Løber jeg slet ikke mere?

12980973_10154000673631745_1138839208_o

Det er ved at være længe siden, at jeg har skrevet om løb her på bloggen. Det er lidt underligt, når man tænker på at jeg engang har løbet et halvmarathon -og været ihærdig løber. Der er dog et par stykker, som har spurgt om jeg slet ikke løber mere – og jo, det gør jeg.  Jeg har bare ikke følt, at jeg har haft så meget at fortælle, da jeg ikke løber særlig meget.

Mine løbeambitioner er nærmest ikke til stede for tiden. Det skyldes at jeg bøvler lidt med en “småskade”, som ikke rigtigt vil løse sig. Jeg har problemer med det “spænder” bag på mit knæ, når jeg har løbet ca. 5 km. Det skyldes at min baglår er overspændt, og det kommer formentligt fra en hofte, som har tendens til at rotere en smule. Dette er en problematik som jeg går med hos Aarhus Osteopati. Det gør ikke decideret ondt, det spænder bare.  Jeg må også sagtens gerne løbe, så længe der ikke opstår smerter. Det er ikke noget der generer mig, når jeg laver alle andre former for træning.

Jeg løber ca. 1-2 x om ugen ca. 5 km. Jeg ville rigtig gerne løbe 3x om ugen, men nogle gange bliver det nedprioriteret. Jeg er blevet rigtig glad for at lave meget andet cardio også fx. stair-master eller spinning cyklen. Generelt er min styrketræning også blevet med højere puls end førhen, da jeg engang i mellem laver metcon træning eller cirkeltræning.  Jeg må nok også indrømme, at jeg stadig synes at styrketræning er væsentlig sjovere.

Løb giver mig dog noget helt andet. Jeg føler virkelig at løb er rigtig godt for mit hoved, og at det er som om at tingene bliver placeret i de rigtige kasser i hjernen, når man er ude at løbe.  Jeg bliver nok aldrig en langdistance-løber med mine korte ben og relativt stærke krop. Jeg egner mig nok bedre til den mere eksplosive træning, og jeg har det faktisk godt med at løbe intervaller. Min krop  kan faktisk meget bedre lide 5 km interval løb fremfor 5km rolig løb, det er lidt underligt. Jeg tror i høj grad det skyldes at det hurtige tempo får mig til at løbe længere fremme på fødderne, og det mindsker det stræk der kommer på knæet.

Jeg ville rigtig gerne løbe meget mere, men jeg bremses af den her irriterende små-skavank. Jeg håber at det snart kommer i orden. Jeg har ikke ambitioner om at løbe halve eller hele marathon. Jeg vil bare gerne i form til at kunne løbe 10 km igen. 🙂
Jeg er også begyndt at løbe med min kæreste engang i mellem – og har startet vores egen lille løbeklub. Så jeg håber at det  er endnu en motivationsfaktor for at komme i bedre løbeform.

Hvordan går det med jeres løbetræning? Hvad er jeres ambitioner og hvor ofte kommer i afsted?
Maya

9 Comments
  1. Jeg er pt skadet……stressfractur på højre skinneben. Jeg skulle ellers ha´ løbet min 3. halvmarathon i Aarhus i søndags, men det må pænt vente. Jeg må tidligst løbe igen den 22. august og jeg kan godt fortælle at jeg er ved at blive sindssyg af ikke at komme ud og løbe. Jeg mangler at kunne tømme mit hoved på den måde man kun kan ved løb. Jeg plejer at løbe omkring 40 km om ugen så det er et stort tab for mig. mens jeg venter træner jeg på crosstrainer og romaskine i centeret, men det giver slet ikke det samme i forhold til det med at få tømt hovedet ihvertfald. Jeg glæder mig usigeligt til jeg må snøre løbeskoene igen 🙂

    1. Hej Jane. Ej hvor er det synd for dig! Det er så træls at man ikke kan gøre det man vil 🙂
      Jeg blev skadet til et halvmarathon – og i den skadepause blev jeg så overraskende glad for styrketræning at det har været min store passion siden! 🙂
      Håber du kan få det bedste ud af skade-pausen, selvom jeg føler med dig! 🙂

      Knus

  2. Hej Maya 🙂 Hvad er dine erfaringer med stair-master maskinen? Jeg har hørt mange tale om, at den er super effektiv, men jeg forsøgte med 1000 skridt på hastighed 10 – og jeg var ved at dø efter de ca. 10 minutter det tog! Har set at flere står derpå i 30-45 minutter, og jeg kan slet ikke forstå hvordan de kan. Er spændt på at høre om dine erfaringer med den maskine!! 😀

    1. Hej Stine 🙂
      Jeg synes også at den er mega effektiv – og min puls er meget meget høj!
      Jeg har den på hastighed mellem 8-12. Jeg kan også godt stå på den 30-45 minutter , men så sætter jeg den nok kun på 8-10:)
      Men du kan tro jeg også er ved at dø , den er altså virkelig hård.
      Mange hænger meget i armene, dét får man ik så meget ud af ! 🙂 .. Men altså, Jeg synes faktisk at 10 minutter fuld hammer er rigtig flot! Så kan du jo prøve at sætte den på 6-8 og se om du kan tage 10 min mere! Men eller kan du jo supplere med de andre maskiner som ikke er helt så hårde. Men konditionen bliver jo bedre med tiden 😀
      KH. Maya

  3. Jeg lige blevet færdig i vores lokale løbeskole efter 12 uger. Så nu kan jeg løbe 5 km, og på en god dag holde tiden under 30 min. Så jeg rigtig glad og ret stolt hvis man må være det 😉 Efter mange halvhjertet forsøg har jeg endelig fået gang i løbelivet og er tilmeldt begyndt at elske det! Nu er målene at forsætte 2-3 gange om ugen i vores løbeskolen, komme fra hold A til hold B, og engang i efteråret at kunne løbe 10 km 🙂 gerne til september hvor det er forskellige efterårsløb rundt omkring.
    Kan du anbefale et godt (begynder) løbeturb 🙂
    Hilsen Lioba

    1. Hej Lioba 🙂
      Jeg er rigtig glad for det jeg har. Det er et garmin 235. Det måler puls på håndledet så man ik skal have bælte på. Og så er det meget nemt at bruge 🙂
      Fedt at du er komme i gang med at løbe. Kh. Maya

  4. Jeg løber 2-3 gange om ugen. 1-2 ture på 4-5 km om morgenen inden min familie står op og hverdagen starter. Og så tager jeg en tur i weekenden på 10 km, som jeg nu kan løbe uden at være døden nær. Det er min lille personlige sejr ☺

Leave a Reply

Your email address will not be published.