Sådan kan du finde løbeglæden

2016-02-12 15.48.47-1

Jeg er netop startet med at løbe igen efter en laaaang pause. For mig er det helt ærligt sjovere at styrketræne lige nu – for det er bedre til. Min kondition er tæt på ikke eksisterende – og det bliver jeg i høj grad mindet om når jeg hopper i løbeskoene.Det er svært ikke at bebrejde sig selv, når man engang har løbet 21 km – og nu puster jeg efter 2km.  Det er virkelig demotiverende – og meget op af bakke!! – MEN, når det så er sagt, så vil jeg finde løbeglæden igen. Når først løbeglæden er tilbage, så er jeg også sikker på at formen bliver bedre og bedre…  Jeg tænker, at nogen af jer måske har det på samme måde.. At jeres løb er sat tilbage eller at skal til at tage de spæde skridt for første gang. Så da jeg var ude at løbe i går, tænkte jeg på hvordan jeg kunne finde løbeglæden igen. For mig er det positive mindset mega vigtigt – og jeg er god til at pace mig selv undervejs med gode tanker.  Så her er mine små tips til at finde løbeglæden… Du må endelig supplere i kommentarfeltet!  🙂

★ Løb uden pulsur: Fordi du i stedet for at lade dig presse af puls, fart og distance – ikke løber hurtigere end hvad der føles godt.
★ Løb med musik: En god playliste kan give fart i fødderne – jeg finder forskellige playlister på spotify. Andre finder større glæde i at løbe uden musik og bare sanse de lyde der er i naturen. For mig er musik nødvendigt, fordi det gør mig i bedre humør.
★ Lav aftaler: Hvornår skal du løbe? Skal du løbe om morgenen eller aftenen?Find ud af hvornår det passer ind i din hverdag.  Èn ting er i hvert fald sikkert – det er meget bedre at planlægge det ind i programmet, så du er sikker på at du får det gjort.
★ Løb med andre: Hvis du har en løbeveninde eller andre du kan løbe med, så er der stor chance for at du synes det er meget sjovere – og derved får en større glæde for løb. Det er sjovt at gøre noget aktivt sammen. Der findes også en masse gratis løbeklubber.
★ Positivt mindset:  Tænk at du er så heldig, at du kan løbe lige nu og her – det er der mange andre som ikke kan.  Du gør noget godt for dig selv – og din krop. Tænk på det som noget du forkæler dig selv med. Tænk på at DU har fortjent at gøre noget godt for dig selv. Tænk på hvor godt det er for alt i din krop, for dine organer, dine celler – og dit helbred.
★Gør løb til en leg: Lav fartleg med lygtepælene, gør plads til styrketræning undervejs, find ud af hvad der kunne være sjovt på din løbetur.
★Belønning: Nogen motiveres af en belønning. En belønning er ikke noget der skal spises – men noget der skal sanses og opleves. Det kan være at du må købe det nyeste Iform, eller at du kan se en film.Det kan også være at du må købe en ny løbejakke når du har løbet et bestemt antal x.
★Visualiser løbeturen: Diskutere du med dig selv om du skal ud at løbe? Prøv at forestil dig hvordan det ville være, hvis du tog skoene på nu.  Tænk på hvor rart det bliver når du kommer ud i skoven, bare dig og dine løbesko. Tænk på hvor god samvitighed du får – og hvor god en følelse du får i kroppen når du er kommer tilbage. Og hvad skulle du ellers lave? – Du bliver sikkert ikke gladere eller mere lykkelig af at sidde i sofaen. Find DIN motivation!!
★ Sæt forventningerne ned: Hver ikke for ambitiøs i starten. Sæt små og overkommelige mål.
★ Du kan jo altid vende om:  Sig til dig selv, at du altid kan løbe hjem igen, hvis du fortryder…Men det gør du ikke, for det er dejligt når man først er afsted!

Hvordan skaber eller vedligeholder du  løbeglæden? 
Maya

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.