Forløb hos fysioterapeut – Problemer med bevægelighed i knæ og bækken!

p1030403p1030418

Jeg er startet hos Fysioterapeut Tine Thomsen hos Aarhus Osteopati.  Jeg har jo i lang gået hos Ivar dernede som er ostepat, men som et supplement er jeg startet i et forløb hos en fysioterapeut også.  Efter 3 behandlinger og hjemmeøvelser mærker jeg allerede KÆMPE fremgang – og jeg tror virkelig, at det er dét her der skal til for at få styr på mine skavanker.

Hvis vi tager historien kort så løb jeg for 2,5 år siden Lillebælt Halvmarathon og gennemførte trods store smerter i knæet. Efterfølgende var knæet jo naturligvis meget ømt. Efter et par måneder tog jeg kontakt til Ivar, hvor jeg med behandlinger og en anti inflammatorisk kur blev mindre smertepræget. Ivar fandt årsagen til mine knæsmerter, som skyldtes et skævt bækken. Så da bækkenet blev sat på plads, så var der en stor bedring.

Jeg kom aldrig sådan rigtigt i gang med at løbe igen efter min skade. For “held i uheld” fandt jeg ud af, hvor sjovt og fedt styrketræning var.  Det var selvfølgelig meget godt, at jeg fandt passionen i en anden sportsgren – som ikke gjorde mig skadet eller øm.  Det betød dog også, at der ikke var noget fokus på min genoptræning eller på at komme i løbeform igen.

Jeg har af flere omgange forsøgt at starte med løbetræningen igen, fordi jeg kan jo egentligt godt lide at løbe, men det er aldrig rigtig lykkes mig at komme over 5 km. Derudover drillede bækken, hofte og knæ efter løbeturene og derfor blev de sjældnere og sjældnere. Nu er jeg så startet i et forløb hos Tine – og jeg har allerede løbet mere end jeg har gjort de sidste par måneder. Første uge løb jeg 3 x 5 km – og jeg var ikke til at skyde igennem. Jeg har været lidt forkølet på det sidste, men jeg har i alt løbet 6 ture siden opstart uden problemer.  Jeg kan faktisk slet ikke forstå det. Målet er at kunne løbe 10 km, uden smerter – og jeg tror virkelig på det.

Hos Tine startede forløbet med en ganganalyse, hvor hun konstaterede at mit bækken ikke bevægede sig optimalt. Det er vigtigt at bækkenet bevæger sig som det skal pga. den belastning som passerer der, hver eneste gang vi tager et skridt. Da jeg både havde problemer med knæ og bækken – og at de to led arbejder tæt sammen skulle begge leds bevægelighed optimeres. Det er primært knæet som der arbejdes med, da man ikke voluntært kan arbejde med SI-ledene (bækkenled). Efter bare et par gentagelser, kunne man se en forbedring i min gang analyse.  I følge Tine skyldes det at man ikke blot ændrer måden ledene bevæger sig på, men at man også får aktiveret en del nerveender i led og muskler, som gør det muligt for disse led at bevæge sig bedre.  Når man får bedre kontrol i ledene, kan de bedre bevæge sig – og det gør at hele kroppen bevæger sig bedre – og i sidste ende vil det give mindre smerte.  Øvelserne laver jeg kun med højre ben, fordi det er i højre side jeg har problemet. Jeg laver 5 af hver – hver sin vej. Dette gør jeg mindst 1 x om dagen.

Øvelser til at optimere bevægelighed i knæ/bækken
– Ankel tilst (hvor man “tilter anklen udad)
– Knee Circles (cirker med knæet)
– Hip Circles (cirkler med hoften – bagud)

Som en bonus har jeg også fået et par øvelser som arbejder mere min lænd. Jeg har nemlig haft store problemer med lænden, især hvis jeg sad ned i lang tid. Nu kan jeg pludseligt sidde ned 8 timer uden at få ondt, det er fantastisk nu når jeg er startet på uddannelse. Det med lænden kan vi tage en anden dag 🙂 …
Jeg kan kun anbefale Tine, hvis du har nogle skader eller skavanker. Hun er super dygtig og omhyggelig – og hendes måde at forklare og vise øvelserne, gør at jeg hurtigt forstår dem. Læs mere om Tine og fysioterapi: HER. 

p1030425
Maya

3 Comments
  1. Hej Maya,
    Jeg har lige et spørgsmål. Nu hvor du har døjet med de her problemer og ikke har kunne løbe pga bækken og løberknæ. Har der været nogle øvelser under ben træning som du ikke har måtte lave?

    1. Hej Cathrine 🙂 – Nej det har der ikke været. Jeg skulle selvfølgelig lytte til kroppen osv. 🙂 Men generelt var det godt med en stærk krop for mig.
      Jeg har aldrig ondt efter styrketræning, det var kun løb som gav mig problemer.
      Men jeg kan selvfølgelig ikke sige om det er det samme for dig:)
      kh. Maya

  2. Hejsa.. jeg vil bare høre om du kan præcisere de øvelser for det skæve bækken 🙂 Jeg er helt med på det du skriver – men i hvilken stilling lavede du hofteøvelsen på? Stående eller på alle fire?

Leave a Reply

Your email address will not be published.