Hvor højt prioriterer du din søvn?

Skærmbillede 2014-10-12 18.04.14

Søvn er essentielt for at mennesket kan fungere optimalt. Under søvn sker forskellige processer som fx. genopbygning af kroppens væv, restitution af celler og krop, lagring af hukommelse mm.  Voksne anbefales at sove minimum 7 timer og børn lidt mere – men hvor meget sover du så?
I en travl hverdag kan søvnen for mange være dét man skruer på, for på magisk vis at få flere timer i døgnet, det mener jeg dog er helt forkert.  Andre prioriterer ganske enkelt ikke tiden under dynen – og vil hellere lave noget andet: “Vi kan sove når vi bliver gamle!”.

Jeg prioriterer min søvn meget højt.  Jeg skal have minimum 8 timers søvn for at fungere optimalt.  Faktisk vil jeg gerne sove tæt på 9 timer.  Jeg planlægger altid min sengetid efter, hvornår jeg skal op igen. Så jeg går faktisk i seng ca. 9 timer før vækkeuret ringer, så jeg kan nå at falde i søvn og stadig få mindst 8 timer.
Jeg fungerer urtrolig dårligt hvis jeg ikke får min søvn; jeg bliver irritabel, ukoncentreret, sur, doven og så får jeg lyst til at spise helt forkert.  Det værste i verdenen er virkelig, hvis jeg ikke har fået min søvn.
Jeg har tidligere haft perioder med alvorlige søvnproblemer og jeg var en zombie der gik rundt, det var så forfærdeligt.  Nu er jeg heldigvis kommet over dét, men i stressede perioder kan søvnløsheden indtræde.   Hvis jeg har haft en dårlig nat, så prioriterer jeg søvn over alt andet.  Så dropper jeg gerne træning eller de 2 første timer i skolen – Jeg skal sove først.  Det kan nok være svært at forstå, at man kan prioriterer på den måde – men det er det eneste der fungerer for mig.  Selvfølgelig kan jeg godt klare dagen med 6-7 timers søvn, men kommer jeg derunder så fungerer jeg ganske enkelt ikke.  Jeg kan ikke være til stede for mine omgivelser og jeg kan ikke få hverdagen til at hænge sammen.
Min søvn er blevet markant forbedret siden at jeg startede på et magnesium tilskud.  Når man træner meget eller er stresset så udvasker kroppen mineraler mm.  Magnesium er en forudsætning for at kunne producere melatonin – som er et søvnhormon.  Det ville jeg egentligt ikke fortælle om nu, det kan du læse om: her.   Med dette indlæg, vil jeg opfordre til at du prioriterer din søvn højere. Fordi det generelt set kan give dig mere energi, overskud, øget koncentration og velvære.  Søvn er også en forudsætning for optimal restitution – og derfor er det ekstra vigtigt når man træner meget.   Tænk, hvor mange fanatastiske ting der sker i kroppen når man sover og det eneste det kræver er at man går lidt tidligere i seng.

Hvor højt prioriterer du din søvn?
Maya

5 Comments
  1. Helt enig med dig! Jeg bliver en zombie der slet ikke fungerer hvis jeg får mindre end 7 timer og jeg er et langt gladere og mere produktivt menneske hvis jeg får 8 timers søvn. Det er som om nogle mennesker ikke accepterer andres søvnbehov? Jeg bliver i hvert fald tit mødt med sådan en lidt nedladende; “Ej kom nu, det er en dårlig undskyld.. Bliv nu oppe lidt længere/stå lidt før op, det går jo nok” og det går nok for dem, men for mig er dagen langt dårligere end den ville have været med en ekstra times søvn. Godt emne at tage op Maya!

  2. Jeg prøver virkelig at prioritere min søvn højt, da jeg også mener at det er noget af det vigtigste for at have en behagelig hverdag. Jeg vælger også gerne ting fra for at få sovet lidt ekstra hvis det vil gavne mig i sidste ende. Dog er jeg rigtig, rigtig dårlig til at sove. Jeg kan godt prøve at gå i seng så jeg kan få sovet nok, men det ender for det meste med at jeg ligger lysvågen, også selvom jeg var træt da jeg gik i seng. Jeg sover ca 6 timer om natten og så vågner jeg flere gange om natten. Jeg ved ikke hvad løsningen er for mig, men jeg har en teori om at det bliver bedre når jeg får mere struktur i hverdagen.
    Virkelig rart at læse dit indlæg her til aften, som en venlig reminder om at jeg bør gå i seng, hehe. Og så er det altid hyggeligt at læse dine indlæg!

    1. Hej Sara. Du kan måske overveje magnesium hvis du træner meget eller er lidt stresset. Jeg tager dem 30 min inden jeg går i seng, så sover jeg på meget kort tid 🙂
      Det har virkelig gjort underværker på min søvn!
      Kh. Maya

      1. Hej igen,

        Tak for tippet! Jeg har også læst dit indlæg om magnesium. Jeg har faktisk taget det i flere år, og det hjælper da også sommetider. Måske skal jeg op på større mængder eller skifte til et andet mærke. Jeg bruger dem fra Matas nu, men måske er der nogle som er bedre.

        Mvh Sara

        1. Jeg tager dem fra Purepharma som regel 3 stk = 300 mg 🙂
          Men jeg ved jo ikke hvad der virker for dig 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published.