Min holdning til kalorietælling

DSC08050

Hvor mange kalorier er der i? … Det er et spørgsmål jeg ofte får i forbindelse med at jeg poster mine opskrifter. Jeg kunne godt udregne dét, men det har altid været lidt en princip-sag, at det ville jeg ikke. Jeg mener at kalorietælling for de fleste ikke er nødvendigt. Jeg har oplevet at jeg får mange mails fra piger med spiseforstyrrelser – og for alle dem var kalorietælling et issue. Jeg synes også let at det kan tage overhånd, hvis man alene fokuserer på madens kcal-indhold – fordi at kalorier som det eneste parameter kan blive unuanceret. Det jeg prøver at sige er nok, at mad ikke bør bare vurderes på kalorieindhold alene.
Jeg synes, at det kan blive en anelse sort/hvidt, hvis man ikke tager højde for næringsindholdet generelt set. For kunsten er måske netop at få den rette fordeling af; kulhydrater, proteiner, fedt – og et højt af vitaminer og mineraler. Så det giver altså ikke mening, at fravælge fx. avocado, fordi den har et højt indhold kalorieindhold, fordi den har netop et højt indhold af sunde fedtstoffer og gode vitaminer.
Derudover må man nok også sande at mad kan have en social betydning, så hvis man alene pga. kalorietælling er begrænset i, at kunne købe en is på en varm sommerdag – eller tage på en restaurant at spise, så synes jeg i hvert fald ikke det er optimalt.

Når det så er sagt, så tæller jeg engang i mellem selv kalorier. Det gør jeg, hvis jeg har brug for at hanke mig selv lidt op i nakken. Mest af alt handler det dog om at jeg er nysgerrig på, om fordelingen i min kost er den rette – og om der er nogle steder man kan forbedre sit indtag. Oftest tæller jeg kalorier 1-5 dage, og så går der et par måneder i mellem. Nu har jeg dog talt kalorier i en uges tid – minus lørdag. For én gangs skyld, har jeg faktisk lyst til at fortsætte lidt længere. Det skyldes alene at jeg synes det er helt vildt spændende, og jeg kan godt lide at se et overblik over min makro-fordeling fra dag til dag. Jeg synes ikke at kalorietælling skal være noget vedvarende og permanent, medmindre at der er en god grund til dét.

Så min holdning er at man kan bruge kalorietælling på en intelligent måde, hvor man optimerer sin kost så man får “mest muligt ud af den”. Det kræver dog en lidt viden om kost og ernæring. Mest af alt så bygger man jo også en viden på sine erfaringer. Jeg kan godt lide at foretage nogle ændringer og så se, hvordan min krop reagerer. Jeg ved fx. fra tidligere, at jeg ikke kan skære særlig meget i kulhydraterne, fordi det påvirker mit energiniveau for meget. Der findes utroligt mange app’s og hjemmesider til kalorietælling. Jeg kan godt lide myfitnesspal, fordi den har utroligt mange fødevarer indlagt. Dette er ikke en opfordring til at tælle kalorier, som sådan. Men hvis du har tænkt dig at gøre dét, så husk ikke at se på kalorieindholdet alene.

Hvad er din holdning til kalorietælling?
Maya

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.