“Projekt glad mave”: Hvor mange måltider skal man spise om dagen?

10531331_10152523747741745_504711025_n

Hvor mange om dagen bør man mon spise?… Der er delte meninger omkring, hvad der er det “rigtige” og hvad kroppen har bedst af.  I særdeleshed når det handler om energiniveau eller vægttab. Jeg har altid hør. t at 6 gange om dagen var at foretrække, placeret som 3 hovedmåltider og 3 mellemmåltider.  På den måde holdte man forbrændingen oppe og var aldrig sulten. Eller hvad?

Jeg har dog altid haft lidt svært ved de 6 måltider – i hvert fald hvis jeg har fri.   Det passer mig bedst,  at spise 3-4 store måltider og være MEGET mæt efter dem.
Jeg er ikke lige typen der spiser et stykke bladselleri og 7 mandler og kan kalde det for et måltid, nej jeg vil have mad på tallerkenen!

Når jeg har en lang dag er det dog nødvendigt med mellemmåltider – og efterhånden føler jeg lidt,  at munden aldrig står stille? Jeg har altid hånden i kagedåsen  mandelposen.   Jeg spiser generelt når jeg er sulten  og det er så meget ofte på de lange dage.

Grunden til at jeg vil ind på dette er, fordi jeg i går besøgte Ivar hos Aarhus Osteopati. 
Ivar har hjulpet mig med mange problematikker og senest arbejder han på, at mindske mine mavesmerter/mavegener.   Læs evt. mit første indlæg om “projekt glad mave“.

Ivar og jeg talte lidt omkring min kost og hvordan jeg bygger mine måltider op.  Jeg fortalte ham,  at jeg på nuværende tidspunkt spiser 6-7 måltider om dagen, men at jeg foretrækker få store portioner.  Ivar fortalte, at det kunne være hensigtsmæssigt for mig med færre måltider om dagen og anbefalede blot 3 måltider.  Vi er dog blevet enige om  at starte med at skære ned til 4 måltider.

Årsagen er at han mener,  at min mave/fordøjelsessystem har brug for “ro” et par timer. På den måde kan min mave nå at fordøje maden, før jeg spiser igen.   I virkeligheden er det en mere kompliceret forklaring – som jeg er sikker på at Ivar gerne vil give jer en anden dag, hvis i er interesserede!  🙂

På nuværende tidspunkt ser min dag nogenlunde sådan her ud: morgenmad kl. 6.30, frokost 12.30, træning kl. 16, aftensmad kl. 17.30.   Derudover cykler jeg 16-20 km om dagen.
Derfor kan I nok godt regne ud at mine måltider skal være MEGET store for at undgå sult.  Jeg hader, at være sulten det er virkelig den værste fornemmelse,  mæt er tilgengæld en god fornemmelse 🙂  …

I teorien lyder det jo som en rigtig fin idé, men det kan blive lidt svært i praksis?
Om morgenen har jeg ikke særlig meget tid til at forberede mad, men jeg overvejer at stå før op eller forberede det om aftenen.
Til frokost spiser jeg altid rester fra aftensmaden – også skal der spises en del om aftenen så jeg ikke spiser mere senere på aftenen.
. Jeg tænker umiddelbart,  at der kan være mange fordele ved,  at spise kun 3 måltider om dagen, men det er klart noget man skal vænne sig til.  Det kan være svært,  at ændre fra den ene dag til den anden.  Nu har jeg prøvet det i 2 dage og på trods af store portionsstørrelser , så har jeg ikke følt mig særlig oppustet.

Jeg skal til Ivar om 14 dage og indtil da vil jeg gøre det så godt jeg kan.  Jeg har blandt andet en eksamen og det kan give lidt problemer.  Egentligt skal jeg jo bare gøre dét som jeg helst vil. Derfor er det en god motivation på trods af, at min hverdag ikke er så godt indrettet til det,  når jeg er på farten næsten 12 timer om dagen..

Jeg vil ikke med dette indlæg sige at der er noget,  som er sundere end noget andet.  Jeg vil bare sige,  at det er noget som JEG vil prøve, fordi det måske virker for mig.

Jeg har ressourcet lidt på nettet og jeg fandt flere artikler, som fandt det problematisk at anbefale 5-6 måltider om dagen.  Flere skrev,  at det ikke nødvendigvis ikke var sundere at spise 6 gange om dagen fremfor 3.   Jeg vil ikke gå i mod nogen anbefalinger, men jeg én ting er anbefalinger og noget andet er,  hvad der fungerer for én selv.
“Ifølge Fødevarestyrelsen er det ikke selve antallet af mellemmåltider, der har betydning. Det vigtigste er, at man spiser det rigtige og har et jævnt energiindtag i løbet af dagen.”  –  Og det er netop dét jeg vil fokusere på nu 🙂

Hvor mange måltider spiser DU om dagen? 
Hvad spiser du i løbet af en almindelig dag? 
Hvor stor er din madpakke? 

Skærmbillede 2014-09-27 16.24.49
Kilde: Fødevarestyrelsen
Samvirke

2 Comments
  1. Tidligere: Jeg snackede hele tiden. Seriøst. Jeg havde hele tiden mad i munden. Jeg var nærmest panisk angst for at blive sulten (uhaha), så hvis jeg ikke havde mad ved hånden hver 2. time, så trippede jeg nervøst rundt. Men ret skal være ret, hvis jeg blev FOR sulten, så kunne jeg blive småsvimmel og få kvalme.

    Nu: Jeg snacker stadig for meget. Klart. Men jeg forsøger – som dig – at holde mig til 4 større måltider om dagen for netop at give fordøjelsen lidt ro til at arbejde. Det er en længere proces, men jeg arbejder på sagen 🙂 Tricket er at spise nok protein og tilpas med fedt, så man kan holde sig mæt de næste 3-4 timer.

    For én som mig, der har været lige akkurat undervægtigt og ikke spist nok samlet set (men troede jeg gjorde, fordi jeg jo følte, jeg spiste hele tiden), så var det hensigtsmæssigt stille og roligt at bygge måltiderne op, så jeg ikke pludselig skulle spise meget mere, end jeg plejede.

    Som sagt, det er en proces, men det giver stor mening for mig med de få og større måltider. Jeg har fundet ud af at jeg ikke dør af at være lidt sulten (haha) og jeg har også prøvet at faste 14 timer. Det døde jeg heller ikke af. Det har været medvirkende til at give mig lidt ro, hvis jeg ikke lige har har mad. Det er ok. Kroppen kan godt tåle det 🙂

  2. Når jeg er hjemme kan jeg faktisk godt komme til at glemme at spise. Jeger ikke så god til at spise morgenmad lige når jeg er stået op, så står tit op lidt før, er i bad og alt det der, så laver jeg en kop kaffe og spiser lidt skyr eller nødder bagefter. Men når jeg er hjemme en dag, så kan jeg godt hygge med en morgenkaffe og så faktisk glemme morgenmaden, og så bliver jeg måske sulten ved 10-10:30-tiden. Så får jeg ofte enten rugbrød eller grøntsagssticks. Ved 14-tiden får jeg så frokost, som så også er rugbrød e.l., og aftensmad ved 18:30-tiden. Jeg spiser nok mest aftensmad, også fordi det er det jeg bedst kan li’. Jeg har det meget bedre med at have en fast rutine, for så er der flere til at minde mig om, at det er tid til at spise. 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published.