Oppustethed, fordøjelsesbesvær, mavepine og træthed – har du irritabel tyktarm?

2015-04-10 08.35.44
Det er ikke det mest charmerende emne vi skal tale om i dag, men det er nødvendigt. Jeg vil gerne medvirke til at kunne aftabuisere at kunne tale om fordøjelsesproblematikker, fordi vores fordøjelse spiller en essentiel rolle for vores krop og sundhed. Faktum er at 1 ud af 10 danskere i perioder har  irritabel tyktarm, og alligevel er det en overset sygdom.
Tilstanden hedder på engelsk “irritabel bowel syndrome” og forkortes herefter IBS.  Før diagnosen kan stilles er det vigtigt at udelukke andre alvorligere sygdomme hos lægen. IBS kan der ikke testes for, men kan stilles når alt andet er udelukket.

Symptomerne på IBS er: Udspilethed, hvor maven er oppustet, skiftende afføringsmønster: vekslende mellem diarré og forstoppelse, meget luft i maven, problematiske toiletbesøg, og mavesmerter. Der er ikke noget farligt, men dét kan være enormt generende og gå udover livskvaliteten.
Årsagen til tilstanden kendes endnu ikke og der kan ikke tilbydes en medicinsk behandling, som kan helbrede sygdommen. For nogen kan det være nødvendigt at symptombehandle medicinsk pga. forstoppelse, diarré og smerter.

Jeg har i mange mange år haft periodevise mavesmerter og oppustethed, under udredningen blev jeg derfor bekendt med, at jeg havde IBS. Da der ikke er nogen behandling har jeg ikke vidst, hvad jeg skulle stille op. Jeg har derfor selv forsøgt mig med at udelukke forskellige fødevarer: svinekød, gluten, laktose – men intet har haft en betydelig effekt. Derfor har jeg opgivet dét, fordi at besværligheden overskyggede effekten. Det som har haft størst effekt hos mig, har været at mindske stress så meget som muligt og behandlinger hos Aarhusosteopati.dk  

Jeg har af flere omgange stødt på “Fodmap diæten”, men jeg har aldrig prøvet. Fodmap diæten er en udelukkelsesdiæt, hvor man i 4-8 uger spiser meget stringent, for herefter kun at tage en fødevarer ind af gangen. Jeg har synes at det var meget omstændigt,  og var bange for at denne udelukkelse af så mange fødevarer ville hæmme mig for meget socialt. Jeg er dog noget til et punkt, hvor mavepinen er uudholdelig. Jeg er træt af, at min mave altid er oppustet – og jeg kan aldrig gå i et par stramme jeans. Jeg er træt af at jeg ikke ved, hvad der giver mig ondt i maven.  Jeg har allerede læst en del om fodmap principperne, og kan se at de giver god mening i forhold til hvornår jeg oplever symptomer.  Lige nu skriver jeg bachelor og overskuddet er ikke ligefrem til at lægge min livsstil om, men jeg vil alligevel prøve, fordi at stress gør det hele meget værre… Så hvis I har lyst til dét, så vil jeg meget gerne prøve at sætte jer ind i Fodmap principperne – og involvere jer i processen.  Så nu starter jeg så godt jeg kan og når jeg er færdig med bachelor, vil jeg formentligt starte på de 4-8 uger som diæten anviser.  Hvis i har nogen erfaringer, så må i selvfølgelig endelig skrive til mig.
Mavepine skal ikke være et tabu!   🙂

Maya

Kilde: Low fodmap diet – giver ro i maven 

19 Comments
  1. Er ked af at høre du har det. Det er bestemt ikke sjovt. Jeg er på præcist samme stadie som dig. Jeg har haft det i årevis, men ikke kunne gøre noget. Jeg har også undersøgt low foodmap, men det virker så uoverskueligt.. Har så småt prøvet, men så skal man til fødselsdag o.l. og så går det hele i vasken. Det er død træls.

  2. Hej Maja 🙂
    Jeg er i samme båd som dig -desværre! Da jeg selv forsøgte mig med lowfodmap efter råd fra diætist var rugbrød og frugt faktisk det der irriterede min mave mest. Ligesom dig virker diæten ikke som en holdbar løsning. Jeg har i stedet skåret ned på tingene og sørger for at drikke meget vand og gå på toilet når det kræves.
    Glæder mig til at følge dig i dit forsøg på diæten. 🙂

  3. Ellers prøv at holde dig fra nogle af de “værste” ting, altså de røde områder, som oftest er problemet: lactose, æbler/pærer/blommer, champignon, kål, bønner, løg, soya og sødemidler. Det virker for mig!

  4. Hej Maja.
    Jeg har selv været der (og er der delvist endnu).
    Diæten er ingen fest og det kræver en del forberedelse, men det er også det værd! Det var det for mig. Jeg var på diæten sidste år og har fået det en hel del bedre. Det var dog i samarbejde med en speciallæge i mave-tarm sygdomme at jeg kom på diæten efter hun havde testet mig for stort set alt andet så vi kunne udelukke at der ikke var andet galt. For mig er kunstige sødemidler det største problem. Derudover er tyggegummi fuldstændig no-go i følge min læge. Jeg håber du bliver klogere på din mave. Held og lykke med diæten.

  5. Åh, jeg er i præcis samme båd. Mit startede for halvandet år siden, med voldsomme mavesmerter og meget høj feber, det endte med at jeg blev indlagt og fik fjernet blindtarmen, men det viste sig at blindtarmen var rask. En masse lægebesøg og blodprøver senere, står jeg også med en irritabel tyktarm. Jeg fik besked på at holde en mad dagbog, jeg kan ikke tåle mad der er tilberedt på grillen 🙁 og meget fed mad, men ellers har jeg ikke kunne finde sammenhæng i hvad der skulle “udløse” det. Jeg har kigget på low fodmap diæten, men synes det virker så uoverskueligt, men jeg vil da helt sikkert følge med 😉

  6. Hvis du ikke har prøvet kuren, synes jeg bestemt den er det værd! Jeg døjer med det samme, og det har virkelig lært mig noget om hvad jeg ikke kan spise. Men det er besværligt og begrænsende. Specielt hvis man gerne vil være sund, ikke at der ikke er sunde fødevarer at vælge imellem, men fordi så mange grøntsager ikke kan spises. Men synes bestemt du skal prøve, og vil glæde mig til at få et indblik i, og alternativer til mine efterhånden ret trivielle og ensformige retter 🙂

  7. Min veninde og medstuderende fra Ernæring og Sundhed har en fin blog udelukkende med FODMAP venlige opskrifter 🙂 bloggen og tilhørende Instagram hedder Mette Mavefryd, hvis du kunne bruge lidt inspiration 🙂 mange knus og held og lykke fra Mig

  8. Hej Maya 🙂
    Jeg lider også af IBS og har i mange år prøvet alt mellem himmel og jord i forsøget på at holde generne nede.
    Lægen, der i sin tid stillede diagnosen, fortalte mig at den eneste behandling med evidensbaseret virkning på IBS er perbermynteolie. Det lyder lidt skørt og mange vil nok forholde sig skeptiske, men pebermynteolie har vist sig at stimulere tarmens naturlige peristaltik og modvirker desuden luftudvikling i tarmen, der i langt se fleste tilfælde er årsagen til smerter. Jeg tager selv pebermyntekapsler 3 gange dagligt, som jeg køber i Matas. Og de virker altså! Her er et link (https://www.matas.dk/obbekjaers-pebermynte-200-tabl) – så kan du måske prøve dem? Jeg læser selv medicin og har derfor sat mig ret grundigt ind i lidelsen og hvad man kan gøre for at mildne symptomerne og det her er altså det første der rigtig har hjulpet mig. Jeg har dog ikke prøvet FODMAP, da jeg ligesom dig havde svært ved at se mig selv skære så mange ting ud af min kost og også var bekymret for det sociale aspekt omkring en meget striks diæt, så jeg er virkelig taknemmelig for, at jeg har fundet noget der hjælper mig uden at gøre alting super besværligt 🙂
    Rigtig god bedring og held og lykke med FODMAP-projektet 🙂
    Knus fra Alberte

    1. Hej Alberte,
      Jeg har heller ikke fundet noget endnu der hjælper på min mave, så tror jeg vil prøve pebermynte tabletterne 🙂 Er det nogen man skal sluge, og hvordan ser de ud?

  9. Hej Maja.
    Jeg er ked af at du også har det sådan. Jeg har selv levet med mange ubehagelige smerter og oppustet mave som en fodbold. Jeg har været inde og ude af hospitaler og er stadig i et forløb på frederiksberg hospital. Jeg har prøvet mange ting. Alt for mange ting inklusiv FODMAP diæten. Jeg var på dén i 3-4 uger, men det var for meget for mig. Maden overskyggede pludselig alt andet. Jeg synes det var alt for begrænsende i forhold til at jeg går meget op i sundhed og der er en del man ikke må spise. Jeg ville ihvertfald ikke kunne leve sådan, så hellere have ondt i maven engang i mellem. Den er også meget begrænsende ift. sociale arrangementer, fordi man altid skal være opmærksom på ingredienserne.. Jeg tager virkelig hatten af for dem som kan leve efter disse principper.. Jeg håber, at du får bedre resultater end mig og så glæder jeg mig til at følge med her 🙂

  10. Min mave er os altid oppustet . Måske skyldes det mælk , gluten , løg osv. Men det r bar svært at stoppe med at spise det især når man heller ik r sikker på hvilke fødevarer der driller. Jeg har købt noget mælkesyrebakterier som jeg læste skulle virke men pyha det smager godt nok dårligt . Men det stadig nyt at jeg tager det. Glæder mig til at læse om den kur du skal på virker mod det.

  11. Hej søde,
    Har du overvejet at udelukke kunstige sødemidler? Jeg reagerer med hovedpine og oppustet mave når jeg får det 🙁 og det er alt fra Bodylabs zero topping til BCAA og Fun saftevand osv. Til tider lyder det nemlig til at du f.eks får en del cola zero osv. 🙂

    1. Hej smukke 🙂
      Ja, det er også en del af dét. Sukkerfrit tyggegummi er fx. no go 🙂 .. Må prøve mig frem! 🙂
      Er ikke meget for at slippe pepsi max’en;) – men det skal selvfølgelig også prøves!

      1. Ja, det ved jeg godt – men det var egentlig et forslag til en mindre omstændig omgang, når nu du var i gang med din bachelor og ikke følte overskud til fodmap. Det er jo rimelig simpelt at ekskludere kunstige sødestoffer(polyoler) i modsætning til også at undgå alle sakkariderne 🙂

        1. Jaa, det er virkelig omstændigt 🙂
          I nov/december drak jeg dog ikke cola i 6 uger, og dét alene havde ikke rigtigt nogen effekt. Desværre.. 🙂 – Men den anden dag spiste jeg et stykke tyggegummi og fik vildt ondt i maven… Så der er klart noget med polyoler..
          Så må lige prøve og se, hvad der giver mest mening. Løg, æbler og laktose eller meget fed mad er umiddelbart det min mave reagerer aller voldsomst på lige nu:)
          Og så er stress alene jo også noget der virkelig påvirker, i hvert fald min mave.
          Håber du har dét godt søde. 🙂
          Knus

  12. Hej Maya.
    Jeg døjer selv med IBS og har fuldt low fodmap. Ved mig havde det effekt nærmest fra den ene dag til den anden. Jeg fik det så meget bedre i de 8 uger jeg overholdte diæten. Bagefter begyndte jeg at spise lidt forskellige gule og røde fødevarer igen, og nu har jeg fundet en balance hvor jeg sagtens kan spise et æble el lign, så længe jeg ikke får mange andre fødevarer med høj mængde fodmaps i samtidig.
    Hvis du mangler en god diætist vil jeg helt klart anbefale dig Mette Borre. Jeg havde konsultation ved hende og hun er bare rigtig dygtig. Hun er medforfatter på 2 kogebøger med fodmap venlige retter, der er rigtig gode. Jeg fandt dem på tilbud i Føtex 🙂 Dem brugte jeg meget, så jeg fx stadig kunne lave tortillas eller frikadeller til mig og min kæreste.
    Og sidst men ikke mindst: fortæl dine veninder og familie hvorfor du gør det og hvad principperne bag det er og at der rent faktisk er studier der viser det har en effekt ved IBS. Min omgangskreds tog rigtig meget hensyn til mig, og ofte medbragte jeg fx selv brød o.lign. når jeg spiste ved andre til fx tapasaftener. Det kan sagtens fungere med lidt planlægning 🙂
    Mvh Julie

  13. Hejsa, jeg har også fået diagnosticeret irriteret tyktarm.
    Jeg spiser glutenfrit og spiser ikke ret meget med laktose.
    Jeg holder mig fra: Kål, løg, hvidløg, æbler, pærer osv.
    Jeg spiser 1 husk tablet hverdag og har fået henvist nogle piller med mælkesyrebakterier som jeg får hverdag. Den ene hedder: “Udo’s Choice Super 8 Plus” og den anden hedder: “Solaray – Multidophilus”. Det sted som jeg har fundet det, der er det billigste at købe dem er: http://www.Med24.dk
    Jeg har i lange perioder ikke haft ondt i min mave, og sørger for at få de forskelige piller hverdag, til afhjælp i det daglige.

Leave a Reply

Your email address will not be published.