Guide til en aktiv weekend i Silkeborg: Venindehygge, action og hygge

Reklame for Visit Silkeborg

Selvom jeg prioriterer mine venskaber meget højt, så er det ikke altid at man har mulighed for at se sine veninder så meget i en travl hverdag, det er måske bare en hurtig kaffe, en træning eller en gåtur. Jeg har haft et par hektiske uger med arbejde og flytning, og derfor var timingen helt perfekt da jeg sammen med Trine Theodora fik en invitation fra Visit Silkeborg til at komme og besøge byen 2 dage.
Jeg har fået rigtig mange spørgsmål til vores tur, så i dette indlæg vil jeg dele en lille guide – og vores program, som du måske kan bruge som inspiration. En weekendtur i silkeborg kan virkelig anbefales, for der er helt sikkert noget som alle ville synes var sjovt.  Silkeborg er kendt som Danmarks Outdoor hovedstad – og det kan man sagtens forstå;  den skønne natur indbyder i høj grad til udendørsaktiviteter fx. I deres store skove og silkeborg søerne.

kl. 16.00 Skærtorsdag tjekkede vi ind Gl Skovridergaard, som ligger perfekt i det naturskønne område. Det ligger i gå eller cykelafstand til silkeborgsøerne, skoven, og byen. Dette hotel kan helt klart anbefales; det var virkelig hyggeligt, en god seng at sove i og ekstremt god service. (Læs mere om hotellet: her).

Vejret var helt sommerligt, så efter check-in lånte vi hotellets egne cykler for at tage den korte tur ned til centrum. Vi parkerede cyklerne og så tullede vi ellers lidt rundt i de hyggelige gader. Efter en times tid med shopping og en gåtur rundt i byen gik vi mod Simpel Osteria i Søndergade, hvor vi skulle spise aftensmad. På stedet kan man både købe lækre specialiter, men også spise. Vi startede en smagfuld tapas anretning og et koldt glas hvidvin. Derefter fik vi serveret hovedretten, Trine fik en pastaret med fisk og jeg havde faktisk bare sagt til kokken, at han kunne finde på noget lækkert til mig. Jeg fik serveret perfekt tilberedt havkat og kulmule, kartofler og tomater som hans ven havde hentet i Italien. Jeg var SÅ imponeret over maden og stedet var bare virkelig hyggeligt!!  Så vi cyklede mætte og glade hjem efter en skøn aften.

Fredag morgen stod vi op og gik ombord i hotellets ekstremt lækre morgenmadsbuffet, der manglede virkelig ikke noget. Vi spiste os  ret mætte, da der ventede en aktiv dag!
Kl. 09.00 Mødtes vi med Frank fra Naturmindful.dk, da vi skulle på en kajaktur i silkeborg søserne. Det var dog ikke en helt almindelig kajaktur, da det var kajak-mindfulness. Vi roede i havkajakker, hvilket gør at det er nemt at holde balancen, og at risikoen for at ryge i vandet er meget lille. Frank var utroligt sød og behagelig, og han havde en virkelig god pointe i at vi ikke altid skal have så travlt med at tale om fortiden og fremtiden – men i stedet fokusere på, hvad der sker lige nu. Det at være til stede og sanse alt det man ser i naturen. Så man måtte gerne tale undervejs, så længe det tog udgangspunkt i hvad man kunne se, dufte og høre. Frank lavede også en guidet meditation, hvilket var helt vildt godt. For mig er naturen det som giver mig den største ro og komfort , og naturen gør mig bare glad og helt afstresset. Jeg tror virkelig, at både Trine og jeg havde brug for at komme helt ned i gear, da vi begge har haft nogle travle uger.
Turen vi var på var omkring 2 timer, men tiden fløj afsted. Selvom det var en rolig tur, så var det også lidt hårdt for kroppen – især da der var modvind på turen tilbage, men det var virkelig skønt – og man kunne ro i sit eget tempo. Det er klart en oplevelse jeg vil anbefale!Da vi kom tilbage til hotellet slappede vi lidt af. Det var begyndt at regne en del, så i stedet for en picnictur ved Almind sø, valgte vi at spise frokosten på hotellet. Vi fik serveret den lækreste frokostanretning i hotellets drivhus, hvilket var rigtig hyggeligt mens regnen dryppede på taget.

Over middag hoppede vi igen i træningstøjet, da vi skulle ud på Mountainbiketur. Selvom vi var en anelse betænkelige da det stadig regnede en del, så tog vi afsted. Vi havde forinden ringet til vores guide fra MTB Guide Silkeborg, og han mente det ikke var noget problem. For sporene i skovene er brede og helt “stampet” sammen – så de er ikke glatte og skovens træer tager jo lidt af regnen.  Jeg havde hørt ekstremt meget om MTB sporene i silkeborg, da det skulle være noget helt særligt. Min far kører meget MTB, og han har talt en masse om hans oplevelser.
Vi lånte et par lækre cykler hos Active Rental , som er samme sted som MTBguidesilkeborg holder til. Da der var fundet de rigtige cykler, cykelhjelme osv. Så tog en guide os med til skoven. Vi havde den FEDESTE oplevelse; i 2 timer kørte vi rundt på sporene i skoven, og susede op og ned. Der er mærket rigtig fint af med ruter i forskellige niveauer på samme måde som skibakken, og på den måde kan man blive udfordret på det niveau hvor man er. Pulsen kom i høj grad op, lårene syrede lidt, vi fik mudder på tøjet, adrenalinnievauet var højt og smilet var stort.  Det var virkelig virkelig fedt!!

Trætte tog vi hjem igen, tog et langt bad – og hoppede i hotellets morgenkåber. Der er ikke noget som en morgenkåbe der lige gør at man føler sig ekstra hjemme. Vi havde overvejet en tur på Hjejlen, men det kunne vi desværre ikke nå 🙂 ..  Efter lidt afslapning skiftede vi dog til lidt finere tøj.
Aftensmaden skulle nydes på Restaurant Hjejlen. Her fik vi serveret deres lækre MAJ månedsmenu og tilhørende vinmenu. Den lækre menu stod på:
Forret:
Unghane terrin, dampet hvid asparges, sprød kylling og asparges creme
Hovedret:
Langtidsstegt kalvefilet på gulerods pure, flamberet carotter, hvidvins dampet forårsløg, sauce demi-glace med soltørret tomat og bred persille

Herefter tog vi ned på EVALD, hvor vi fik et par lækre drinks – og derefter videre og så lidt på Silkeborgs natteliv, inden vi trætte vente hjem i vores seng til midnat.
Om morgenen gik vi igen ombord i hotellets morgenbuffet – og så tog vi atter retur mod Aarhus. Det var virkelig skønt med noget kvalitetstid sammen. Det var en perfekt kombination af både hygge, aktiviteter og afslapning.
Der er helt sikkert en masse at lave i Silkeborg – og 2 dage var næsten ikke helt nok. Jeg ville rigtigt gerne snart til Silkeborg igen – måske jeg kan nå en tur sammen med min far inden at jeg rejser. Jeg vil lige dele lidt forslag til aktiviteter:

FORSLAG TIL AKTIVITETER I SILKEBORG:
Gåtur om søerne eller i skoven.
Kajak Mindfulness – www.naturmindful.dk
Guidet mountainbiketur i skoven www.mtbguidesilkeborg.com + cykelleje: Activerental.dk
En tur med Hjejlen: En hjuldamper som tager den smukke tur på Silkeborgsøerne.
Besøge Himmelbjerget, det er jo næsten et must når man besøger de kanter, og udsigten fra toppen er rigtig fin. Jeg kan især anbefale at tage derop til solnedgang, hvilket jeg var i sommers, SÅ FINT!
Skulpturparken ved Kunstcentret Silkeborg Bad.
Spise is ved Slusekiosken eller Hjejlekiosken.
Galleri Moderne – et af Skandinaviens største gallerier inden for moderne kunst.
Museum Jorn – verdens største samling af Asger Jorns værker plus en række andre nationale og internationale kunstnere
AQUA – Ferskvandsaquarium og dyrepark
Hærvejen: Hvis du godt kan lide at vandre, så går hærvejen tæt forbi Silkeborg – og den kan du måske tage en bid af. Den er nemlig ca. 250 km i alt.
Brug for mere inspiration og informationer: Visit Silkeborg

Jeg håber, at I kunne bruge mit indlæg til noget. Hvis du har været i Silkeborg og har flere tips, så må du endelig dele dem her i kommentarfeltet. <3