Fokus på naturlige fødevarer

2015-04-10 08.35.44

Efter at jeg stoppede på kostplan, har min kost ændret sig en del. Jeg gav “slip” og spiste lidt som jeg havde lyst til.  De sidste par uger har jeg derfor spist lidt mere sødt og usundt end jeg egentligt plejer.  Det har også betydet at der intet er sket på vægten.  Grunden til at jeg egentligt har brug for at ændre kosten nu, er at mit energiniveau er så lavt – og at min mave er helt ude af balance.  Faktisk har jeg de sidste par måneder været utrolig træt, selvom jeg sover bedre end nogensinde.
Jeg har svært ved at tolerere store mængder gluten/laktose – og selvom jeg ikke er allergisk, så har jeg det bedst når jeg mindsker indtaget af disse.  Jeg vil jo helst bare spise, som jeg har lyst til – men det går bare ikke. Faktisk er det på nuværende så tidspunkt at mine maves ubalance skaber smerter og problemer andre steder i min krop. De sidste par uger har jeg haft utrolig ømhed i min lænd, og det skyldes faktisk spændinger i maven. Det ved jeg fordi jeg var hos Aarhus Osteopati, som hjælper mig med denne problemstilling.
Derfor har jeg besluttet at nu skal der ske noget med min kost. Målet er ikke vægttab, målet er balance i min mave – og min krop.  Så derfor vil jeg forsøge at begrænse de ting som gør mig oppustet og utilpas.  Jeg vil derfor fokusere på at få mere naturlige fødevarer. Jeg vil gerne spise mange mange flere grønsager, frugt, nødder mm.  og generelt have fokus på “rigtig” mad fremfor hurtige løsninger.  Det er ikke fordi jeg går helt paleo eller noget andet ekstremt, men jeg vil bare fokusere på en god næringsrig kost – som giver min krop de bedste betingelser for at have energi til hverdagen.
Derudover vil jeg fokusere på mere løb fordi det føles rigtig godt for min krop.  Jeg vil lytte til min krop – og mindske stress så meget som overhovedet muligt.  🙂

Maya
2015-03-10 07.53.04
2014-04-11 20.33.06
2015-01-26 13.24.40

6 Comments
  1. Hej 😀
    Har du overvejet om du måske har IBS?
    Tænker bare på ift. at du ofte føler dig træt, oppustet og får det når du spiser gluten og laktose. Havde det på samme måde, indtil jeg gik til en mave/tarm læge og han foreslog mig at spise low fodmap i 4 uger 🙂

    1. Jeg har IBS 🙁 ..
      Men har forstået det lidt som en “skraldespands”diagnose, når man ikke kan finde noget andet..
      Jeg har fodmap bogen derhjemme, så måske jeg skulle give det er oprigtigt forsøg… Det virker bare sååå uoverskueligt…
      Og hvad skulle du så gøre efter de 4 uger? Er det ikke et evighedsprojekt?

      1. De anbefaler at man følger den til punkt og prikke i 4 til 8 uger, hvorefter man skiftevis kan prøve at indføre de forskellige kulhydrater igen på en periode over 3 dage. Det har virkelig hjulpet mig 🙂
        Jeg plejede at have mavesmerter og være oppustet hver dag, men har haft det meget bedre de sidste 3 uger jeg har levet efter det.

  2. Jeg har det selv klart bedre når jeg spiser mere rent og naturligt. Jeg er hverken fantastisk, allergisk eller lign. over for noget omkring mad, og der er også plads til Marabou fredag aften, men jeg kan tydeligt mærke på min krop, mit velvære og min søvn at jeg har det bedst, når jeg spiser mere naturligt end unaturligt. 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published.