Rejseguide: Sri Lanka – 2 Uger rundrejse (Adventure.dk)

Annonce for adventure.dk

Jeg har netop været på en spændende 2 ugers rundrejse i Sri Lanka med Adventure DK, hvilket har været helt fantastisk; jeg har oplevet så mange spændende ting, fået nye bekendtskaber og fået indblik i landets kultur og religion.

Adventure DK arrangerer grupperejser til forskellige destinationer blandt andet New Zealand, Australien, Thailand, Indonesien og mange flere. Grupperejserne er aldersinddelt 18-23, 23-30 og 28-35, hvilket gør at man kan rejse med nogen på sin egen alder. Da jeg er 29 kunne jeg passe ind i to af grupperne, men jeg valgte at rejse med gruppen 23-30, hvilket jeg synes var rigtig fint. Det er meget forskelligt, hvor mange deltagere der er på rejserne. Vi var 7, men man kan være op til 20 personer. Jeg synes det var meget hyggeligt, at vi ikke var en så stor gruppe, da man så virkelig lærte hinanden at kende.

LÆS MERE: SE ALLE ADVENTURE.DK DESTINATIONER

Vores rejse startede i Colombo, hvor vi havde en enkelt nat inden at vi skulle rejse nord på.  Vores første stop var i Kalpitiya, hvor vi boede på Kitesurfing Lanka. Det var et virkelig hyggeligt sted, hvor vi boede lige ned til stranden. Her var vi på delfinsafari, sejlede i kajakker og slappede af ved stranden. Det var meningen at vi skulle kitesurfe, men desværre var der ikke vind nok i de dage vi var der. Et par minutters gang fra stedet lå der et udendørs crossfitcenter, som man kunne betale for at bruge. De havde alt udstyr, så vi fik en god træning i hus.

Derefter gik rejsen til Dambulla. Her besøgte vi blandt andet huletemplerne, hvor man kunne se adskillige buddhafigurer. Vi besøgte også et stort frugt/grønt marked, som fungerede som en terminal hvorfra der blev solgt frugt og grønt til hele øen.

Vi skulle naturligvis besøge Lions rock, som er på Unescos liste. Der var ca. 1000 trin op, hvilket altså var noget der gav sved på panden i den varme. Udsigten var virkelig flot fra toppen, så det var det hele værd.

Derefter gik turen først med tuktuk og også med en lille båd ud til en lokal familie, som viste os hele processen fra hvordan hun havde hvedekerner til at det blev til pandekager – og hvordan hun fik den friske kokos til en lækker kokostopping. Vi fik alle lov at prøve de forskellige arbejdsgange, og måske var det derfor at vi syntes at det smagte endnu bedre. Derefter tog vi til et andet sted, hvor vi skulle spise lokal frokost. Her skulle vi spise med fingrene på en ”tallerken” bestående af et åkandeblad i en lille flettet kurv.  Derefter skulle vores ømme og trætte krop forkæles, hvilket den blev et sted hvor vi kunne få massage. Det var Ayuenda massage, hvilket var en lidt anderledes oplevelse end den thaimassage jeg plejer at få. Den sluttede også med en tur i dampbad med en masse urter. Vi var virkelig trætte bagefter, men jeg tror massagen hjalp, for vi havde ikke så ømme ben dagen efter.

En morgen var alarmen sat til 04.30, fordi vi skulle ud at flyve med luftballon.  Det er noget jeg altid har drømt om, og som jeg altid har haft stående på min ”bucketliste”. Kort før klokken 6 lettede luftballonen fra jorden – og ganske hurtigt var vi virkelig højt oppe. Der var en helt fantastisk udsigt over Sri lankas mange søer, rismarker og palmer. Da solen stod op over bjergene, kunne det næsten ikke blive smukkere. Det er virkelig et øjeblik, som jeg aldrig kommer til at glemme. Vi var i luften en times tid inden der var et perfekt sted at lande. Da vi igen havde fodfæste blev det fejret med champagne, selvom klokken ikke engang havde slået 8. Jeg synes simpelthen det var Så fedt!!!  Hvis du nogensinde får muligheden for at flyve med luftballon, så kan det klart anbefales.

Senere på dagen gik turen til Minnerya nationalpark, hvor vi skulle se vilde elefanter. Vi kørte rundt i jeeps, hvorfra man havde virkelig god udsigt til de mange elefanter. Der var utroligt mange, og det ville ikke kunne undgås at se elenfater i den nationalpark tror jeg. Der var endda nogen som kom helt tæt på og hilste på, det synes jeg var ret vildt. Det er virkelig nogle store og fascinerende dyr. Jeg synes det var så dejligt at se dem i deres naturlige omgivelser, præcis hvor de høre hjemme.

Vores næste stop var Kandy. Vi besøgte blandt andet templet hvor de har Buddhas Tand, hvor vi fik en virkelig spændende guidet tur. Han var utroligt god til at formidle buddhismen på en måde, hvorpå at man virkelig forstod, hvor fascinerende den er på mange måder. Senere på dagen så vi lokal dans, hvilket også var en oplevelse , især da de sluttede med at lege med ild og gå på gløder. Der sad vi alle måbende for det var fuldstændig vanvittigt.
Vi besøgte også en The Fabrik, hvor man kunne se hvordan de fremstiller the. Sri Lanka eksporterer The til store dele af verdenen og det er en vigtig indtægtskilde for landet. Vi købte alle en masse forskelligt the med hjem.
Derudover besøgte vi også steder hvor vi kunne se produktion af silke og få lov at iklæde os de lokale kjoler- mens at drengene bestilte skræddersyede jakkesæt til en virkelig god pris. Vi lagde også vejen forbi et lokalt shoppingcenter, hvor pigerne virkelig fik shoppet noget billigt tøj. Jeg havde desværre ikke plads i rygsækken til mere, så jeg måtte holde mig i skindet!  🙂
Vi var også på en 3 timers Jeep Safari op på toppen af et bjerg. Det var en udfordrende tur op med hårnålesving hele vejen op. På toppen nød vi den fantastiske udsigt og fik vi serveret friskpresset juice på et virkelig skønt hotel inden turen gik ned igen.

Det sidste stop var i Kitulgala, hvor der ventede os et par aktive dage. Den første dag var vi ude at Riverrafte, hvilket var en ret vild oplevelse. Vi røg en enkelt tur i vandet, men udover det så var det virkelig fedt!! Da vi næsten var ved vejs ende og vandet var roligt fik vi lov at hoppe i. Da vi havde redningsveste på, var det utroligt afslappende bare at lade strømmen føre os det sidste stykke.
Dagen efter stod den også på vandaktiviteter. Først kørte vi op på toppen af et bjerg, hvor der var et stort vandfald, som vi skulle rapelle ned af. Det var virkelig en grænseoverskridende oplevelse, og det var med rystende ben og bankende hjerte at jeg gjorde mig klar til at skulle ned. Vi var selvfølgelig i meget trygge hænder som gav os en god introduktion og hjalp os med at komme ned. Det var en virkelig vild oplevelse og det var også ret hårdt for armene, men gud hvor var det fedt!! Udsigten fra toppen var så flot – og selvom at adrenalinen susede i kroppen, så forsøgte jeg også at nyde øjeblikket. Da jeg kom hele vejen ned følte jeg mig SÅ sej. Jeg elsker at udfordre mig selv og den følelse man får bagefter når man har gjort noget, som man næsten ikke turde, giver en brusende fornemmelse i kroppen. Man kan virkelig blive helt høj på den følelse – og sådan tror jeg at alle i gruppen havde det.
Senere på dagen skulle vi også på jagt efter vandfald, men det var en helt anden oplevelse. Vi skulle på det man kalder canyoing. Det indebar at vi skulle rutche ned af små vandfald, hoppe ud fra klipper og henholdsvis svømme igennem de små ”søer” og gå og hoppe på det usikre underlag af sten. Det var SÅ fedt!!! Vi havde det alle så sjovt samtidig med at man også virkelig brød nogle grænser. Jeg rutchede fx med hovedet først ned af en klippe – og hoppede 3-4 m. ned fra en klippe. Det er selvfølgelig ikke noget man skal gøre på egen hånd, vi havde 2 dygtige guider med som kendte området godt og var derude hver eneste dag. De var så fantastisk søde til hele tiden at sikre, at vi var okay – og de vejledte os præcis i hvor man kunne hoppe i osv. Vi havde naturligvis også hjelm og redningsveste på. Jeg var virkelig HELT vild med denne dag, da jeg virkelig elsker at opholde mig i vand, og så var det fedt at bryde nogle grænser og gøre ting man ikke troede man turde.

Den sidste dag besteg resten af gruppen Adams Peak, hvilket ifølge alle var virkelig smukt – men også meget hårdt. Jeg tog ikke med, da jeg har en meniskskade i mit knæ – og trapper er noget som jeg ved, at jeg har vanskeligheder ved. De tog afsted kl. 00.00 – og efter en køretur startede de opstigningen kl. 02.30 – efter 2.5 time nåede de bjergets top, hvor de kunne se solen stå op over bjergene.  De var allerede retur til morgenmad og resten af dagen stod derfor på tiltrængt afslapning og solbadning for alle inden turen gik hjem til Danmark for de fleste – og til thailand for 2 drenge – og tilbage til Bali for mit vedkommende.

Jeg kan virkelig anbefale at tage på en grupperejse med Adventure.dk. Der er virkelig styr på alt, og inden man skal afsted bliver man inviteret til et kickoff-møde med praktiske informationer, der er en lukket facebookgruppe og man har en kontaktperson som er utroligt hjælpsom.
Det er en perfekt måde at rejse på, hvis man rejser alene – men også hvis man er et par stykker som rejser sammen.  Jeg følte mig meget tryg og det var virkelig fedt at der var lagt et program. Jeg tror aldrig, at jeg havde oplevet så meget, hvis jeg bare var rejst alene hertil. Sri Lanka er også et land, hvor det er lidt besværligt at komme rundt med offentlig transport, men vi havde vores egen bus, endda med Wifi.
På rejsen har man en lokal guide, som kender alt til landet – og det fungerer så godt. Vores guide Kandy var så sød og hjælpsom. Han var så utroligt engageret i at vise os det aller bedste af Sri Lanka.

LÆS MERE OM ADVENTURE.DK: HER.