Min holdning til kulhydrater

2014-04-11 18.22.52

Jeg får ofte spørgsmålet “spiser du kulhydrater?” – svaret er et rungende JA! – For hvorfor skulle man egentligt ikke dét? …  Kulhydrat er nu udråbt som skurken – hvor det for et par år siden var fedt.  Jeg mener at kulhydrat-forskrækkelsen har taget fuldstændig overhånd – og at det også er meget misforstået alene at tro at det er kulhydraterne der gør os tykke.   Jeg er enig i at kulhydraterne ofte er kalorietunge, hvorfor det kan være en fordel at begrænse under vægttab.   Dette indlæg handler alene om min personlige holdning.  Jeg mener ikke at en total udelukkelse af kulhydrater er det rigtige, fordi kroppen har svært ved at trives uden kulhydrat.  Hjernen kan kun køre på kulhydrater  – og selvom det er nærmest umuligt ikke at få dækket hjernens kulhydrat behov, så er det værd at nævne. Jeg oplever i hvert fald at min hjerne kører lidt langsommere og at det kan være svært at koncentrere mig, hvis jeg ikke har fået kulhydrater. Derudover oplever jeg i særdeleshed træthed og hovedpine, ved udelukkelse af kulhydrater.    Det er ikke blot hjernen der er tale om, for hele kroppen har brug for kulhydrater.  Dine muskler bruger også kulhydrater som brændstof   – og hvis du træner meget, især udholdenhedssport så er kulhydrater en forudsætning for at du kan yde maksimalt.  Kulhydrater er derfor nødvendigt for at få det optimale ud af din træning!
Jeg mener at der er stor forskel på, hvor vi får vores kulhydrater fra.  Jeg mener fx. at kartofler og ris er en bedre kulhydrat kilde end pasta, fordi ris og kartofler findes i naturen, der findes jo ikke en pasta-plante. Derudover begrænser jeg også kulhydraterne der kommer fra hvidt brød, sukker og lign.   Jeg mener generelt,  at man skal gå efter den grove slags kulhydrater – hvilket også inkluderer grove grønsager, som også indeholder kulhydrater.  Det er vigtigt at pointere at kulhydraterne har mange sundhedsmæssige gevinster.  Mange kulhydrater har et højt indhold af kostfibre, vitaminer og mineraler.  Man ved også at de grove kulhydrater og fuldkornsprodukter,  som er rig på kostfibre kan beskytte os mod sygdomme.
Jeg ved jo godt at kulhydraterne kan have en negativ effekt på vægtvedligeholdelse eller vægttab, men det handler om mængderne.
Min teori er at placere kulhydrater på det tidspunkt, hvor jeg har mest brug for dem.  Jeg spiser altså primært kulhydrat først på dagen og i forbindelse med træning (før og efter).   Jeg sørger altid for at få kulhydrater om morgenen, så jeg kan få kroppen i gang.  Jeg starter også morgenen med at cykle 7km, så hvis jeg ikke har fået kulhydrater – så har jeg ikke energi til cykelturen.  Om morgenen får jeg fx. havregryn eller frugt – sammen med æg.   Om formiddagen får jeg frugt/grønsager sammen med nødder.  Til frokost får jeg fx. ris eller kartofler – sammen med grønsager og en proteinkilde.  Før træning får jeg fx. en banan eller et stykke knækbrød med pålæg.  Efter træning får jeg måske en proteinshake, som også indeholder kulhydrat – eller en halv proteinbar.  Til aftensmaden begrænser jeg kulhydratindtaget, medmindre jeg har trænet meget hårdt.  Jeg spiser mig mæt i grønsager og kød – men kan sagtens supplere med lidt ris eller kartofler, hvis jeg føler jeg har behovet for det.  Efter aftensmaden spiser jeg begrænset med kulhydrater, da jeg jo ikke har “brug” for det.  Det sker da selvfølgelig engang i mellem.   Dette er bare et eksempel på, hvordan man kan placere sine kulhydrater strategisk.
For mig handler det ikke så meget om for eller imod kulhydrater – men dette er min holdning… Jeg fungerer ikke uden kulhydrat; det er en nødvendighed for at jeg får det optimale ud af min træning, samt at jeg kan fungere optimalt- og opretholde et højt energiniveau og have overskud i hverdagen.   Jeg kan kun sige, hvad der fungerer på mig og min krop.   🙂

Hvad er din holdning til kulhydrater?
Maya

6 Comments
  1. Jeg spiser ret henad lchf – dog ikke særlig striks. Det sil sige at jeg spiser mellem 20 og 50 kullhydrater om dagen.. Mine kullhydrater kommer derfor primært fra grønsager – samt lidt bær, frø og frugt til tider =) Lavkarbo er jo ikke NOcarb, men derimod LOWcarb – og det er en VERDEN til forskel! Kullhydrater er ikke farlig, men JEG fungerer bedre på lavkarb. Det betyder dog ikke at jeg aldrig spiser andet – har både spist pizza, is og kage denne uge;o

  2. Jeg elsker carbs.. haha. Heldigvis er jeg den slanke type, som kan tåle – og måske har brug for – flere carbs. 🙂 Jeg er ikke bange for dem på nogen måde og jeg mener også at kroppen har brug for dem. Især hvis efter styrketræning. Det er svært at træne tungt og intenst uden kulhydrater. Desuden tager carbs noget af træningsømheden og den tunge krop 🙂

    Men altså, jeg mener også man skal gøre, hvad der giver mening for en selv. Har du det godt og trives du og har du energi nok og alt det der, så bliv ved med det du gør. 🙂

    Jeg går selv forsøgsvis efter stivelse til 1-2 hovedmåltider dagligt. Hvis jeg træner, så er det som en del af mit efter-træningsmåltid. De hurtige kulhydrater prøver jeg (læs: Prøver….) at tage lige efter træning og til mit efter-træningsmåltid. Dertil festmåltider. De er ikke helt i struktur endnu.. hehe.

  3. Den vigtigste pointe i dit indlæg – synes jeg – er at du pointere at det er det rigtige for DIG. Det er så vigtigt at mærke efter hvad der fungere for en selv og ikke bare høre på hvad naboen siger.
    Jeg spiser lowcarb – især fordi at min mave åbenbart ikke fungere på brød, pasta, til dels ris, og øl. Der er rigtig mange der siger til mig at må da mangle nogle ting i min kost – men de læger jeg har snakket med, i forbindelse med udredning af mine mavesmerter, siger altid at så længe jeg spiser store mængder grønsager og en sjælden gang tester og maven måske kan tåle lidt – så er der ingen bekymring. Og heldigvis fungere jeg godt på det 🙂

    1. Hej Sus.
      Ja lige præcis. Dette indlæg handler også om min holdning til kulhydrater og min krop 🙂
      Men ja, man skal jo mærke efter hvad der fungerer 🙂
      Jeg skal heller ikke have stor mængder brød og pasta – det kan min mave heller ikke tåle. Kartofler og ris er dog ikke noget problem 🙂

  4. Hov – hjernen kan også snildt klare sig på ketonstoffer, dannet ud fra fedtsyre eller glukose, der kan dannes fra glycerol, der er en komponent i fedtstof (triacylglycerol). Bare lige til info 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published.