10 tips til en bedre søvn ♡

o7eplfrrlbs-erik-jan-leusink

Søvn er essentielt for at mennesket kan fungere optimalt. Under søvn sker forskellige processer som fx. genopbygning af kroppens væv, restitution af celler og krop, lagring af hukommelse mm.  Voksne anbefales at sove minimum 7 timer og børn lidt mere. Jeg prioriterer min søvn meget højt. Jeg skal have minimum 8 timers søvn for at fungere optimalt. Jeg fungerer urtrolig dårligt hvis jeg ikke får min søvn; jeg bliver irritabel, ukoncentreret, sur, doven og så får jeg lyst til at droppe min træning og spise helt forkert.  Jeg vil i dette indlæg komme med 10 tips, som kan forbedre din søvn.

10 tips til bedre søvn 
♡ Undgå koffein efter kl. 16.00
♡ Rytme: Gå i seng – og stå op på samme tidspunkt hver dag.
♡Dyrk motion: Det fremmer en naturlig træthed og en god søvn. Det anbefales dog ikke at dyrke motion lige før sengetid.
♡Undgå alkohol før søvn.
♡Temperatur: Et let køligt soveværelse på mellem 13-18 grader er at foretrække.
♡Undgå lys: Et mørkt soveværelse uden forstyrrende lys, vil være det optimale. Det kan hjælpe med mørklægningsgardin eller nat maske.
♡Komfort: Vælg korrekt seng, dyne og hovedpude, for det har virkelig stor betydning for din søvn!
♡”Cool down”: Sørg for at slappe af, før sengetid. Det kan være afstressende fx. at læse en bog, et magasin eller høre en lydbog.
♡Undgå blåt lys fra computer, telefon og tv. Brug helst ikke elektronik ca. 3o min før sengetid, men hvis dette ikke kan lade sig gøre, så sæt telefonen på “night shift” så den ikke lyser så blåt.
♡ Tag et Magnesium tilskud.  Jeg tager 3 tabletter af disse ca. 30 min før sengetid. 
Maya

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.