Derfor er omega 3 godt til dig, som træner!

p1090667

skaermbillede-2017-08-18-kl-15-34-52

Hvilke kosttilskud bør man tage – og hvorfor?  Jeg tror på, at de fleste mennesker er godt dækket ind, når de spiser en sund og varieret kost, derfor er det for de fleste ikke nødvendigt, men kan være et fint supplement. Der er selvfølgelig forskellige kosttilskud som kan optimere træning og restitution. Der er 2 kosttilskud som jeg altid tager: Magnesium og Omega 3. Magnesium vil jeg gerne uddybe i et andet indlæg, men mineralet optimerer blandt andet ens restitution, mindsker muskelkramper og forbedrer ens søvn (Jeg vælger altid disse med zink,magnesium og b6). . Omega 3 vil jeg uddybe i dette indlæg.

Omega 3 er flerumættede fedtsyrer, som er essentielle og skal tilføres via kost eller tilskud, da kroppen ikke selv kan danne disse fedtsyrer. Omega 3 findes i de fede fisk som fx.laks, makrel og hellefisk, hvilket også er en af grundene til at man anbefaler at spise fisk 2 gange om ugen. Da jeg desværre ikke så godt kan lide smagen af fisk, så tager jeg altid Omega 3 som et tilskud.

Når vi træner sker der små skader på muskelfibrene og der opstår en betændelsestilstand (inflammation). Omega 3 har en antiinflammatorisk effekt, hvilket betyder at den mindsker den betændelsestilstand som opstår ved træning og derved mindsker risikoen for skader.

Omega 3 roses især for sine antiinflammatoriske egenskaber, hvilket også er godt hvis man lider af fx. gigt eller tarmbetændelse (fx. morbus chrohn),  men har en postiv virkning på din hjerne- og hjertefunktion, og mindsker blandt andet risikoen for hjerte-kar sygdomme og diabetes. Og så styrker Omega 3 dit immunforsvar, hvilket også er værd at tage med når man træner meget. I tiden lige efter en hård træning er vores immunforsvar nemlig svækket – og vi fanger nemt sygdomme – og når vi er syge, kan vi jo heller ikke træne! 🙂

Når du skal købe omega 3, så vil jeg anbefale dig at gå efter noget i høj kvalitet. Min erfaring er at de billige kosttilskud oftere giver fiskesmagende opstød, hvilket ikke er særlig appetitligt.

Jeg bruger Pure Omega 3 fra Bodylab, som er udviklet i samarbejde med Nordens største fiskeolieproducent. Fiskeolien er derfor nøje udvalgt blandt verdens reneste og fineste fiskeolier. Pure Omega 3 er 100% bæredygtigt og GMP-certificeret hvilket sikrer, at fiskeolien ikke er udvundet af truede fiskearter eller som følge af overfangst.

Hvis du ligesom mig har en travl hverdag eller er lidt sløv til at få bestilt kosttilskud, så vil jeg tippe dig om abonnementløsningen hos Bodylab, hvor du får tilsendt et nyt glas, inden du løber tør. Du kan bestille: her. 

p1090414

Maya

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.