Løbeprogram: Fra 0-5km på 10 uger

dsc_1433

I mandags delte jeg et løbeprogram fra 5-10 km.   Jeg fik dog et par forespørgsler på, om jeg også kunne vise et nybegynder program fra 0-5 km. Det får i derfor i dette indlæg. Jeg beklager at det lige kommer i “omvendt” rækkefølge så. For man skal selvfølgelig lære at løbe 5 km før man kan gå fra 5-10 km.  🙂

Jeg forsøger at komme afsted 3 x om ugen, fordi det er et godt supplement til min styrketræning.  Jeg følger programmet fra 5-10 km, som du kan starte på efter dette program! 🙂

Jeg har fået Tine Thomsen til at give et bud på et løbeprogram, som kan få dig i form til at løbe 5 km. Tine er fysioterapeut, udannet løbetræner, tidligere konkurrence løber,  samt  specialist i løbeskader og træningsoptimering.
Er der nogen af jer, som vil starte på løbeprogrammet? 🙂

Løbeprogram: Fra 0-5km på 10 uger
skaermbillede-2016-11-21-kl-20-25-53

Maya

19 Comments
  1. Mega fedt, tak for dette program 😃👍🏼 Efter en alt for lang løbepause, er dette en god motivation til at komme i gang igen!

  2. Hej Maya
    I frygt for at lyde en smule stalkeragtig tænkte jeg om du havde lyst at dele din løberute med os? Jeg bor selv i nærheden af hvor du bor og er i øjeblikket oppe på 7 km. løb – men har ekstremt svær ved at forlænge ruten uden for mange bakker eller uden at løbe i ring, så det ville være rart med en smule inspiration 😀

    1. Hej Louise 🙂 – Min 5 km rute hedder bare ned forbi ingerslev, gennem skoen, ned igennem mindeparken, og langs vandet hjem… Hvis jeg forlænger den så løber jeg til højre og ud i skoven igen… Selvom det betyder at jeg så løber lidt af den samme vej tilbage 🙂
      Så jeg er heller ikke så fantasifuld 🙂
      Kh. Maya

  3. Hej.
    Jeg har et enkelt spørgsmål. Jeg har før været god til løb, men har ikke løbet længe og min kondi er helt i bund. Starter fra scratch. Her er mit spørgsmål så: er der noget specielt jeg skal tage hensyn til nu når jeg vil starte op her i de meget kolde måneder? 😊 Vh Mie

    1. Hej Mie 🙂 – Jeg kender godt det med at starte “forfra”, det gjorde jeg også efter en skade 🙂 … Jeg tror man bare skal nyde processen, og bruge sig selv som motivation… 🙂
      Du skal selvfølgelig have tøj på som passer til vejret. Især vinterløbebukser og en god løbejakke er et must.. Jeg er glad for Kari Traa, Newline og 2XU 🙂 … Derudover skal du være opmærksom på at blive set i trafikken, hvis du løber i mørket.. En refleksvest eller reflekser.. Måske en pandelampe hvis du løber i skoven.. Det lyder lidt dumt, men sådan en ønsker jeg mig 😀 ..
      Og så skal du være lidt varsom når det bliver glat.. Personligt løber jeg ikke så meget når det er glat/is/sne… Der løber jeg inde i stedet…
      Som nybegynder kan det være rart at løbe på et blødere underlag fx. skovsti, fremfor asfalt som virker mere belastende, men det er også en smagssag 🙂
      Jeg håber det gav svar på dit spørgsmål, hvis der er noget konkret du tænker på, så skriver du bare 🙂
      Kh. Maya

  4. Tusind tak for deling 👍🏼 Perfekt projekt her 8 uger efter fødsel. Er allerede oppe og gå 1-3 timer dagligt. Så ville være super at få koblet lidt løb på.
    Var så heldig også at vinde er cross dit forløb her på din side, så det startes op til januar 😃💪🏼 Skal nok blive fit mom 2017.
    Tak for inspiration

    1. Hej Kathrine 🙂 – Tillykke med din nye titel 🙂 – Hvor er du sej!!!
      Held og lykke med dit projekt! 🙂 .. Du kender vel også Mette Lyngholms blog? Hun inspirerer til træning efter fødslen 🙂
      Knus

  5. Hej Maya. Tak for programmet, det er et jeg vil prøve 🙂 Jeg har desværre haft en knæskade gennem længere tid, men skal vist til min sidste gang ved Osteparti på onsdag, så håber jeg, at jeg så småt kan starte op 😊
    Har du en løbejakke/trøje du vil anbefale til en ok pris? Jeg har kun en tynd bluse, så skal have skaffet en inden 😉
    Louise – har du prøvet loeberute.dk, hvor du kan lave en rute hjemmefra og måske den vej finde nye ruter? 😊

    1. Hej Janni 🙂
      Øv med skaden, men super fedt at Aarhus Osteopati har fået dig i løbeskoene igen! 🙂 – Det er Tine som er fys dernede, som har lavet programmet 🙂
      Jeg er super super glad for den Kari Traa løbejakke jeg har https://www.bybutterfly.dk/collections/jakker/products/ida-jacket-3 – Den er simpelthen fantastisk… Men også lidt i den kostbare ende, men den er bare perfekt til nu.. Måske et juleønske? 🙂 – og så har jeg en kari traa uld trøje under.. Jeg kan bedst lide at have det meget varmt 😀 .. Jeg har også en fra newline, de er lidt billigere…
      Det er faktisk den jeg løber i nu 🙂 … Ellers tag et kig på ellos.dk eller boozt.dk -de har ret meget fint løbetøj 🙂

      Og fedt at du lige tipper louise om løberuten, elsker når i også hjælper hinanden. Sov godt!
      Knus

  6. Hej Maya
    Har lige et spørgsmål, hvordan finder jeg ud af hvor mange km, jeg løber når jeg ikke er indehaver af et fitnessur? Findes der nogle apps til formålet?

    1. Hej Mette 🙂
      Ja der findes mange apps 🙂 – Jeg vil anbefale “Endomondo” – den er rigtig god!
      KH. Maya

  7. Hej Maya.
    Skal lige forstå det rigtig. Er 1.træningspas = dag 1 osv sådan at uge i dag 1,skal jeg ” kun” gå 3 km og 2. Dag skal jeg så gå 5 min og jog 1 min × 3 osv?

  8. Kan dette program også gennemføres af gravide? Jeg er 10 uger henne nu. Jeg har aldrig rigtig løbetrænet, men laver en masse gymnastik. Men jeg vil gerne i gang med at løbe, nu foråret kommer 🙂

    1. Hej Naja 🙂
      Jeg har ikke nogen erfaring med træning til gravide, så det kan jeg ikke helt svare på. 🙂
      Jeg vil anbefale dig at læse mere hos Mettelyngholm.dk

      Umiddelbart tænker jeg godt at du kan, men jeg synes det er bedre at du bare løber det som føles godt for din krop 🙂 !

  9. Hej Maya
    Når der står max 3 min gå pause er det så 3 min i alt eller er det 3 min pr. Gå pause?? 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published.