Sådan vil jeg optimere min sundhed

12666466_10153828030231745_833098141_nJeg lever jo overordnet set ret sundt… men der er altid plads til forbedring. I november fandt jeg 3 områder, som  jeg ville forbedre, fordi jeg mente at det kunne optimere min sundhed. Jeg kunne hurtigt mærke at det havde en positiv effekt på mit energiniveau.  Jeg tror på at, når jeg fokusere på noget bestemt – så lykkes det også bedre for mig.  De tre områder jeg arbejdede med sidst var: 1.  At spise minimum 600 g frugt og grønt om dagen, hvilket i hvert fald har sat fokus på at jeg spiste alt for lidt. Jeg er blevet bedre til at spise meget mere grønt.  2. At drikke et minimum af pepsi max. Det lykkedes for mig at holde mig helt fra det i ca. 6 uger, men så blev det jul og jeg kom til at drikke det lidt igen. Jeg har dog virkelig skåret ned på forbruget, men vil gerne skære yderligere ned. Jeg fandt jo ud af, at jeg godt kunne undvære det.  3.  Jeg ville prioritere min søvn, fordi jeg havde accepteret,  at 8-9 timer søvn skal der til for at jeg fungere optimalt. Jeg synes, at jeg er blevet meget bedre til at passe min sengetid, og jeg tror altid jeg vil tilstræbe de 8 timer.Nu kommer jeg så til de 3 nye områder, som jeg vil fokusere på.

Drikke vand: Efter et besøg hos Aarhus Osteopati blev jeg gjort opmærksom på, at jeg måske ikke drikker nok vand.  Man siger jo at man gerne skal drikke mellem 1,5- 2 liter vand dagligt. Jeg troede egentligt, at jeg drak nok vand, men når jeg træner så meget som jeg gør, så skal indtaget sættes op.  Jeg har derfor købt et virkelig stort drikkeglas og en kande til køleskabet i Ikea – og så håber jeg at det kan minde mig om at drikke mere vand. De dage hvor jeg træner skal jeg i hvert fald op på 2,5 liter.

Mindre stress: Stress, stress, stress…. Hvornår knækker jeg koden til en mindre stresset hverdag?  Jeg har virkelig et ønske om, at mindske stressniveauet. Jeg tror det vil have stor betydning for min psykiske og mentale sundhed. Det er bare utrolig svært når bachelor står for døren. Jeg vil dog virkelig forsøge ikke at stresse. Det handler også om, at jeg skal blive bedre til at sige nej – og planlægge mere Maya-tid.  Jeg har brug for at være alene, for at kunne være noget for andre.

Ud i naturen:  Jeg har virkelig et ønske om at komme mere ud i naturen og få frisk luft.  Jeg har taget bussen de sidste 10 uger i praktikken – og det betød at jeg ikke fik den der times frisk luft jeg fik når jeg cyklede. Det har jeg virkelig kunne mærke på mig selv. Jeg har egentligt også været en del syg på de sidste 10 uger, og jeg tror altså det er sundt at komme ud blive blæst lidt igennem. Nu er jeg på skole de næste 6 uger , så der vil jeg tage cyklen, hvilket også er 7 km hver vej.  Derudover vil jeg blive bedre til både at gå og løbe ture udenfor.  Min veninde har fået en hundehvalp, så derfor kan jeg jo passende gå nogle ture med dem også.

Hvordan kan DU optimere din sundhed? 

Maya

1 Comment
  1. Jeg tænkte, jeg lige ville give et indspark til det med stress. Min løsning har været at give slip. Simpelthen lade være at tænke på noget, hvis det stressede mig. Det var helt sikkert noget, der krævede tid og læring, og jeg kan også stadig stresse, men langt mindre end før.
    For mig har det handlet om at indse, at alting nok skal gå. Det hele løser sig jo i sidste ende! Og så samtidig sørge for at være god til at planlægge og virkelig bruge min kalender til at strukturere mine dage, så jeg føler, jeg ‘optimerer’ min tid.
    Det har virket for mig, og måske kan det også hjælpe dig (eller andre), selvom det naturligvis er lettere sagt end gjort.

Leave a Reply

Your email address will not be published.