang tog det lidt længere tid, fordi min historie er så “lang”.
      Det er ikke som sådan “behandlinger” – men snak og øvelser. 🙂

      Jeg tror jeg har været der 4-5 gange nu – og jeg har været oppe og løbe 3 km (med pauser) – og squattet 40 kg.
      Så det er ret vildt 🙂

      KH

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Træningsprogram Full body for øvede