Rejseguide: 2 uger på Bali – Mor & datter tur

De første par uger på Bali er gået, og jeg kan allerede nu sige, at det er så skønt at være her. Dagens indlæg skal handle om min ferie sammen med min mor. Min mor sagde nemlig dengang jeg drøftede lidt tanker om en tur til Asien, at hvis jeg skulle til Bali, så ville hun gerne med. Det blev derfor aftalt, at hun skulle med på de første 2 uger af min rejse,  så kunne vi nemlig flyve herned sammen. En af de kommende dage deler jeg også hele vores rejsebudget, så du kan få et indblik i, hvad 2 ugers ferie på Bali koster. I dag vil jeg skrive lidt om vores oplevelser og dele lidt flere billeder fra vores tur. Nusa Penida og Gili air, har jeg lavet et særskilt indlæg om: her.

Det har været en rigtig dejlig ferie sammen med min mor. Det har været en perfekt kombination af afslapning og oplevelser. Vi har begge gerne ville spise en masse lækker mad. Vi havde ikke rigtigt planlagt rejsen på forhånd. Det eneste vi havde booket var de første 4 nætter, og derefter tog vi det som det kom og bookede hen af vejen. Vi læste lidt Bali guides på nettet – og i en guidebog.  Det var virkelig befriende bare at tage det som det kom, men jeg ville måske godt have læst lidt mere op på hvad vi kunne se, så vi ikke skulle have brugt tid på det hernede.
Jeg synes det er rigtig dejligt at rejse med familie, for når man kender hinanden så godt, så kan man måske bedre sige hvad man har lyst til – og brug for. Det vil altid være lidt intenst at rejse sammen med nogen i flere uger, men jeg synes vi var gode til også bare at slappe af og læse i en bog.

Læs også: GILI AIR & NUSA PENIDA  //ANBEFALINGER TIL UBUD

SANUR:
Vi startede i Sanur, hvor vi havde 2 overnatninger i Bumi Ayu bungalows, hvilket kan anbefales, da det er ca- 1 times tid fra lufthavnen, store værelser og at der er meget roligt og en fin pool. Vi havde kun en hel dag i Sanur, da vi ankom sent – og skulle tidligt afsted. Den dag vi havde blev brugt på massage på hotellet, afslapning ved poolen og en gåtur i byen og langs med den fine strand. Jeg fandt også energien til at tage i et fitnesscenter, da jeg trængte til at bevæge mig efter rejsen. Det hedder Fit24 og har døgnåbent og kostede 20 Dkk for en dag.

NUSA PENIDA
Derefter tog vi til Nusa Penida. Vi havde booket to overnatninger på Wait Garden Cottage, hvilket jeg synes var et fint sted til prisen. Stedet var lille og havde kun 7 små ‘hytter’, og det gjorde at servicen var meget personlig, og de hjalp os med alt og hentede os også ved havnen mod betaling. Der var en lille pool – og kun 2 solsenge, men vi oplevede at vi kunne ligge der når vi ville.  På Nusa Penida var vi rundt på en 5 timers tur med privat chauffør, som tog os rundt for at besøge: Kelingking Beach, Broken beach, Angel Billabong  og Crystal Bay. De første tre steder er alle utroligt smukke, men vi følte ikke at der var tid nok til at sætte os ned og ordenligt nyde det. På Crystal beach havde vi dog en times tid, så der kunne vi slappe lidt af.  Vi valgte også at tage til Crystal beach igen dagen efter, hvor jeg snorklede ud fra stranden, hvilket var super flot.
Der er rigtig mange en-dags turister på Nusa Penida, så man er næsten nødt til at tage en overnatning derovre, således at man kan komme ud og se de populære spots tidligt om morgenen.
Læs mere i mit indlæg om Nusa Penida: her.

GILI AIR
Dagen efter tog vi båden “Golden Queen” fra Nusa Penida til Gili Air, hvilket kan anbefales – da det er en stor og speedbåd, med gode sæder og aircondition. Turen to ca. 3 timer med stop i Padang Bai (Bali) og Gili T, og jeg blev ikke ramt af søsyge denne gang.
Vi checkede ind på Villa Karang, som lå i gåafstand til færgelejet ca. 250 meter, hvilket var helt perfekt da der ikke kører biler/busser på Gili Air.
På gili kom vi virkelig helt ned i gear. Vi havde ikke lavet nogle planer, så vi slappede bare af, solede og læste bøger. Vi gik øen rundt et par gange, hvor man kan gå i vandkanten hele vejen rundt, SÅ fantastisk. Det tager lidt over en time-til halvanden.  Vi spiste flere gange aftensmad på Moovies og  morgenmad/frokost på Kenza.
Vi var også på en fantastisk snorkle-tur, hvilket for os begge var feriens højdepunkt. Vi så en masse skildpadder og alverdens farverige fisk og koraler.  Vi havde booket en privat båd, som sejlede os rundt til 5 forskellige snorkle-spot rundt om Gili-Øerne. Mor sagde at det havde været en top 5 – oplevelse i hendes liv. Jeg var bare så stolt af, at hun overhovedet kom med i vandet, da hun aldrig havde prøvet at snorkle før og var lidt bange for om hun kunne, men det gik over ALT forventning.  Vi havde 3 nætter på Gili Air, men var faktisk begge enige om, at der kunne vi godt være blevet en nat eller 2 mere. Der er bare SÅ meget mere stille, fordi der ikke kører scottere og biler.  Det var meget en ø for par og lidt ældre. Jeg så stort set ingen børnefamilier, men måske er det et tilfælde. Hvis man gerne vil feste, så skal man også tage til Gili T. i stedet for.

Læs mere i mit indlæg om gili air: her.

UBUD
Vi kom direkte fra Gili Air til Ubud, hvilket må siges at være en lidt vild kontrast. Det havde måske været mere hensigtsmæssigt, at tage turen den anden vej rundt. Vi havde lidt svært ved at finde os til rette i Ubud’s pulserende byliv, hvor der er ekstremt meget trafik, men vi forsøgte at finde de grønne oaser og komme lidt udenfor byen. Min mor var desværre været ramt af sygdom, hvilket gjorde at energien ikke var til særlig meget, og at appetitten ikke har været det store, og vi derfor ikke fik prøvet de mange lækre spisesteder.
Vi valgte denne gang at booke et Homestay, fordi vi gerne ville prøve det – og også for at prøve at bo til et lavere budget. Vi betalte ca. 300 kr for 3 nætter for 2 personer hos Taman Puspa, hvilket vi syntes var rigtig fint og rent. Hun var ekstremt sød og ville gerne hjælpe med alt. Det lå ret centralt – men stadig trukket væk fra byens larm.

Vi oplevede CAMPUHAN Ridge Walk og Tegallalang rismarkerne. Det var en rigtig flot oplevelse, men det kan virkelig anbefales at komme tidligt på dagen, så det ikke er for varmt. Førstnævne er gratis og sidstnævnte koster 5 kr. pr person, men transporten dertil koster så lidt. Ubud er et dejligt sted at shoppe – og vi brugte derfor en del tid på at kigge i de fine butikker og på markedet.  Vi spiste blandt andet på Casa Luna og The Melting Wok, hvilket begge dele kan anbefales. Vi fik nok desværre ikke rigtigt oplevet det Ubud som alle taler så fint om. Ingen tvivl om at der er mange muligheder, lækre spisesteder og flot natur.  Jeg savnede dog at være ved havet, og det kan måske også anbefales at booke et sted med pool, så man kan slappe af der midt på dagen, hvor det er varmest. Jeg ville rigtig gerne have været til noget Yoga hos Yogabarn, men det nåede jeg bare ikke lige! 🙂
Læs også: ANBEFALINGER TIL UBUD

CANGGU
Vi havde 2 nætter i Canggu, fordi min mor gerne ville se, hvor jeg havde tænkt mig at bruge de næste par uger. Vi boede 2 nætter på Canggu Bagus, hvilket var rigtig fint og ligger godt- lidt tilbagetrukket fra hovedvejen, og i gåafstand til alt. Vi spiste et par gange på Shady Shack, min mor sagde det var det bedste brød hun havde smagt , jeg valgte smoothiebowls og chiagrød de dage vi var der. Vi brugte dagene på pool og strand – og også lidt shopping i de lækre surf-butikker. Vi spiste også på Old Mans, som ligger ved vandet – og nød solnedgange. Men da vi kun havde 1 reel dag i byen nåede vi ikke at se så meget. Men det er jo her som jeg bliver i 1 måned, så der skal nok komme en masse tips til Canggu.

Shady Shack
Old Mans

SEMINYAK
Vi valgte at tage de sidste dage i Seminyak, for at det skulle være lidt mere ferie-agtigt, og lækkert de sidste par dage. Vi boede på  Horison Seminyak , hvilket er det eneste hotel, som vi boede på. Det kostede kun ca. 100 kr. pr nat pr. person, men det var super lækkert til den pris også, og lå under 500 m. fra stranden. Der var en lækker pool – og en mindre pool/spa oppe på tagterrassen, som var der vi brugte mest tid. Vi var også på stranden begge dage, da der er en virkelig lækker fin hvid sandstrand. Så man forstår godt at turisterne især kommer til det område,  men det var okay – og det var dejligt at leje solstole på stranden og virkelig slappe af det. Den ene dag var jeg ude at surfe ved Padma Beach, sammen med 2 andre danskere, hvilket var virkelig hyggeligt. Jeg var også en tur i Hammerhead fitness som lå et lille kvarter fra vores hotel. Dagene gik bare med at nyde det sidste af ferien, med sol, strand og god mad.

Opsummering af overnatninger:
Sanur: Bumi Ayu Bungalows – 2 nætter
Nusa Penida: Wait Garden Cottage – 2 nætter
Gili Air: Villa Karang – 3 nætter
Ubud: Taman Puspa Home Stay –  3 nætter
Canggu: Canggu Bagus – 2 nætter
Seminyak: Horison Seminyak –  3 nætter
Find flere lækre hoteller på Bali: her.

Nu er min mors rejst hjemad – og jeg er taget til Canggu igen, hvor jeg nu skal være i nogle uger. <3
Jeg håber, at I kan bruge mit indlæg til noget, hvis I skal en tur til Bali. <3
Kh. Maya

2 Comments
  1. Tusind tak for tips ♥️ Vi rejser til Bali om 2-3 uger (dog med 2 små børn) og det er super lækkert med lidt inspiration ☀️

1. Hej Mette, Dejligt at du kunne bruge mit indlæg 🙂

Jeg håber at I får en skøn tur!