Om sukkerafhængighed – kan jeg undvære sukker?

12922308_10153983097226745_1549595178_o

Vi kan hurtigt blive enige om: Jeg elsker slik!  – Problemet er bare, at det gør min krop ikke.  Jeg har i lang tid tænkt på, at jeg nok spiser lidt for meget sukker – måske jeg endda har en sukkerafhængighed.  Jeg træner jo meget og sådan – så hvad skader lidt slik?  .. Det skader egentligt heller ikke, og jeg kan virkelig godt lide dét.  Næsten hver weekend står jeg nede i slikbutikken og blander – og jeg kan slet ikke få nok.
Jeg har dog længe tænkt på at skære ned på slikket, fordi jeg kan mærke at jeg fysisk og endda psykisk får det dårligt.
I fredags blandede jeg slik med min veninde, som vi så tit gør. Jeg havde faktisk ikke så meget lyst inden, men det skulle jo til for at have en hyggelig aften (?).  Jeg kommer ind i butikken – og så slipper jeg alle hæmninger.. Blander og blander og blander…   Min pose vejer nok mindst 1 kg, og så bliver jeg ramt af utrolig dårlig samvittighed.  Det ender faktisk med at jeg tager en ny pose og kun hælder halvdelen over i dén. Jeg betaler 40 kr for min pose – og går derfra med en lidt underlig følelse i kroppen. For det første: Hvorfor kan jeg slet ikke styre mig – jeg er jo som et barn i en slik-butik.  For det andet: hvorfor ramte den dårlige samvittighed mig? For det tredje: Hvordan kan jeg undgå at få det sådan igen?

Det var fredag og X-factor finale – og slikket kom på bordet. Jeg spiste næsten det hele, og så fik jeg det dårligt. Min mave var utroligt oppustet og jeg fik en voldsom hovedpine og kvalme.  Jeg fik også virkelig dårlig samvittighed – for hvad nytter det at jeg træner og spiser sundt, når jeg “forgifter” min krop med så store mængder slik og farvestoffer. Jeg går hjem og kan nærmest ikke sove fordi jeg har så meget sukker i kroppen. Da jeg vågner næste dag er det fordi min mave rumler rundt og jeg har det dårligt..
Dette scenarie udspiller sig faktisk næsten hver eneste weekend; At jeg bliver ramt af dårlig samvittighed og fysiologiske symptomer i større eller mindre grad.  I hvert fald, så påvirker det mig – og  min krop.  Men når det bliver weekend igen, og så har jeg glemt alt, så skal jeg bare have mit sukker-fix.  Faktisk er jeg ikke den eneste som får det dårligt af sukker, min mor og et andet familiemedlem har også skåret kraftigt ned på sukkeret. Hvis de kan, så kan jeg også! 🙂

Så nu har jeg altså taget en beslutning: jeg vil skære ned på mængden af sukker. Jeg har talt meget med mine gode veninder om dét, og de er egentligt enige. Det handler ikke om hvad man putter i munden, men hvem man er sammen med. Man kan spise så mange andre ting, som kroppen har bedre af. Førhen var jeg god til at skære lækker frugt – og servere nødder og måske lidt mørk chokolade. Så det vil jeg prøve igen – selvom det nok bliver en stor udfordring.  Faktisk snakkede jeg med min kæreste om, at vi skulle prøve at undgå sukker resten af april, og det har jeg lokket mine bedste veninder til også. Når jeg taler om sukker så er det primært slik og den slags. Så jeg vil selvfølgelig stadig bage en masse lækre kager mm.  hvor jeg bruger fx. dadler, banan eller sukrin til at søde med. Jeg er ret spændt, for jeg elsker jo altså virkelig slik.

Så ja – nu har jeg taget udfordringen op. Det kunne være super fedt, hvis nogen af jer derude kunne have lyst til at være med?  Derudover må i meget gerne dele jeres erfaringer. Kan i mærke når i spiser sukker? og hvilke alternativer vælger i?

Maya

19 Comments
  1. Jeg havde faktisk samme snak med min kæreste i weekenden, efter ondt i maven til efter x – Factor finalen, og det til trods for vi fik 1/4 del af hvad vi plejer. Så lørdag aften blev det til en skål vanilje skyr med blåbær og sukkerfri chokolade som en lille snack. Vi blev enige om, at indtil 15. Maj er der ingen sukker med undtagelse af en dag, i starten af maj hvor vi skal til noget kagebord.

    Tror sagtens det kan lade sig gøre, det handler bare om at være kreativ nok og få dækket sukkerbehovet med andre ting.

    Håber du ligger lidt opskrifter op til inspiration for os andre 🙂

  2. Jeg spiserfaktisk aldrig slik fordi jeg får ondt i maven af det og VILDT dårlig samvittighed!! Men desværre har jeg forkærlighed for nødder og tørret frugt 🙈

  3. Jeg kender alt til at få det dårligt og få oppustet mave af slik. Jeg kunne heller ikke styre min sukker afhængighed, så for mig var det ikke nok, bare at skære ned i mængden, men at stoppe helt med at spise slik. Det var frygteligt i starten, men nu har jeg ikke spist slik i 3 måneder, og min krop elsker det. Spidser engang imellem nellie dellie chokoladebar eller mørk chokolade med 70% og det er en udemærket erstatning (troede jeg aldrig jeg ville sige :-p)

  4. Jeg spiser ikke slik, netop fordi jeg får det dårligt. En voldsom hovedpine, ondt i maven og rigtig utilpas i kroppen. Så når jeg får lyst, tænker jeg på hvordan jeg har det, når jeg spiser slik. Og så stopper lysten ret hurtigt. Hvis jeg er lækker sulten, spiser jeg et par dadler/figen,som jeg evt fylder med marcipan,chokolade og en mandel. Det er virkelig lækkert.

  5. Jeg kan ikke holde mig fra snolder – hvertfald ikke i april. Fødselsdag er bare ikke det samme uden snolder 🙈

  6. Jeg har skåret rigtig meget ned på slik (dvs. alt indeholdende raffineret sukker og/eller farvestoffer) Både for vægtens, men også for velværets skyld.

    Er efterfølgende blevet ENDNU mere sensitiv overfor sukker. Så hvis jeg falder i (hvilket ikke sker mere, af nedenstående årsager) så er den stensikker: jeg bliver også utilpas og jeg ligger vågen 1-2 timer midt nat og kan simpelthen ikke sove videre. Sukkeret er bare ikke dét værd.

    Mine alternativer er mørk chokolade (den bedste er den øko med orangesmag fra søstrene grene eller den helt mørke 70% øko Bjørnstad fra Netto), dadelkugler eller tilsvarende.. Det mærker jeg ikke på blodsukker/velvære/nattesøvnen. Og bliver heller ikke opspilet af det. Så det er altså mine alternativer og det smager altså mindst ligeså godt:D

    P.S. Nå ja, skyr rørt med urtekram øko kakaopulver+sukrin gold er også blevet en favorit. Det lyder frelst, men synes altså det er lækkert nu, hvor jeg lige har vænnet mig til den lidt syrlige undersmag fra skyren:)

  7. Jeg er så meget med på sukkerfri måned – jeg har kastet alkohol oveni puljen, så ingen søde sager og fredagsøl i april måned. Jeg har det som dig – når det bliver fredag, kan jeg slet ikke få hjernen fra slikbutikken, så af sted det går og slikket spist inden kl. 20! Og pludselig blev fredagsslik til mandagsslik – det var jo påske! Duer ikke! Jeg kan mærke, at jeg bliver sløv af alt det sukker, og det er ikke vejen for mig. Så lad os følges i kampen mod vores egne hjerner…

  8. Tak for et ærlig oplæg! Overordnet set ser jeg mig selv som en fornuftig pige der mere eller mindre har styr på tingene, lever sundt og træner dagligt! Men som du beskriver det, kan jeg slippe alle hæmninger når jeg står i en slikbutik. Standarden er 500g men det er sket, at posen vejer mere! Som regel får jeg ikke dårlig samvittighed, men nogen gange rammer den alligevel så hårdt, hvorfor kan jeg ikke styre mig og hvorfor spiser jeg til jeg får det dårligt?!
    Jeg har ofte taget en “kold tyrker” hvor jeg ikke har fået nogen former for søde sager i en måned, og det er desværre ikke vejen frem for mig, da det resulter i overspisning i den anden ende. Til gengæld er jeg begyndt at mærke efter, hvornår jeg virkelig har lyst, og derudover sige nej tak! Det er svært og kræver øvelse, men jeg tror det er vejen for mig ☺️

    1. Lyder som en rigtig god løsning Christina 🙂 !!
      Jeg har aldrig prøvet en kold tyrker. Men jeg vil alligevel prøve at give det et skud! 🙂

  9. Jeg er med på at tage udfordringen op, når jeg flytter hjemmefra snart. Jeg er afhængig af sukker, tror jeg – men samtidig reagerer jeg – ligesom dig – rigtig kraftigt på det 🙂

  10. Åh! Jeg har det på samme måde. Bortset fra at jeg ikke holder det til weekend, men hvilken som helst dag giver jeg efter for sukkertrangen.
    Apropos har jeg netop spist to poser påskeæg – de var jo på tilbud til kun 10 kr. .. Øv.
    Maya, jeg vil rigtig gerne være med på sukker-fri april <3

  11. Super fin ide ✌🏼️ Jeg droppede for et års tid siden ALT sukker og fik det markant bedre. Men det er svært, og jeg lever langt fra sukkerfrit den dag i dag. Dog har jeg fået andre og bedre rutiner, så tror det er super fint at prøve det sukkerfrie liv i en periode. De første par uger er slemme, men så slipper sukker-jerngrebet langsom sit tag i en og det er en fed følelse. Held og lykke og lad os høre hvordan det går med dig undervejs 💪🏼 Kh. Voxtrup.dk

  12. Når du beskriver det på den måde, så har jeg svært ved at se forskel på det og så at drikke sig i hegnet hver fredag? Ikke ondt ment, men du får det jo fysisk dårligt, fortryder hver gang og kan så ikke stoppe igen. Det er da en afhængighed i sin klareste form? Jeg har droppet både alkohol og sukker for længe siden og jeg kan ikke spise mere end et par stykker slik før mit hjerte begynder at hamre løs, jeg sveder, får hovedpine og der går timer, før jeg har det godt igen. Så ser man virkelig, HVOR skadeligt sukker er. Det er sgu lidt en folkesygdom i DK, at vi forbinder sukker med hygge i alle forstande, kan jo læse fra kommentarerne, at de forslår alternative søde ting, når man skal hygge sig. Hvad med bare at… ikke spise noget hele tiden?

  13. Jeg droppede selv al sukkeret for over et år siden, men bare jeg så fik lidt kage eller slik, blev jeg dårlig og det gad jeg sku ikke! Jeg tror det handler om at styre sig og det har jeg lært! Jeg køber aldrig så meget slik, og når jeg køber bland selv har jeg alligevel til hele weekenden 🙈🙈

  14. Jeg har haft en periode, hvor jeg spiste slik, chips eller kage HVER dag. Mest kage. Faktisk spiser jeg ikke så meget slik mere, da jeg hurtigt får hjertebanken af det 😮
    Nåh, men jeg er langsomt ved at trappe lidt ned og havde i sidste uge 3 sukkerfri dage. Det er små skridt, men det er forhåbentligt skridt, der holder. Jeg elsker kage og jeg har tænkt mig at blive ved med at spise det. Men vil gerne på sigt holde det til måske 2 gange om ugen og så prioritere kvalitet.
    🙂

  15. Hvor der er vilje, er der vej! Er sikker på du kan klare det, Maya 🙂
    Det handler “bare” om at komme igennem den første weekend uden slik.
    Jeg har også selv haft en utrolig stor trang til slik i marts måned (haft lyst næsten hver dag). Så den 1. april besluttede jeg mig for, at nu måtte det være nok!
    Jeg er nysgerrig efter, hvad slikket gør ved min krop. Jeg træner ofte – og styrketræner jeg ikke, løber jeg i stedet. Så som du siger, kan jeg vel nok tåle det? Men det meste af mit fedt, sætter sig omkring min mave – og dét punkt vil jeg gerne have forbedret!
    Jeg er derfor i gang med 21-dage-uden-slik-udfordringen. Derved er jeg på min sjette dag i dag, og det går godt.
    Jeg læste engang, at det tager 21 dage om at komme af med en vane. Men jeg er overbevist om at jeg klarer den, trods min store kærlighed for chokolade.
    Så du er ikke alene i udfordringen søde Maya 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published.