Rejseguide: Nusa Penida & Gili Air

Jeg er taget ud på min rejse til Asien, som skal vare i minimum 3 måneder.
Jeg har ikke helt fundet ud af, hvordan det bedst giver mening at jeg deler min rejse med jer, men jeg bliver jo i hvert fald nødt til at dele det lidt op. Jeg tænker, at jeg gerne vil dele det som rejseberetninger, hvor jeg i højere grad vil tage udgangspunkt i hvor vi bor, hvad vi spiste – og hvilke oplevelser vi havde de forskellige steder.  Jeg vil skildre det så ærligt jeg kan – og jeg vil også skrive hvis steder ikke levede op til mine forventninger.  Der findes jo mange rejseguides på nettet, så det er nemt at finde ud af hvilke muligheder der er de fleste steder. Jeg har allerede fået så mange spørgsmål til rejsen, så jeg fornemmer at det nok er på tide at jeg begynder at dele det, hvilket også er noget jeg har glædet mig til! 🙂

Vi startede med 2 dage i Sanur, hvor vi havde 2 overnatninger i Bumi Ayu bungalows, hvilket kan anbefales, da det er ca- 1 times tid fra lufthavnen, store værelser og at der er meget roligt og en fin pool. Vi havde kun en hel dag i Sanur, da vi ankom sent – og skulle tidligt afsted. Den dag vi havde blev brugt på massage på hotellet, afslapning ved poolen og en gåtur i byen og langs stranden. Jeg fandt også energien til at tage i et fitnesscenter, da jeg trængte til at bevæge mig efter rejsen. Det hedder Fit24 og har døgnåbent og kostede 20 Dkk for en dag.
Jeg vil i dette indlæg beskrive vores lille Ø-hop på Nusa Penida og Gili Air. Hvis valget står mellem disse to, så vil jeg klart anbefale sidstnævne – og evt. besøge Gili Meno og Gili T, når man er på de kanter.

Nusa Penida
Vi tog afsted om morgenen fra Sanur, hvor vi havde booket en færge gennem hotellet, jeg kan ikke huske firmaet, men det er heller ikke rigtigt værd at nævne, for jeg blev altså ret søsyg på de ca. 80 minutter det tog at sejle over. Vi havde booket to overnatninger på Wait Garden Cottage, hvilket jeg synes var et fint sted til prisen. Stedet var lille og havde kun 7 små ‘hytter’, og det gjorde at servicen var meget personlig, og de hjalp os med alt og hentede os også ved havnen mod betaling. Der var en lille pool – og kun 2 solsenge, men vi oplevede at vi kunne ligge der når vi ville. Hotellet havde en lille restaurant, men maden på Nusa Penida er generelt ikke noget som jeg var imponeret over, det virkede lidt til at der ikke helt kom nok friske forsyninger derover.

Generelt vil jeg sige om Nusa Penida: Der kommer rigtig rigtig mange en-dags turister, og det virker ikke til at øen har kapacitet til at håndtere den mængde turister. Infrastrukturen er virkelig dårlig, og vejene er så smalle at de kun passer til én bil, hvilket betyder at man hele tiden skal ud i rabatten når to biler skal køre forbi hinanden, hvilket også gør det til et meget farligt sted at køre på scooter, og vi så også en mand blive påkørt. Vi fik dog at vide at de er ved at renovere vejene, men kun har nået at forbedre øst-siden, så skal ikke kunne sige om det er meget bedre der. I hvert fald oplevede vi, at vi ikke fandt det sikkert blot at gå en tur, hvilket var lidt ærgerligt da vi begge holder af at gå lange ture.
Den store mængde turister gør også at de populære spots er fuldstændig overrendte, hvilket tog en del af oplevelsen fra mig. Mit bedste råd er derfor: I bliver nødt til at tage en overnatning på øen, da dette så giver jer mulighed for at komme afsted tidligt om morgenen, lige så snart solen er stået op for at besøge Kelingking Beach og Broken Beach, således at I ankommer før en-dags- turisterne som kommer fra ved 9-10 tiden.
Vi landede på hotellet og da min søsyge havde fortaget sig, skulle vi finde ud af hvad vi skulle bruge dagen på.  Vi besluttede at tage ud og se vest-siden af øen, hvilket var en udflugt som hotellet tilbød.  Man kunne vælge mellem øst og vest, men da vi gerne ville se Kelingking beach så var vi nødt til at tage vest siden. Vi havde tænkt at tage på snorkeltur på dag 2, og derfor måtte vi ud at se øen da vi ankom. Vi tog først afsted ved en 12 tiden – og det var derfor vi endte ind i de store menneskemængder. Vi kørte rundt med en privat chauffør, som tog os rundt for at besøge: Kelingking Beach, Broken beach, Angel Billabong og Crystal Bay.
Kelingking Beach: Det smukke sted, som jeg havde set billeder af på Instagram flere hundrede gange. Det var nok hovedårsagen til, at jeg syntes vi skulle besøge Nusa Penida. Selve klippeformationen formet som T-REX, var bjergtagende og udsigten ned til den flotteste hvide sandstrand tog pusten helt fra mig, det var SÅ smukt!!
Vi havde dog ikke tid til at gå de ca. 40 minutter ned med trapperne,  men det ville jeg klart have gjort, selvom vejen ned er lidt ‘farlig’ og man skal være forsigtig. Det var især her at der var ekstremt mange turister, og man kæmper næsten om at få lov at stå på det bedste spot for at få taget et billede. Så derfor var det en smule svært at nyde den smukke udsigt. Det samme gjorde sig egentligt lidt gældende for Angel Billabong og Broken Beach, men der var lidt mere albuerum. Alle 3 steder var utroligt smukke, men vi følte ikke at der var tid nok til at sætte os ned og ordenligt nyde det.

Sidste stop var Crystal Bay, som er en rigtig fin strand. Det er også her at der er nogle fine veje med palmer på begge sider, som du måske også har set billeder af på Instagram. Her fik jeg en dukkert og vi slappede lidt af med noget koldt at drikke på stranden. Efter at have tilbragt meget af dagen i en varm bil, så var det virkelig dejligt at være på stranden. Dog er faciliteterne ikke så gode på stranden hverken hvad angår toiletforhold eller restauranter. Så vi nøjedes med lidt snacks og noget koldt at drikke, inden vi tog retur til hotellet.
På dag 2 besluttede vi at tage det roligt fra morgenen af, da vi begge stadig var lidt omtumlet efter rejsen. I stedet for snorkleturen tog vi blot selv Crystal Bay igen om eftermiddagen, hvor jeg havde set at man kunne snorkle. Jeg lånte en maske til 25 danske kroner – og der var rigtig fine fisk og koraler på stedet. Der var kun en håndfuld mennesker i vandet, så det var en rigtig fin oplevelse. Vi blev på stranden til solen gik ned, hvilket var rigtig smukt inden vi tog retur til hotellet og spiste aftensmad der. Næste dag tog vi videre mod Gili Air. Jeg kunne godt finde på, at tage tilbage til Nusa Penida for at få den fulde oplevelse ved at have stederne lidt mere for os selv – og se østsiden af øen.

Gili Air
Vi tog båden “Golden Queen” fra Nusa Penida til Gili Air, hvilket kan anbefales – da det er en stor og speedbåd, med gode sæder og aircondition. Turen to ca. 3 timer med stop i Padang Bai (Bali) og Gili T, og jeg blev ikke ramt af søsyge denne gang.
Vi checkede ind på Villa Karang, som lå i gåafstand til færgelejet ca. 250 meter, hvilket var helt perfekt da der ikke kører biler/busser på Gili Air. Den eneste måde at transportere sig rundt på er ved hestevogn, cykler eller på gåben. Hotellet var okay, men vi havde forventet os lidt mere ud fra billederne. Hotellet bar præg af at det var lidt slidt, men til prisen, så synes jeg at det var helt okay- også taget i betragtning af at beliggenheden er så god, da det er tæt på det hele, hvis man overhovedet kan være andet på Gili air, da øen er så lille!
Efter ankomsten slappede vi af ved poolen, inden vi begav os ud for at finde frokost. Vi gik op i byen og faldt over et lækkert sted med lokal mad til ingen penge.
Sidst på eftermiddagen gik vi til vestsiden af øen for at kunne nyde den smukke solnedgang, hvilket blev et ritual, som vi lod til at dele med resten af gæsterne på øen. Solnedgang er nok mit yndlings tidspunkt på dagen.
Dagen efter startede vi dagen med at gå en tur øen rundt. Det tog os ca. 2 timer, da vi holdte en pause for en forfriskning og tog en masse billeder undervejs.
Vi spiste frokost på Kenza, hvilket var et rigtig “instagram sted”, hvor vi fik smoothie bowls og pandekager. Eftermiddagen brugte vi på afslapning ved poolen, inden vi atter tog hen for at se solnedgangen, drak kold hvidvin og spiste aftensmad på Moovies, som var virkelig lækkert!!

På dag 2 skulle vi på snorkletur, hvilket jeg havde set så meget frem til. Med erfaringerne fra Nusa Penida ville vi ikke risikere at der ville være store menneskemængder på de populære snorkle spots. Vi valgte derfor at tage ud tidligt med en privat båd. Det var selvfølgelig en dyrere løsning, men det var den BEDSTE beslutning. Vi havde dagen forinden booket udflugten hos GILIKU snorkling, som lå på den anden side af øen. Det var en fast pris for båden – og havde vi derfor været 4 personer, så havde det været billigere. Vi synes dog, at det var alle pengene værd at have båden for os selv, fordi det også betød at vi kunne komme afsted langt tidligere. Vi tog afsted kl. 08.00 hvor vi først sejlede til Turtle point Ved Gili Meno. Det var her at sandsynligheden for at se skildpadder er aller størst her. Til vores store glæde var det også tilfældet denne dag, da der var masser af skildpadder.  Dagen forinden havde vi spændt delt vores forhåbninger om blot at se én skildpadde, men på dette spot var der i hvert fald 30. Mange af de søde væsener lå stadig på bunden og var ikke vågnet fra deres nattesøvn, men der var heldigvis også nogle stykker som lod os komme helt tæt på og svømmede sammen med os. Det var den VILDESTE oplevelse og noget jeg aldrig i mit liv kommer til at glemme!  Så allerede efter første tur i vandet var vi helt høje – og sagde også til instruktøren, at nu havde vi set det vi havde drømt om, så alt fra nu af var bare en ‘bonus’. Vi var nærmest alene i vandet med skildpadderne, der var kun et par andre som snorklede der. Dernæst sejlede vi hen og så de populære statuer, “Nest Statues – Jason De Caires Taylor”, hvilket også var en oplevelse, fordi foruden at statuerne er interessante at se, så er de også hjemsted for alverdens farverige fisk.
Derefter gik turen til “The Blue Coral” – En særligt fin stor blå koral, som var lokaliseret i midten af de andre flotte koraler. Længere fremme lå der også et skibsvrag, som havde ligget på bunden i mere end 20 år. Til sidst sluttede vi ved et snorklespot foran Gili Air, “Hans Reef” som man sagtens kan svømme ud til fra stranden. Det var for mig en fin måde at binde sløjfe på denne tur. Vi så endnu 2 skildpadder, en blæksprutte der gemte sig i sit skjul, og en hel masse flotte fisk.  Jeg glemte næsten at jeg blot var en pige på en snorkeltur, følte nærmest at jeg var i mit rette element blandt små nye venner, mens jeg fulgte strømmen over koralerne.
Det var min mors første snorkletur, og ‘guiden’ var hele tiden ved siden af min mor og sørgede for at hun var tryg. Derudover var han meget opmærksom på, at vise os fisk – og jeg tror at han kunne navnene på dem alle. Vi havde begge en helt fantastisk oplevelse med snorklingen – og vi så, SÅ mange forskellige fisk og smukke koraler.

Efter snorkleturen nød vi igen smoothiebowls på Kenza, hvor vi kunne nyde maden med udsigt til vandet.  Senere på dagen slappede vi af med pool-tid, inden jeg gik endnu en tur rundt om øen, denne gang alene. Det var dejligt bare at gå og lytte til havet.
Ved 17 tiden gik vi igen den korte tur om på vestsiden af øen for at nyde den sidste solnedgang på Gili Air, med vin og god mad på Moovies igen. Det er typisk os, hvis vi finder et sted vi godt kan lide, så har vi intet imod at besøge det samme sted flere gange. Stemningen var bare vildt god – og man lå dejligt i deres sandsække-stole. Da mørket faldt på kunne vi ligge der og skimte stjernerne. En dejlig måde at slutte endnu en skøn dag på.
Den sidste morgen på Gili Air havde vi sat vækkeuret allerede til 5.30, for at kunne nå at se en solopgang på øen også. Vi hoppede derfor hurtigt i tøjet og gik mod øst-siden af øen. Vi skulle nok have været 15-30 minutter før op, da det lys som kommer før solen egentligt står op er utroligt smukt, men vi så det heldigvis lidt på vej om på den anden side af øen. Vi fandt et par gode liggestole, hvor vi spændte ventede på at solen skulle komme til syne bag bjergene, hvilket var et rigtig smukt syn. Da solen atter indikerede at en ny dag var begyndt, fortsatte vi vores gåtur rundt om øen for sidste gang. Det var en utrolig smuk og dejlig tur. Jeg afsluttede turen med en spontan tur i bølgerne, hvilket var den bedst tænkelige start på dagen.  Efter morgenmaden nød jeg de sidste par timer med solbadning, inden vi igen skulle pakke vores tasker og tage mod færgelejet. Vi nåede lige en smoothiebowl på Gili Bliss, men den kunne ikke måle sig med vores ‘stam-sted’, måske var vi bare uheldige. Vi så dog nogle af de andre retter der blev serveret, så jeg ville nok give stedet en chance til, hvis jeg kommer tilbage en dag.
Vi ville egentligt gerne begge have haft en ekstra dag på øen, men da vi havde booket det næste valgte vi alligevel at tage afsted. Jeg ville gerne have set film under åben himmel i deres “biograf” på stranden, dyrket yoga, besøgt det lille fitness, trænet på stranden, badet mere på stranden, prøvet flere gode spisesteder og ikke mindst, have haft endnu en oplevelse med skildpadderne. Nogle gange er det dog også fint, at vide at man ville have mere at opleve hvis man engang kommer tilbage, og man må også bare accepterer, at man ikke når alt når man rejser rundt.  🙂
Gili Air var fantastisk. Vi var begge helt vilde med øen og den rolige stemning. Det var virkelig hvad vi begge havde brug for, og ø-livet fik os helt ned i gear. Jeg er jo også opvokset på en ø, og måske var det derfor at jeg faldt ekstra meget pladask for dette sted – og jeg kunne virkelig godt finde på, at tage tilbage igen senere og måske også for at besøge de to andre øer.

Næste stop er UBUD – og jeg glæder mig til at se, hvad denne by har at byde på.
I må endelig dele jeres anbefalinger i kommentarfeltet til Nusa Penida og Gili Air .  <3

KH. Maya

2 Comments
  1. Søde Maya. Ihh vi har altid drømt at komme til Bali. Ville det være træls for dig at nævne ca priser når du skriver at det var godt til pengene og billigt mad? Hvad koster det at overnatte? Snakker vi 150kr eller 500kr. Bare så kan man lige danne sig et billed af det budget man skal bruge ??

1. Hej Lena 🙂

Vi har rejst på budget – vil tro at vi ender på ca. 12.000 inkl flybiletter (til 5-6000) for 2 uger på Bali.

Ja, Jeg overvejer at dele hele budgettet på de første 2 uger på Bali, der har jeg nemlig været her sammen med min mor og det er meget “ferie-agtigt” 🙂 … Så hold øje. <3

Men du kan få overnatning i alle prisklasser... Vi har boet et sted til 50 kr på homestay og også til 150 kr pr. mand.
      Men vil man sådan flotte hoteller skal. man op og give noget mere, det er klart 🙂 - men prøv da at søg på nogle fiktive datoer og tjek på hotels.com eller booking.com eller airbnb, for at se hvad man kan få for pengene..

Måltider koster ca. 75-100 kr for frokost for 2 - og aftensmad ca. 100-175 kr i alt.
      Det kan man også få billigere og dyrere 🙂

Kommer også meget an på om vil ud at se øerne, da det er en dyr post i budgettet med færgerne, transport generelt og snorkling.
      Så ja,kommer nok lidt an på hvilke oplevelser man gerne vil have....
      Og om man vil bo samme sted i 14 dage - eller rejse rundt... Da taxa koster lidt... Vi skal fra Ubud til Canggu i dag , det koster nok ca. 175 kr i alt.