Guide: Helsingborg & Ystad – 48 timer i Sverige

Annonce Visit Skåne

Overvejer du en tur til Sverige, så kommer der her tips & inspiration til en skøn weekend. Vi besøgte Helsingborg og Ystad.

Fredag – Helsingborg:
Vi tog toget fra Aarhus til CPH lufthavn, hvorfra vi kunne tage toget videre til Malmø på under en halv time. 5 min fra stationen lejede vi bil hos hertz, hvilket gik så nemt. Vi kørte derefter 45 min til Helsingborg, hvor man faktisk også kunne have taget toget helt til, det vil jeg prøve at gøre en anden gang.

Som en fantastisk start på turen besøgte vi Kallis, hvor vi hoppede i det kolde vand efterfulgt af sauna. Det er en svensk tradition med 3 ture i det kolde vand, så både snavs og bekymringer bliver vasket bort – så der kan blive plads til ny energi. Det var en både frisk og afstressende måde, at lande i weekenden på med den beroligende udsigt over vandet, og det kolde gys. Vi besøgte som sagt Kallis som lå tættest på hotellet, men lidt længere ude af samme vej ligger Pålsjöbaden hvor vi stoppede op og kiggede, det så også skønt ud!  Jeg kan anbefale dette sted uanset hvilken sæson du besøger Helsingborg.

Da mørket faldt på var vi heldige at kunne besøge Sofiero slot og have, hvor der var en særlig efterårsudstilling med lys og klassisk musik i samarbejde med Helsingerbog symfoni orkester. Det var en virkelig fin oplevelse at gå rundt i den smukke park og se de forskellige lys installationer. Det gjorde især indtryk på mig et sted, hvor man gik over en bro og derfra kunne se træerne lyse op i forskellige farver i takt til musikken, det virkede nærmest som om at naturen var selve orkestreret. Der var mulighed for både at købe lækre snacks og varm kakao.  Jeg tror at parken er skøn at opleve på alle årstider, så hold øje med om der er andre arrangementer. Der er også en stor legeplads for børn.

Vi spiste på Creo, som var et virkelig fint sted med skøn mad i gåafstand til hotellet. Stemningen var virkelig hyggelig – og vi følte os meget velkomne. Vi bestilte lidt af hvert – og maden var virkelig en oplevelse for ens sanser, det var tydeligt at der ikke var noget som var overladt til tilfældighederne. Stedet virkede ekstravagant – men priserne er noget man godt kan være med på.

Vi overnattede på Clarion Hotel & Congress Sea U i hjertet af Helsingborg, hvilket nok er det mest fantastiske hotel jeg nogensinde har overnattet på. Så gennemført og luksuriøst!  Hotellet har en fantastisk beliggenhed hvor du er tæt på alt i byen, men samtidig har udsigt til havet. Hotellet har forskellige barer blandet andet en på deres rooftop, restauranter, opvarmet pool og fitness. Deres morgenmadsbuffet er virkelig ekstraordinær; du kan få en omelet med ønsket fyld, pandekager og alt hvad hjertet begærer. Så mange lækre smoothies og juice mm.

Lørdag – Ystad:
Vi stod som sagt op til den skønneste morgenmadsbuffet – og kørte derefter 1.5 times tid mod Ystad. Vi ville egentligt have gjort et stop i Lund, hvilket skulle være en rigtig hyggelig by. Vi kørte direkte til Ales Stenar, som er et populært udflugtsmål, hvor 59 sten står med en fantastisk udsigt over vandet. Det er normalt meget besøgt, men netop her fra oktober-marts havde vi det næsten for os selv. Et skønt sted at gå en tur, – og måske spise lidt fisk til frokost ved Kåseberga.

Blot 10 min derfra ligger Oluf Viktors, som har vundet adskillige priser for deres bagværk. Her kan man finde alle de lækre svenske klassikere eller en lækker frokost. Vi spiste selvfølgelig “Kanelbullar” – og en fantastisk brownie. I Ystad er det anbefalesværdigt at gå en tur i de fine gader, med farverige huse. Der er også lidt shopping at gå efter!

Aftensmaden spiste vi på Grändens Mat, hvilket virkelig var et sted som overraskede os positivt. Vi spiste skøn mad og stemningen var hyggelig. Menukortet rummede både svenske klassikere og mere moderne mad. Vi fik blandt andet også en lækker drink uden alkohol med passionsfrugt – som virkelig kan anbefales. De er særligt kendt for deres Pokébowls og milkshakes. Stedet har også en stor gårdhave, som må være helt fantastisk om sommeren.

Vi overnattede på Hotel Fritiden, et hotel som ligger centralt placeret ved den gamle bydel.  Hotellet har en populær rooftop bar og jacuzzi med en fantastisk 360° udsigt over Ystad. Derudover har de både en restaurant, juicebar og wellness med mange behandlingsmuligheder.
Når man bor på hotellet kan man også besøge det fitness center, som ligger ved siden af, hvilket vi desværre ikke nåede. Det betyder meget for mig at der er træningsmuligheder, når man ofte er afsted.  For mig handler det ikke bare om at træne – men om at give mig selv de bedste muligheder for at have det godt – og der er træning nogle gange det bedste jeg kan gøre 🙂 ..

Søndag: Ystad
Vi stod tidligt op – og spiste skøn morgenmad på hotellet. Det er virkelig hyggeligt at man kan se direkte ud i køkkenet, hvilket giver en mere hjemlig følelse. Der var virkelig sørget for alt til denne morgenmad – og jeg var især imponeret over hvor mange hjemmelavede marmelader mm. der var.

Som det sidste på vores tur kørte vi de 5 minutter hen til  Lido Club Spa på Ystad Saltsjöbad. Jeg har altid drømt om at besøge det sted, og det skuffede på ingen måde.  Så skønt at tilbringe dagen i de mange forskellige pools og afslappende områder. Vi tog også et par kolde dyp i deres koldtvandsbassin. Vi spiste frokost i deres restaurant ovenpå, hvor man kan ligge i en seng og spise – en oplevelse i sig selv. Jeg kan anbefale at komme så tidligt på dagen som muligt, da stedet er meget populært.

Sådan en weekend i Sverige med god mad, spa-afslapning, natur og ture i havet kan virkelig anbefales. Jeg føler min sjæl er blevet genopladet!  Jeg er overrasket over, hvor nemt det er at komme omkring i Sverige – og hvor meget mere man får for pengene :)..

Har i nogle spørgsmål? Eller tips som i vil dele til Skåne?