Sommerkursus på Skolerne i Oure

Annonce For Skolerne i Oure

Jeg er netop hjemvendt fra en fantastisk uge på Skolerne i Oure. For et par måneder siden skrev min veninde Christina om jeg ikke ville med på sommerkursus på Oure.  Christina har gået på efterskole dernede for mange år siden og hun ville gerne tilbage dertil igen.  Jeg havde ikke brug for meget betænkningstid da jeg så, hvad sådan en uge indebar; masser af træning, natur og kultur – og så på skønne fyn.  De færreste ved nok, at jeg er født på fyn og boede i Nyborg til jeg var 5 – så på den måde var det også lidt sjovt for mig at komme tilbage.

Skolerne i Oure består af både Efterskole, højskole og kostgymnasie – men om sommeren åbner de dørene for sommerkurser i 6 uger. Der findes både familiehøjskole, ungdomscamps og voksen højskole som vi var på.
Skolerne i Oure har de fineste faciliteter – og danner virkelig rammerne for en skøn aktiv ferie for alle.

På sommerhøjskolen findes der både intensive kurser i forskellige sportsgrene, hvor man fordyber sig i én ting fx. dans og kitesurf. Der findes dog også “Design dit eget kursus”, hvor man frit kan vælge mellem deres mange aktiviteter fx. landevejscykling, yoga, klatring, løb, sejlads, mountainbike, windsurf, havkajak og meget mere.
Vi var ret meget i tvivl om, hvad vi skulle vælge – men vi endte med Moutainbike og windsurf, hvilket vi ikke fortrød.

Ugen bød på Windsurf om formiddagen og mountainbike om eftermiddagen. Det var en lidt hård kombi, så vi sov godt om natten! 🙂 ….
Jeg havde prøvet begge dele en smule inden – men for Christina var det første gang med Windsurf. På begge aktiviteter blev vi inddelt efter niveau – og man kunne altid få hjælp af instruktørerne. Det er virkelig noget af det som jeg vil fremhæve, at det virkelig er for alle – uanset om man er begynder eller har mere erfaring med en sportsgren.

På moutainbike holdet startede vi første dag på teknikbanen som de har på Oure. Jeg troede egentligt, at jeg havde Ok-styr på teknikken, men gud hvor lærte jeg meget nyt, som virkelig kom mig til gode i løbet af ugen. Især i forhold til placering på cyklen, nedkørsler, sving mm.  De næste par dage var vi så i skoven, hvor vi kørte nogle fede spor. Vi kørte på blå og lidt røde spor, der findes også sorte – men dem må jeg vist have til gode 😉 .. Jeg blev virkelig hooked på mountainbike, det er en mega sjov og udfordrende sportsgren. Jeg elsker, at man kommer ud i naturen, får pulsen op, action – og udfordringer. Som en af de andre deltagere sagde efter en af vores ture “Jeg følte mig så lykkelig” – og det kan jeg kun være enig i.  For mig handler det også om, at man virkelig er nødt til at være hundrede procent til stede. Man kan ikke tænke på mails – og stress – man kan bare forholde sig til det næste sving. Jeg elsker når jeg oplever at være hundrede procent til stede i nuet 🙂 …  Jeg tror, at min gamle mountainbike skal støves af – og at jeg skal ud på sporet her hvor jeg bor.  Så på den måde har det virkelig været en succes!!

Windsurf var også rigtig godt. I bugten var der gode nybegynder forhold – og vinden var meget passende i løbet af ugen. Jeg har surfet en del år på bølger – og jeg kunne godt mærke at det var en stor fordel for mig. Jeg er tryg ved elementet – men jeg har også en god balance. Jeg havde prøvet det 2-3 gange før med windsurf – så jeg synes ret hurtigt at jeg kunne lade vinden tage mig – og så bare afsted!  På Windsurf var der også 3 instruktører til gruppen, så man kunne få undervisning på sit niveau – og man altid kunne komme til dem, hvis man havde problemer eller ville lære noget nyt.  Alle kom op på boardet – og fik lært at lave vendinger etc. Det var utroligt fine forhold – hvor vandet var så man kunne bunde over dét hele – så på den måde var der 100% tryghed – og selvfølgelig havde vi også redningsvest på.  Sikkerhed er vigtigt på havet!

Fælles for de to aktiviteter var at vi i ugens løb virkelig kunne se, hvordan vi forbedrede os, hvilket var virkelig fedt.  Jeg tror helt sikkert at vi skal ud at prøve begge dele her efterfølgende.  Instruktørerne var søde – og udstyret var super fint!
Derudover var fælleskabet også i top. Det er virkelig dét som højskoler kan – at man kan møde en masse nye mennesker med samme interesser som en selv. Denne gang tog jeg afsted med min veninde – men man ville også sagtens kunne tage afsted alene, det var der mange som gjorde! 🙂 ..

At tage på sommerhøjskole på Oure handler ikke kunne om sport – det handler også om kultur og fællesskab.  Der var blandt andet foredrag, fællessang, salsa-dans, set fodbold, danset til live musik og en KulTUR til Fåborg med baggårdsteaterets “Under Isen” i ørene.

Jeg er HELT høj efter en fantastisk uge på Skolerne i Oure – og jeg er helt sikker på, at vi skal tilbage igen næste år. Det var virkelig langt over mine forventinger og jeg tager så meget med derfra. Jeg er blevet udfordret, har rykket mine grænser, jeg har mødt så mange nye søde mennesker, haft gode samtaler, sunget højt – og grinet helt ned i maven.
TAK FOR DET OURE – VI SES IGEN!  <3

Du kan læse mere om Skolerne i Oure: HER.