Hvor skal bloggen bevæge sig hen?

Mit arbejde som personlig træner

Foto: Winnie Methmann

Det er nu et halvt års tid siden, at jeg åbnede op for personlig træning – og jeg tænkte, at det var tid til at skrive et indlæg lidt nærmere om mit job.

Jeg har taget både kostvejleder og personlig træner hos Fitness-institute, og derudover er jeg uddannet sygeplejerske, hvilket også er en ret god baggrund at have for mig.
At være personlig træner er virkelig et drømmejob for mig, og noget som jeg i flere år har tænkt, at jeg ville en dag. Derfor var jeg også uendeligt glad, da jeg stod en kold januar dag og havde min aller første klient.

Jeg er på nuværende tidspunkt i Aarhus PT studie, men fra midt i september kommer jeg også til være i REPEAT Fitness når det åbner i Århus. Begge centre ligger centralt placeret i Aarhus, men har noget forskelligt at byde på, så det er op til klienten, hvor de vil træne. For mig er det bare fedt med to legepladser at boltre sig på 🙂 ..  Læs mere om personlig træning: her.  

Lige nu har jeg omkring 10 timer på gulvet pr. uge, men derudover ligger der også en del timers arbejde med at lave træningsprogrammer, kostplaner – og justerer løbende, så mine klienter opnår deres mål. Jeg har samlet timerne til 2-3 dage pr uge, primært formiddag/aften. Jeg træner kun kvinder, som det er lige nu. Mine klienters mål er oftest vægttab, muskelopbygning og generelt en sundere livsstil.

Det er ikke en one- size fits all løsning – for alle mine klienter er forskellige, og deres forløb skræddersyes hertil. Jeg gør en dyd ud af at tilpasse forløbene, så de passer bedst muligt til den enkelte. Jeg har både nybegyndere, garvede, gravide, mødre osv. derfor er det vigtigt at jeg hele tiden er opmærksom på, hvordan alle får succes på hver deres måde.

Det tog mig lidt tid at finde helt ud af, hvem jeg er som personlig træner – for det ved man jo ikke helt, når man starter, selvom jeg da havde en god idé om det. For mig er det vigtigt at træningen er sjov og udfordrende – og at kostplanen er fleksibel.

Alle klienter laver en blanding af styrketræning og kredsløbstræning, hvor de får pulsen helt op. Hvordan forholdet er mellem de to træningsformer er forskelligt, igen handler det om mål og præferencer.

Jeg er ikke kulhydrat forskrækket, nærmest tværtimod, kulhydrater giver mega god energi, og man kan sagtens tabe sig selvom man spiser kulhydrater, selvom ugebladene vil have dig til at tro noget andet.
Generelt har jeg 2 ting jeg tror på, for at man får succes med en sund kost: Planlægning og “keep it simple”. De klienter som formår at planlægge måltider, lave madplanen, forberede mad til flere dage mm. har det nemmere ved at holde deres guidelines for deres måltider.  Keep it simple, handler om at de ikke behøver at gøre det sværere end det er. Man kan godt nøjes med én slags grøntsager til aftensmaden, man må lige så gerne vælge frosne grøntsager, og frokosten fungerer godt med ‘gnavegrønt’ der ikke skal tilberedes osv.

Vi er ofte tilbøjelige til at slå et stort brød op og ville ændre tusinde ting på én gang, men det kan man altså ikke altid. Det er svært at ændre vaner, men det hjælper at prioritere dem og starte der hvor man føler sig mest motiveret til at ændre noget – og samtidig fokuserer på de steder, som vil optimerer sundheden mest.

Alt i alt vil jeg bare sige, at det at følge mine klienters rejse mod et sundere liv, er noget af det som virkelig er betydningsfuldt for mig i hverdagen. Jeg bliver selv så inspireret og motiveret af at se deres udvikling, alt det jeg giver dem, kommer så meget igen. Jeg er simpelthen så glad for dette job, og glæder mig til at hjælpe flere i fremtiden, måske skal jeg også hjælpe dig?

Har I nogle spørgsmål til jobbet som personlig træner? 

 

   

4 kommentarer

  • Anna

    Hej Maya, jeg synes dit arbejde lyder enormt spændende og inspirerende. Jeg er lidt nysgerrig på hvordan du får det til at hænge sammen økonomisk, da det personligt er min største “frygt” ift at kaste mig ud i noget andet arbejdsmæssigt. Jeg tænker, du selvfølgelig er afhængig af af have klienter løbende? Hvis spørgsmålet er for personligt er det helt ok, jeg er blot interesseret i netop dét aspekt, da det ofte er det jeg vender tilbage til, når jeg overvejer at skifte jobbet ud med noget helt andet… god dag. Kh Anna 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Maya

      Hej Anna 🙂

      Ja, forløbene er jo typisk over 12 uger, og det er forskelligt om klienter betaler på dag 1- eller betaler over 3 rater. Så der kan godt være måneder, hvor jeg ikke har noget udbetalt på personlig træning. PT er ikke min primære indtægt – det er min blog. Så det kan være en god idé at have noget ved siden af, så kan man langsomt bygge det op :).
      Jeg kan ikke helt forstå om det også er PT du har i tankerne, men generelt som selvstændig vil det jo være meget ustabilt i starten. Så jeg ville foretrække at have noget fast ved siden af til en start, og så prøve at bygge det op… 🙂

      jeg har været selvstændig i 2 år nu, og derfor har jeg også lært at jeg er nødt til hele tiden at have en god opsparing, da der er stor forskel på mine udbetalinger hver måned. Jeg trækker altid det samme beløb ud, så jeg skruer ikke mit forbrug op, når det går godt 🙂 !

      Jeg ved ikke helt om jeg har svaret på dit spørgsmål 🙂

      KH.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hej Maya

    Jeg synes det kunne være helt vildt spændene at høre, hvordan din dag forløber sig. Med PT, egen træning, programlægning osv. Altså hvor lang tid bruger du på det forskellige og hvad får du mellemtimerne til at gå med, hvis du forstår?
    Knus Sussie

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Maya

      Hej Sussie 🙂
      Det er meget forskelligt. Tror det er lidt svært at give hundrede procent indblik i 🙂

      Men jeg træner altid om morgenen, hvis jeg selv skal træne. Dernæst har jeg ofte klienter om formiddagen fra fx. 9-12 – og så tager jeg hjem og spiser frokost, arbejder med programmer, bloggen og andet til min virksomhed. Og så har jeg nogle dage PT igen 19-21 🙂
      Men jeg har jo kun 10 timers PT om ugen ca. Da jeg også har en del andet arbejde!
      Så “mellemtimerne” bruger jeg på bloggen, som jeg betegner som mit primære job! 🙂

      KH

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Hvor skal bloggen bevæge sig hen?