Økonomiske overvejelser: Hvad skal jeg leve af på min rejse?

Jeg har fået en del spørgsmål til økonomien i forhold til min forestående rejse. Jeg er begyndt at tænke det mere som en lang rejse på ubestemt tid, end en flytning til udlandet som jeg i starten tænkte. Måske er det bare en mestringsstrategi, fordi det andet er svært at forholde sig til, men det er en anden snak. I dag skal mit indlæg i stedet handle om mine økonomiske overvejelser, opsparing, arbejde etc. 🙂

Først og fremmest, så var det en meget spontan beslutning at jeg skulle ud at rejse. Jeg var på en surfferie i Costa Rica og der kunne jeg mærke, at jeg havde brug for at komme ud og se verdenene. 4 dage efter min hjemkomst sagde jeg min lejlighed op og præcis 4 måneder efter at jeg tog beslutningen sidder jeg i et fly mod Portugal – og en rejse på ubestemt tid.

Til at starte med tager jeg altså til Portugal (Ericeira) og her skal jeg være i 2 måneder. Til september tager jeg til Bali – og hvor turen går hen derefter ved jeg ikke. Min plan er bare at tage det lidt som det kommer, og mærke efter hvor jeg har lyst til at rejse til og hvor længe jeg har lyst til at være der. Jeg tror, at når foråret ankommer, så vil jeg igen nærme mig Europa.. 🙂

Opsparing?
Jeg vil ikke skrive, at min beslutning om at rejse afsted var en uovervejet handling, fordi jeg har haft en konstant udlængsel i mange år, men at det skulle ske netop nu var altså en smule “spontant”. Det betyder, at jeg ikke har haft måneder eller år til at spare op til mit livs rejse.  Jeg har været selvstændig i 3 år og det har derfor ikke været muligt at sætte penge til side hver måned. Jeg ville da ønske, at jeg i dag stod med opsparing på +200.000 øremærket rejsen, men det gør jeg altså ikke. Hvor meget jeg præcist har sparet sammen har jeg dog ikke lyst til at dele, da jeg synes det alligevel er lidt for privat, men selvfølgelig har jeg så meget, at jeg kan klare mig nogle måneder.  Jeg vil dog rigtig gerne prøve at dele lidt omkring mine udgifter undervejs på rejsen – og hvad jeg har brugt på fly, overnatning, mad etc. såfremt, at det skulle have interesse? :)..

At rejse på budget
Jeg har et mål om at rejse på en måde som er mere økonomisk bevidst, end en almindelig ferie. Jeg vil derfor prøve at gå udenom hoteller – og i stedet booke overnatning på hostels, airbnb og lign. på så meget af rejsen som muligt. Derudover har jeg lagt mærke til, at man ofte får en rabat, hvis man booker længere tid på ét sted. Jeg vil også gerne se efter at finde steder, hvor det er muligt selv at lave mad. Derudover ved jeg også, at jeg jo ikke behøver at købe meget nyt mens jeg er afsted, da jeg jo kun må have omtrent 23 kg med mig retur igen. Et shoppe-stop, er jo altså meget godt for ens pengepung! 😉

Men hvad med arbejde?
Ja…. Da jeg ikke har sparet op til at købe mig et hus på en sydhavsø, så skal jeg selvfølgelig arbejde undervejs. Jeg er jo selvstændig blandt andet med min blog/instagram – og det har jeg jo selvfølgelig tænkt mig, at fortsætte med. Jeg vil gerne prøve livet af som “Digital Nomade“, hvor man altså med adgang til internet, kan arbejde hvorfra i verdenen man vil. Dog forventer jeg, at antallet af kampagner nok går en smule ned, da der kan være produkter, som det ikke giver mening for mig at skrive om, fx. når jeg ikke har et hjem. Derudover forventer jeg at komme til at lukke op for et online sundhedsforløb med kost & træning. Selvom jeg ikke længere har min daglige gang i et fitnesscenter, så vil jeg stadig rigtig gerne hjælpe andre til en sundere livsstil.  Jeg har derfor mulighed for at tjene lidt penge undervejs – og det har finder jeg en god tryghed i. Jeg tager jo ikke afsted, fordi jeg ikke har lyst til at arbejde, tværtimod. Jeg glæder mig til at jeg tid til at sidde og fordybe mig endnu mere i arbejdsopgaver, og jeg tror også at jeg måske får nogle nye ideer til min virksomhed.
Jeg ønsker, at supplere med noget arbejde som jeg finder undervejs, både fordi at det er en god måde at få noget socialt når man rejser et nyt sted hen – men selvfølgelig også i et økonomisk perspektiv. Jeg forestiller mig, at det kunne være alt muligt forskelligt. Jeg ville selvfølgelig helst noget som har med træning/sundhed at gøre, og hvis jeg kunne undervise i fx. holdtræning af en art, så ville det være helt vildt fedt. Jeg er dog også indstillet på, at det kunne være en mulighed (og meget hyggeligt) at arbejde på en café eller ligende. Jeg har kun søgt 1 job hjemmefra, og det har jeg desværre ikke fået nogen tilbagemeldning på. Jeg tror dog, at det hele er meget nemmere når man først kommer frem..

Jeg prøver lidt at bekymre mig mindst muligt om økonomien, jeg tror på at det nok skal ordne sig. Hvis jeg en dag er ved at løbe tør for penge, så må jeg jo vende snuden hjemad.. Men det er jo klart, at jo flere penge jeg kan tjene undervejs, desto længere kan mit ophold blive – og at leje surf udstyr, tage dykker certifikat osv. er jo ikke helt billigt.  🙂

Jeg håber lidt, at min rejse også kan inspirere andre til, at man godt kan rejse uden at have sparet flere hundrede tusinder op. Jeg tror på, at man med en smule bevidsthed kan komme rigtig langt for sine penge!

I er altid velkomne til at stille spørgsmål i kommentarfeltet. Jeg vil også gerne høre fra dig, som måske har været på en rejse til Asien og ligende og om du har tips til at rejse mere på budget! 🙂

KH. Maya.

8 Comments
  1. Det er vildt spændende at følge med i din rejse, også selvom du ikke er kommet afsted endnu.
    Hvad har du egentlig gjort i forhold til vacciner? Jeg ville ønske at jeg var taget ud at rejse da jeg var yngre og ikke havde hus og børn, så jeg labber det hele i mig 🙂

1. Hej Louise. 🙂
      Man kan altid orientere sig på ssi.dk med hvilke vacciner man skal have hvorind man rejser hen. 🙂 – Men da det jo er lidt svært når man ikke ved hvor man skal hen, så må jeg nok hellere bare helgardere mig.. Jeg skal op og tale med sådan et sted i Aarhus hvor jeg har blevet vaccineret. 🙂
      Jeg har stivkrampe og hepatitis A. – Men tror jeg skal have hepatitis B også – evt. Gul Feber, og forebyggende Malaria behandling.
      Men må lige høre, hvad de siger! 🙂

Måske det bliver muligt for dig senere alligevel 🙂

KH Maya

1. Hej Celine 🙂
      Den er fra moves by minimum, men den er vist helt udsolgt -den er fra sidste sommer! 🙁
      KH M

2. Hvis du booker mange steder gennem booking.com, kan man opnå genius (frequent traveler) medlemsskab, hvilket giver rigtig gode fordele afhængig af stedet du booker fx tidligere check-in, senere udtjekning og mange steder får man 15% rabat på sine overnatninger.

Hvis du overvejer at rejse meget i Asien er trip.com app’en rigtig god til både at booke tog, fly og overnatningssteder.

3. Hej Maya.

Hvor er det fedt for dig, at du skal ud og rejser ubestemt tid! Det er et stort spring at tage, men også et spring mange flere burde tage. Man lærer så meget om sig selv ved at rejse ud i verden på denne måde. Jeg selv sidder pt i Australien og har været her siden november. Jeg startede min rejse i Asien, men dog ikke på et budget niveau haha. Og Bali/Indonesien kom jeg ikke til. Jeg forlader Australien i slutningen af september (men efterlader et stor stykke af mit hjerte her) og er endnu ikke sikker på hvor de efterfølgende 2 måneder skal gå hen – hvilket jeg synes er fantastisk! Tænk man kan være så privilegeret at kunne rejse ud i verden, der hen man vil, hvis bare økonomien er til det.
    Held og lykke med rejsen og med jobbet undervejs!

Kram Mette.

1. Hej Mette! 🙂

Tusinde tak for din hilsen – Helt fra Australien endda! 🙂
      Jeg ville da også ønske at min økonomiske situation var lidt anderledes, men når man tager beslutningen lidt fra den ene dag til den anden – og har været selvstændig i 3 år og inden da på SU, så er der bare ikke sparet en hel masse op! 🙂
      MEN, jeg tror på, at det hele nok skal gå alligevel – og jeg kan jo sagtens klare mig 🙂

Jeg er lidt spændt på hvordan det hele bliver, men jeg tror det vil være sundt for mig, at tænke mere over økonomi – og finde ud af at jeg fx. sagtens kan bo på et hostel med andre mennesker – normalt kan jeg ikke engang sove i rum med folk jeg kender, haha! 🙂
      Så det bliver virkelig virkelig en udfordring, men nok også en sund ting! 🙂

Det er jo virkelig fedt, at man bare kan rejse afsted, jeg tror også på at rigtig mange ville have godt af at gøre det samme. Det er jo uanset hvad noget man lærer en masse af, og en oplevelse man vil kunne huske resten af sit liv! 🙂

Jeg håber du får nogle skønne måneder, og at du kommer dejlige steder hen! 🙂