Club Lasanta løbet

12016488_10153573441846745_1109809695_n

I går løb jeg Club Lasanta løbet i Aarhus.  Jeg løb kun 5 km, da jeg jo på ingen måde ser mig selv som en “løber” længere. Styrketræning er min ultimative første prioritet. Alligevel kan sådan et løb godt give lidt blod på tanden, og give mig lyst til at tilbringe mere tid i mine løbesko. Jeg har planer om at deltage i Hjerteløbet, hvor jeg gerne vil løbe 10 km. Derfor skal jeg altså til at træne lidt løb igen, mere struktureret. Hvis alt går vel, uden skader osv. så håber jeg at kunne stille på i juni i Aarhus City halvmarathon.  Det er dog lidt svært både at ville løbe og styrketræne. Derfor vil styrketræning stadig være der jeg ligger mine kræfter – og så må løb komme derudover. På det sidste har jeg løbet lidt på løbebåndet enten som opvarmning eller lidt konditionstræning efter. På den måde går det ikke sådan udover min styrketræning, da jeg stadig får trænet. Jeg mangler dog at komme UD og løbe, og derfor håber jeg på at jeg som minimum kan løbe ude 1 x om ugen. Så kan jeg altid sætte det mere op efter jul.. Jeg elsker jo også at løbe, men det er knapt så sjovt når man er i dårlig form. Derudover er det også lidt deprimerende at jeg bliver så presset på 5 km, når jeg får 1,5 år siden løb 21,1 km til Lillebælt Halvmarathon, og forinden havde trænet meget.
I går løb jeg sammen med en veninde, hvilket var super dejligt. Jeg plejer at løbe alene, men det pressede mig lidt ekstra at jeg skulle følge med hende. Hun løber lidt mere end jeg gør, så derfor var det bare med at hænge i. Jeg blev lidt overrasket over de mange stigninger i marselisborgskoven, der er jo ikke stigninger når jeg løber på løbebånd…. Men gud, hvor var det en fin rute. Den ligger tæt på, hvor jeg bor, så jeg kan jo faktisk løbe netop den tur, så kan jeg jo se om jeg kan forbedre min tid.
Men jeg fik kæmpet mig i mål på en tid på 27 min, hvilket jeg er godt tilfreds med. Til Iform løbet løb jeg på 25minutter, men den rute var meget flad.
Derudover betyder det meget hvor man stiller sig i feltet.. Til Iform stod jeg blandt de første 30 personer, men igår stod jeg laaaaangt nede i feltet. Det betød at jeg skulle bruge for mange kræfter på at overhale. Derudover var der mange smalle stier i skoven, hvor der ik var plads til at overhale, så det var lidt irriterende. Tiden betyder dog ikke alverden for mig, for man kan ikke få en god tid, hvis man ikke træner… Så nu vil jeg træne lidt igen, som et supplement.
Jeg har planer om at jeg snart vil prøve en tur sammen med løbeklubben RUNAAR, som løber mandag, onsdag og fredag. Det er sjovt når løb bliver til et fællesskab.
Det er svært at balancere to sportsgrene, men jeg gør mit bedste. Løb giver mig noget, som styrketræning ikke kan give mig – og omvendt. Derfor er det bare så svært at vælge, og når jeg ikke kan dét, så må jeg prøve at få begge dele til at gå op – og gøre det på dagen som jeg har mest lyst til.  Efteråret er dog en træls årstid til opstart af løb, jeg er lidt en luksus-løber, jeg gider simpelthen kun løbe hvis det er ordenligt vejr 😉 ..
Hvordan balancere i mellem styrketræning og løb? Eller har i valgt det ene fremfor det andet?

Maya

4 Comments
  1. Jeg har helt samme udfordringer som dig. Jeg elsker styrketæning! Men efter jeg har trænet løb i et års tid og i sidste søndag gennemførte mit første halvmaraton har jeg sgu svært ved at vælge hvor mine kræfter skal lægges fremover.
    Jeg har planer om at løbe Rotterdam Maraton i apri og det kræver altså 4+ løbeture om ugen. Så pt går jeg efter en plan der hedder 4x løb og 2x full body styrketræning

    Jeg håber denne plan kommer til at fungere i det lange løb

    1. Hej Sandra.
      Ja det er klart at hvis man sætter sig en mål om halvmarathon eller marathon, så forpligter man sig også til at passe sin løbetræning. 3-4 x om ugen.
      Derudover tænker jeg også nogle gange på at man kan anvende sin styrketræning til at gøre én til en bedre løber. Fx. massere af core og stabilitetstræning. + udholdelsenheds træning.
      Lyder som om at du har fundet en løsning.
      God træning 🙂

  2. Jeg har valgt løb og styrketræner kun, fordi det er en god idé som supplering til min løbetræning.
    Min løbetræning gør mig glad på en helt anden måde end træning i centret. Men jeg ville virkelig gerne elske styrketræning lidt mere, så det ikke altid ville føles som en sur pligt 🙂

    Jeg synes især, det er svært at kombinere de to ting op til store løb, hvor jeg har løbepas næsten hver dag og løber mange kilometer. Det er som om, mine ben ikke når at restituere ordentligt, hvis den både skal igennem hårde løbepas og tung bentræning. Måske er den bare lidt sart? 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published.