Et indlæg kun for kvinder: Mindsk PMS-gener

2014-04-11 20.33.06

Dette indlæg er tiltænkt til kvinder.  Nysgerrige mænd – som gerne vil vide nogle om PMS-gener og menstruationssmerter skal også være velkommen… Godt, dem var der så ikke nogen af.  De fleste kvinder har jo menstruation, there i said it. Op til 70-80 procent af alle kvinder oplever PMS Præmenstruelt syndrom, som er en række symptomer, der optræder i perioden op til forventet menstruation.  Generne kan både være af fysiske og psykisk karakter (kilde).
Fysiske symptomer kan fx. være: brystspænding, hovedpine, væskeophobning, led og muskelsmerter, ømhed i underlivet, vægtøgning, oppustet mave, øget appetit, svedeture.  De psykiske symptomer omfatter bland andet: følelsesmæssig ustabilitet, humørsvigninger, irritabilitet, træthed, depression, rastløshed, søvnbesvær, manglende koncentration, glemsomhed(kilde). 
Jeg er en af de kvinder.  Jeg kan være nødt til at blive hjemme fra skole/job, fordi jeg har mange fysiske symptomer,  ganske enkelt har det for dårligt og sådan har det været altid.  Jeg lider derudover af menstruel-migræne, altså en umenneskelig hovedpine 1-2 dage, som ikke kan afhjælpes med almindelig smertestillende. Hvis nogle har gode råd til netop dette, så ønsker jeg gerne at høre fra jer.  I dette indlæg vil jeg dog i stedet komme med lidt tips til at reducere generne ved PMS.  Jeg håber derudover at kommentar-feltet kan byde fra endnu flere tips fra jer læsere – mine søde virtuelle veninder.   Og hvorfor egentligt tage emnet op på denne blog? Fordi størstedelen af mine læsere er kvinder – og fordi det er noget der i høj grad kan påvirke vores psykiske og fysiske sundhed i den periode.

Mindsk PMS-gener
Spis sundt:
 Ikke for meget sukker, fastfood, alkohol og ligende.
Spis ekstra kulhydrater:  Jeg har flere steder læst at et højt indtag af kulhydrater i dagene op til og under menstruationen. Spis fx. ris.
Få nok sunde fedtsyrer: Fedtsyrer er en forudsætning for at kunne danne hormoner.  Jeg har efter meget ubalance i hormonsystemet og udebleven menstruation fundet ud af, at jeg skal sørge for at få nok fedt igennem kosten samt evt. omega-tilskud.  Derudover kan træthed og de humørsvigninger du oplever også hænge sammen med ubalance i dit hormonsystem, fedtsyrer kan mindske disse gener.
Spis hindbær:  Jeg mødte engang en meget klog kvinde  – og hun fortalte mig at hindbær mindsker generne. Jeg ved ikke hvorfor, men det virker for mig.
Kosttilskud: Calcium, D-vitamin og magnesium kan have en gavnlig effekt (kilde).
Spar på koffeinrige drikke:  Undersøgelser viser at koffein kan forværre pms-gener.  Der er derfor god grund til at spare lidt på kaffe og cola under menstruationen.
Rygning:  Hvis du mangler endnu en god grund til at stoppe med at ryge, så er det at tobak forværre generne for størstedelen af rygerne.
Mindsk stress:  Stress er noget af det der påvirker min krop mest negativt og dermed også min cyklus.  Jeg er nødt til at leve på en måde, hvorpå at stress mindskes mest muligt.  Stress påvirker både kroppen og hormonsystemet. Du vil derfor nemt kunne opleve at din menstruation udebliver i travle perioder som fx. eksamen og lign.
Søvn: Sørg for at sove minimum 8 timer.  Derudover er det væsentligt at lytte til kroppen og evt. tage en time på sofaen om eftermiddagen.
Motion: Det aller bedste råd på min liste må være at dyrke motion!! – Det er dog væsentlig, at du ikke presser din krop alt for meget, da det ellers vil ramme dig som en boomerang. Det er helt okay at løfte mindre og løbe kortere under menstruation, da din ydeevne er nedsat.   Hvis du ikke kan overskue motion, så vil en gåtur og lidt maveøvelser.
Massage:  Massage af den nederste del af ryggen kan mindske nogle af de fysiske gener.
Behandling:  I alvorlig tilfælde kan det være aktuelt med behandling, som du kan tale med din læge om, gælder især ved depressionssymptomer.  Mild smertestillende kan dog være aktuelt for mange – og mindske generne. Fx. panodil eller ipren (håndkøb). Derudover hjælper P-piller for mange.
Hver god ved dig selv:  Èn gang om måneden har du en god grund til at være ekstra god ved dig selv.  Hop under tæppet – tag en varmepude på underlivet – se nogle gode serier – og spis lidt ekstra chokolade.

Hvad er dit bedste råd til at mindske PMS-gener?

Maya

17 Comments
  1. Motion motion motion!! Selvom jeg altid har været meget ramt af de værste menustrations smerter og været meget senge liggende da jeg var yngre – tvang min mor mig ofte til at komme afsted til håndbold eller fodhold træning – og jeg havde det bedre bagefter. Så dette har jeg ført med mig videre i livet – for mig virker motion lindrende på smerterne og får mig til at glemme at det gør ondt og samtidig mindsker smerterne så de er til at leve med

  2. Hej! Jeg vil gerne dele mine erfaringer. Jeg led for nogle år siden af voldsomme smerter. Så voldsomme, at jeg engang i mellem kastede op, besvimede og sågar engang endte på skadestuen pga så voldsomme smerter. For mig hjalp det helt klart efter jeg kom på p-piller. Nu har jeg absolut ingen smerter. Men før det “bekæmpede” jeg de værste smerter med en masse motion (løb) ugen op til. Og den vigtigste dag – dagen før, hvor jeg løb en rigtig god tur med høj puls. Som sagt, så ugen op til trænede jeg løb mindst hver anden dag, og så den sidste tur lige dagen før. Derudover har det også (tro det eller ej) hjulpet mig med zoneterapi. Det samme gælder btw for migræne! Min mor døjer med migræne, og hendes er væsentlig mindsket!! + hun får noget smertestillende, der hedder maxalt, som gør hende helt smertefri i de timer pillerne virker.
    Ellers en god varmepude (eller sædevarme i bilen) en varm kop te eller varmt bad (I know, den kender vi) men det virker i hvert fald for mig! Og løse bukser, haha.
    Håber nogle kan bruge nogle af de ting, som i hvert fald virker for mig 🙂

  3. Hvor mærkeligt det end lyder, så hjælper det at trække vejret ordenligt og dybt! Helt ned i maven. Det hjælper mig, at fokusere på det. :-).

  4. Hej Maya
    Jeg lider af migræne og det eneste der virker for mig er Treo. Engang imellem får jeg dog ikke taget dem hurtigt nok og så er der ikke andet end søvn der virker for mig…

    1. Jeg har faktisk aldrig prøvet Treo, fordi jeg ikke indholdsmæssigt troede at det var det bedste 🙂 .. Kunne være jeg skulle prøve, for 1-2 dage om måneden kan jeg heller ikke andet end at være hjemme!

  5. Er jeg den eneste der for vildt meget lyst til slik og chokolade når jeg har pms? Jeg vil også sige træning hjælper meget. Og ellers 2 ipren og 1 Panodil. Det tager smerterne og varme bade. Jeg har også slem pms. Og førhen var jeg ikk i skole pga det. Dog er det blevet lidt bedre efter min graviditet. 😀

  6. Treo er også det eneste, der virker på min migræne – dog ikke hver gang, men det er helt klart værd at prøve

  7. Min migræne forsvandt når jeg begyndt at spise glutenfrit! Prøv det, gerne i lidt længere tid, fx 6 uger eller mere så at alt gluten forsvinder ud af systemet og var striks med det under den tid. Senere hvis du får balance kan du måske snyde. Men se om det giver effekt. For nogle er det mælkefri diet der virker. Jeg har stadig PMS gener, men bare ik den der flimrende hovedpine, og generalt, hele måndeden, ja altid, så fungere min mave bedre og er mere rolig. Det er mit tip. PMS er slet ikke sjov! Tak for du skriver om det. Jeg sender link til artiklen til nogle jeg tror vil have brug for at læse det du skriver, tak! 😉

  8. Jeg har haft god effekt af kraniosakralterapi og var i hænderne på en superdygtig fysioterapeut/osteopat, så hvis du kan finde sådan én, vil jeg anbefale et forløb mod migrænen.

    1. Hej mette 🙂
      Jeg er i forvejen i et forløb hos en osteopat, så måske jeg skal nævne det med hovedpinen 🙂

  9. Hej! Jeg har det også virkelig slemt omkring menstruation. Må blive hjemme fra både arbejde og skole og være sengeliggende. Derudover går det virkelig meget ud over mig psykisk, hvor jeg ikke kan holde op med at græde, hvilket virkelig føles åndsvagt for jeg er slet ikke ked af det!

    Jeg har fundet ud af at nogle af mine gener er pga jeg ikke tåler hormoner, så jeg har simpelthen stoppet med p-piller for at se hvis det bliver bedre.

    Ellers virker jo lidt ekstra chokolade og en god film altid lidt. Mod smerterne synes jeg Bonyl hjælper helt vildt godt, hvor alvedon og ipren ikke gør!

    /Frida

  10. Hej Maya,

    Nu ved jeg ikke om du tager p-piller, men tænkte jeg i hvert fald lige ville nævne at det måske kunne være p-piller der skaber migrænen…
    Jeg har en veninde, der da hun var på p-piller, led utroligt meget af migræne når hun havde menstruation. P-piller indeholder en masse hormoner, og når hun ikke tog p-pillerne, mens hun havde menstruation, opstod migrænen. Så altså, lige så længe hun tog pillerne var der ingen problemer, men så snart hun ikke tog dem fik hun migræne. Efter hun er holdt op med at tage p-piller har hun ikke lidt af migræne overhovedet 🙂

    Tænkte jeg bare lige ville dele det, hvis det kan være en hjælp 🙂

  11. Treo har mere effekt ved migræne end fx ipren ved migræne. Har selv migræne af og til, men anfaldene er meget sjældnere efter jeg har skiftet p-pillerne ud med en hormonspiral. Den har også medført at menstruation kun kommer hver 3-4 måned og kun et par dage (max). Er så glad for jeg skiftede, og fortæller det glad og gerne til alle der spiser p-piller 😀

Leave a Reply

Your email address will not be published.