Sådan kommer du sundere igennem julen

2015-11-29 14.08.14December er for mange af os ensbetydende med,  at der skal julehygges.  Jeg har det dog sådan med december, at jeg helst ikke vil ende med 5 kg ekstra på sidebenene. Julen er  for mig ikke en undskyldning for,  at glemme alt om sundhed, for det har jeg slet ikke lyst til. Selvfølgelig skal der være plads til at julehygge, men alt med måde  – og i juledagene holder jeg mig ikke tilbage.

Min strategi for december er, at holde fast i min træning i det omfang det er muligt, måske endda skrue lidt op for intensiteten eller varigheden – det gør jeg fx. ved at træne dette hårde træningsprogram.

I selve julen prøver jeg altid,  at være aktive med familien, for det kan de også godt lide. Vi tager måske en løbetur, en gåtur eller en tur på moutainbike – og det er en skøn måde at være sammen på, så samler vi også god appetit til maden.

Jeg har samlet en række tips til, hvordan man kan komme lidt sundere igennem december. Jeg tænker nemlig, at vi godt kan gøre os bare en lille smule umage – og derved leve lidt sundere – selvom det er jul.

Det vigtigste er,  at du tager netop de tips med dig, som giver mening for dig. Det er ikke meningen at man skal køre hele listen igennem og gøre dét hele. Små ændringer  kan gøre en stor forskel!  Jeg har det lidt sådan at selve december ikke er så meget anderledes end normalt, men selve juledagene skal der være plads til alt den hygge jeg vil! 🙂
Du må meget gerne skrive en kommentar med din strategi for december – eller tilføje flere tips til listen 🙂

Tips til at komme sundere igennem december
-Læg en strategi for,  hvordan du vil komme igennem december
– Spis den samme morgenmad som du plejer
– Lav sunde alternativer – fx. de mange opskrifter på min blog.
– Spis kun dine yndlingsting i julen – vælg favoritterne med omhu. Der er ingen grund til bare at spise det hele.
– Spar på alkoholen.  Det er alligevel sjovest, hvis du kan huske hvad der er sket!
– Leg i sneen eller en tur på skøjter – Det forbrænder mange kalorier!
– Træn derhjemme, hvis du ikke har tid eller overskud til at tage afsted.
– Tag familien med på lange gåture i julen. Der findes ikke dårligt vejr……
– Drik ekstra meget vand – din krop har brug for dét.
– Træn måske 10 minutter ekstra hver gang du er afsted. Hvis du normalt løber 5 km så løb én kilometer mere!
– Sørg for,  at der er en sund salat til julefrokosten & juleaften.
– Få nok søvn. Det er næsten det mest essentielle for din sundhed.
– Glem ikke de sunde vaner som du normalt lever med.
– Planlægning: Husk altid at have sunde snacks med når du er på farten fx. mandler.
– Juleaften er kun én aften om året: NYD DET!!!
– Husk alle de lækre sunde ting som også hører julen til: Jule appelsiner, nødder man selv knækker, dadler, figner, mandariner….
– Sørg for,  at stille de sunde alternativer frem. En skål med appelsiner og madariner kan pynte i det lille hjem og gøre det mere fristende.
– Undgå stress så meget som muligt.  Stress har en enormt negativ effekt på din sundhed – og julehyggen.
– Spis årstidens grønsager fx. rødkål, grønkål.
– Du behøver ikke at vente til januar med at starte med at træne – begynd nu!

Maya

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.