Surfcamp i Costa Rica

Foto: Vebjørn Munkvold

Annonce
Jeg er netop kommet hjem fra Costa Rica, hvor jeg har været på Surf Camp med Lapoint.  Jeg har fået mange spørgsmål til opholdet, så vil lige uddybe lidt mere her om surfdelen.  Først og fremmest, hvis du læser dette indlæg fordi du overvejer en surfcamp, så kan jeg kun sige: gør det!! – Du kommer ikke til at fortryde det. Det er den fedeste måde, at holde ferie på. Man er aktiv – men har også massere af tid til at se landet,  slappe af ved poolen og nyde solnedgangene.

Lapoint har surf camps flere steder: Costa Rica, Portugal, Bali, Sri Lanka, Marokko & Norge. Det er muligt at tage level 1-3 på de forskellige destinationer.
Det er 2. Gang, at jeg er på surfcamp med Lapoint. Jeg var i maj måned i Portugal, hvilket Du kan læse mere om her og her.  I Portugal tog jeg level 1, hvor jeg var sammen med min veninde Maria. Det var virkelig fantastisk!

Denne gang var jeg først en uge sammen med Matilde – og så blev jeg der 1,5 uge alene. Jeg kan godt lide at rejse alene, fordi det giver en nogle andre oplevelser – og på Lapoint føler du dig aldrig alene, fordi der er et godt fællesskab og mange rejser alene. Læs mere om min oplevelse med at være “Alene i Costa Rica“.Jeg har haft 2 fantastiske uger i Costa Rica, og det har været en oplevelse som jeg ALDRIG vil glemme. Jeg græd så meget da jeg skulle tage hjem. Jeg tror virkelig at jeg fandt mit “Happy place”. Costa Rica er det smukkeste sted jeg nogensinde har været; strandene ligner en baggrund på computeren, menneskerne er de mest venlige, og energien på Lapoint campen var fantastisk!!  Jeg har virkelig gode ting at sige om opholdet, jeg har vår fået så mange gode oplevelser, nye venskaber og virkelig forbedret mig på surfboardet!

Costa Rica er et helt fantastisk sted at surfe. Der er bølger til alle niveauer, fordi det blandt andet har noget at gøre med høj-og lavvande. Vi surfede oftest ved solopgang, fordi her er bølgerne oftest blidest – og så var det simpelthen det smukkeste syn.  Vi surfede på 2 forskellige spot: playa Carmen og Hermosa, sidstnævnte har en “channel”, hvilket gør det lidt lettere at komme ud til line-up.

Jeg tog igen på level 1 i den første uge, for at få helt styr på alt basic, men heldigvis kunne jeg allerede rykke til level 2 i min anden uge i Costa Rica. Jeg startede jo på de små hvide bølger – som er de bølger der er ‘knækket’ og skummer. På level 2 fanger man sin bølge helt ude fra Line up’en og her betegnes bølgerne som grønne fordi de endnu ikke er knækket, de er derfor større og kraftigere. For mig føltes det først som om jeg først rigtigt kunne surfe, da jeg befandt  mig ude i line up’en med de andre surfere. Level 2 har den længste transittid, og det kan tage 2-5 år før man er på level 3. Så der skal altså en del flere bølger til før at jeg kalde mig helt selvstændig som surfer, som man er på level 3. Det er dog ekstremt imponerende så meget man kan udvikle sig på bare 2 uger.
Jeg har lært så ekstremt meget om surf – både i teori og praksis. Jeg er så imponeret over niveauet!! Vi har simpelthen haft de bedste instruktører i Costa Rica.
Vi var kun 3-4 elever om hver instruktør, hvilket gjorde at der var god plads til os alle. Man er inddelt i levels (læs mere:her), hvilket også betyder at der ikke er for mange i vandet på en gang.

Jeg har ikke problemer med at komme op at stå på boardet, og har også en god balance .  Jeg skal stadig lære en masse ting, blandt andet at lave bedre drejninger på bølgen, læse havet så jeg selv kan finde ud af hvilke bølger jeg skal tage og forbedre min padleteknik. Jeg vil også gerne føle mig endnu mere komfortabel i min entrance til line-up, fordi det faktisk er ekstremt svært blot at komme ud på den anden side af bølgerne. Det kan være ret svært når man bare bliver blæst omkuld af den ene bølge efter den anden. Men det bedste man kan gøre er at forholde sig roligt, for man kommer meget hurtigt op igen, så jeg plejer bare at tælle til 5 når jeg er under vandet.  Generelt synes jeg det er helt fantastisk at lære en helt ny sport, og jeg føler mig meget ydmyg og har utrolig stor respekt for havet. Jeg ved godt, at jeg har meget at lære endnu, men jeg synes netop at det er fantastisk at mærke at jeg bliver bedre, men at jeg stadig har lang vej endnu.

Fotos: Karl Roos

Hvis jeg skal prøve at ‘sammenligne’ de 2 camps,  så oplevede jeg personligt at Costa Rica var mere begyndervenligt, hvor der i Portugal da jeg var der, var lidt hårdere forhold. Prisen er lavere i Portugal, især på flybilletten – og rejsetiden meget kortere – men til gengæld er vejret bedre og vandet ekstremt varmt i Costa Rica – medmindre man selvfølgelig kommer i regntiden. I Portugal  har man våddragt på året rundt. Hvis man skal tage helt til CR, vil jeg anbefale minimum 2 uger – evt kombinere det med at rejse rundt i landet.  På Costa Rica campen er der plads til lidt mere end 30 deltagere mens der i Portugal er plads til ca 100, så det også 2 forskellige oplevelser man kan få på den front. Derudover er der selvfølgelig også bare rigtig stor forskel på landene – fx natur og dyreliv.  Jeg ELSKER begge destinationer – og har tænkt mig at besøge begge camps igen! Derudover drømmer jeg især om at besøge SRI LANKA!!!